Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga blåbärsbuskar.  (läst 2359 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Dåliga blåbärsbuskar.
« skrivet: 16 maj-14 kl 20:12 »
Jag har tre blåbärsbuskar, olika sorter. De äldsta har jag haft i åtminstone fem år.
De mår inte bra.  Kvistar och hela grenar vissnar under vintern. Visserligen kommer nya skott, men någon tillväxt blir det just inte. Bra med bär på de grenar som finns,  men jag vill ha MER.
Jorden där de står är blandad med torv.  Vinbär och krusbär i närheten är hur frodiga och bördiga som helst.
Kan det vara  det bistra klimatet på den halländska slätten,  med mycket blåst och barfrost?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-14 kl 22:19 »
Många sorter går till zon tre, men det finns sorter som är betydligt känsligare för kyla.

Blåbär brukar även vara känsliga för torka, vilket resulterar i dålig utveckling av plantorna


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #2 skrivet: 18 maj-14 kl 22:55 »
Var det ogödslad torv du blandade med? Det skall det vara, eller rhododendronjord. Sen gick förra vintern hårt åt blåbären. Här frös nästan allt blåbärsris i skogen.

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #3 skrivet: 18 maj-14 kl 23:05 »
Rhododendronjord som MissT skriver. Blåbär vill ha sur jord.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #4 skrivet: 19 maj-14 kl 06:33 »
Det var helt naturell torv utan tillsatser blandad i den befintliga jorden,
Jag har även fyllt på senare, för allting här lakas ur fort.  Sandjord och mycket regn. (som väl i sig är surt)

 Det jag tänker på är problem med klimatet är, att  det är så lurigt. Ofta milt till långt efter jul, det är inte ovanligt att en del buskar börjar få nya löv på senhösten. Men så slår det om, senaste vintern inte förrän i februari. Då kan vi plötsligt få nätter med minus tio eller mer, och eventuell snö blåser bort så det blir rejäl tjäle.
Kanske jag borde täcka blåbären?  Jag  undviker det helst,  för det blir så mysigt för sorkarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #5 skrivet: 19 maj-14 kl 08:06 »
Det bästa är nog att försöka efterlikna blåbärens naturliga växtplatser dvs sur jord under tallar och så gillar de inte att torka ut så finns det inte naturligt vatten under buskarna så måste man vattna dom vid långvarig torka. Mina am. blåbär har en "mur" längs ena sidan av torvblock (inköpta på en plantskola) som gör att regnvatten stannar kvar runt buskarna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #6 skrivet: 19 maj-14 kl 10:05 »
Långvarig torka, ja det kan man skriva om man bor i Blekinge.  Här i Halland är jag överlycklig om det är torka i mer än 4 dagar i rad.
Och vattning är min favoritsysselsättning i trädgården. Behövs alldeles för sällan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #7 skrivet: 19 maj-14 kl 10:35 »
Långvarig torka, ja det kan man skriva om man bor i Blekinge.  Här i Halland är jag överlycklig om det är torka i mer än 4 dagar i rad.
Och vattning är min favoritsysselsättning i trädgården. Behövs alldeles för sällan.
Med sur jord menade jag Ph värdet och inte vattenmängden i marken. Tallens barr som ramlar ner på marken gör jorden ytterligare försurad vilket är bra för buskarna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #8 skrivet: 19 maj-14 kl 11:04 »
Blåbär samexisterar med olika svampar. Hämta jord från blåbärsskogen för att få rätt miljö för blåbären.

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #9 skrivet: 19 maj-14 kl 11:18 »
Ett lager med eklöv ska också vara bra för blåbären.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Dåliga blåbärsbuskar.
« Svar #10 skrivet: 19 maj-14 kl 16:46 »
Naturlig torv innehåller ingen näring ge dom lite nässel lösning eller liknande.
Sen så skiljer sig amerkanska blåbär på så vis att dom kan tolerera något högre ph än våra nordiska.

Blåbär är under vegetations växt så lite skugga vill dom ha och bra om det är något som bryter vinden. Vinden torkar ut jorden men som du skriver det regnar ofta i Halland men kanske ändå behövs vatten när det är riktigt torrt för skurarna är ibland korta och väter bara ytan. Det kan man lätt kontrollera genom att köra ner ett finger i jorden.

Blåbär får lätt magnesium brist på sand jordar (vet inte vad du har där)

Som Toll skrev så lever dom i symbios med svampar (dessa finns med i krukan när du köper plantan)
Men även svampar kan ju må dåligt om det blir fel förhållanden så kanske ide att skaffa lite mer från blåbärs skogen  :).




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser