Jag har två kallblod. Ardennern visar här ingen klåda men har feta mjällflagor kring sporrarna och karled som jag lärt mig varit tecken på fotskabb. Innan ardennern flyttade hit kliade hon sin rejält i svansen vilket resulterade i väldigt lite svans och även ingen päls på på skinkorna över bärbensknölarna. Hon behandlades med sebacil lite då och då. Men nu visar hon som sagt ingen som helst klåda någonstans. Tror att miljöbytet gjorde susen.
Tinkerkorsningen däremot började efter ardenners inflytt förra året att visa tecken på klåda på benen. Efter samtal med veterinär så behandlade jag båda med sebacil som jag redan hade hemma. Vet inte riktigt om det hjälpte, men klådan verkade försvinna.
Nu började Tinkerkorsningen igen visa tecken på klåda och veterinär tog ett skrapprov på hud och hår ur en karled. Med det kunde han konstatera att det inte fanns någon skabb, men däremot någon mjällätande parasit. Behandling med avmaskning, och så fick jag tips om något som jag tror hette spot on, men är inte säker. Det skulle jag ta till ifall det inte hjälpte. Och det verkar ha hjälpt med en avmaskning, skitbra.
Men åter till min fråga i rubriken. Kan det vara så att ardennern ändå haft skabb (har, tog inget skrapprov från henne) men att det inte smittat Tinkern? Nu i efterhand så var det ju dumt att inte kolla båda.. Eller kan jag skriva mig fri från fotskabb?
(Jag har fram till i våras haft ytterligare en ponny här, med mindre hovskägg, och han har aldrig visat tecken på klåda eller feta mjäll.)