Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bil ska jag köpa?  (läst 4837 gånger)

sisel

• Småland
Vilken bil ska jag köpa?
« skrivet: 12 maj-14 kl 18:00 »
Finns det någon bilintresserad, vänlig själ som vill tipsa mig om en lämplig bil.
Jag ska beskriva vad jag vill ha och vilka förutsättningar jag har.

Jag transporterar ofta grejer så jag har funderat på något av den typ som på Blocket kallas yrkesfordon, VW caddie, Citroen berlingo, skoda etc. Jag är varken förmögen eller intresserad av bilar så status är en icke-faktor i sammanhanget. Tyvärr har jag inte så mycket mer än max 15-20 000 kr att lägga på en bil, så det blir förstås en äldre modell.
Är det ngn av de här biltyperna som räknas som bättre eller sämre? Vad ska man tänka på och fråga efter?

ptr51

• Gäst
SV: Vilken bil ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-14 kl 18:24 »
Beror på vad du är ute efter, VW Caddy skulle jag tippa att det finns flest ex av i sverige av den biltypen (men jag gissar), dvs antagligen fler å billigare reservdelar. De kan du lätt få lite indikation på genom att söka på blocket eller bildelsbasen.

Eller om du inte vill meka alls kanske du ska gå efter bilprovningens besiktningsstatestik, det borde ge nån idikation om problemfrihet tkr man. Då är japanarna i topp, toyota främst. Men vet inte om det gäller för deras yrkesfordonsmodeller. De finns här:
http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2012.html

finns bara statestik för 2012 å nått år till sen sluta de mäta av nån anledning. Men de passar nog ganska bra att kolla på 10 år gamla fordons statestiken då, det borde va precis din prisklass.

statustrött

« Svar #2 skrivet: 12 maj-14 kl 18:36 »
 Kanske en volvokombi och sedan köpa ett släpvagn eller hyra släp om det inte behövs så ofta.

krikav

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-14 kl 19:08 »
Jag slår ett slag för skoda felicia -pickuppen.
Billiga reservdelar, enkel att meka med och har låg status, dvs priset blir betydligt bättre än för VW caddy och dylikt, trotts att kvalitén är densamma.

Bered dig på att svetsa om stötdämpartornen bak om inte föregående ägare redan gjort det dock.. ;)

Satsa på 1.3l motorn hellre än 1.6 litern eller dieseln.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-14 kl 19:43 »
Köpte nyligen en citroen berlingo årsmodell -97.Helt Rostfri förutom dragkroken.

anledning till just den modellen? den har helgalvad kaross och rostar minimalt,systerbilen Peugeot likaså.
mekaniken är hyfsad men se upp med bakaxeln som säckar ihop med åren.bakifrån ser bilen kobent ut.Då åker man på att byta bakaxelpaketet och är det en äldre modell är det inte lönt.
Annars är just dessa hantverkarbilar oavsett märke av rätt usel tillverkning då de alla utan undantag är rostburkar efter 10 år.
Mekaniskt ligger tyskarna bra till,likaså japaner men karosserna rostar som sagt.
 Har letat länge och kollat massor av små skåpbilar ,letade efter något i prisklass upp till 50 tusen men alla var antingen högmilare och slitna i inredning och mekanik eller om man gick ner i årsmodell med begynnande rostproblem.
Sedan är lastutrymmet inte så bra om man vill ha in långa grejor,1,4 m max om man vill stänga dörren.Höjden är däremot hyfsad. Som jämförelse med min tidigare bil,Fiat Punto som lätt svalde 3 m långt med bortmonterat passagerarsäte.
Långa grejor skulle jag nog titta på en kombi istället och det är samma här,gå efter om karossen är galvad eller ej om du tittar på äldre bilar,det förlänger livslängden med åtskilliga år men när rosten väl börjar går det fort.Rostlaga äldre bilar är idag knappast ekonomiskt om man inte kan göra det själv. Ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 12 maj-14 kl 20:25 »
När det gäller bakaxeln på Citroën Berlingo (och Peugeot Partner som är i princip identisk) så finns det firmor i Östeuropa, t ex Polen, som serierenoverar sådana till bra priser - drygt 3000 kr + frakt. Man får såklart själv göra sig besväret med att ta bort och sätta dit bakaxeln och flytta över bromsar och andra lösa delar. Andra symptom på dålig bakvagn är om det knäpper, knakar eller klonkar bakifrån när man kör över t ex farthinder eller om det känns som om bakfjädringen låser sig och bilen blir onormalt stötig i vissa lägen.

Ur rostsynpunkt verkar dessa som sagt klara sig bättre än de flesta andra hantverkarbilar.  Det enda man bör  se upp med är förstärkningsbalkarna under framdelen av golvet, de kan bli kexiga längst fram. Möjligen också framvagnsbalken.

En sak man ska se upp med - speciellt om man inte är beredd att meka själv - är läckage i värmepaketet, visserligen är värmepaketet billigt som reservdel men det innebär ett par dagars skruvande innan man har bytt det - dvs orimligt dyrt om man ska låta en verkstad göra det och gott och väl i klass med vad alla gamla fördomar om svåråtkomliga värmepaket på Volvo 140 och 240 säger.

Tekniskt sett så bygger de här bilarna på beprövade komponenter som redan hade varit i produktion för Citroën och Peugeot personbilar (t ex Citroën ZX och Xantia, Peugeot 306) i flera år innan Berlingo/Partner började säljas kring 1997. Det gör att redan första årsmodellen var i princip fri från barnsjukdomar.

Undvik de modernare dieselmotorerna med s k Common Rail -system (det brukar vara frågan om 2,0 l-motorer och det står som regel HDi på bakluckan) , de har en tendens att kunna råka ut för dyra haverier i bränslesystemet. Alla bensinare och de gamla 1,9 l -dieslarna är dock hundraprocentigt pålitliga, till priset av något högre bränsleförbrukning och, för dieslarna, otrevligare avgasutsläpp.

En störande sak med många små transportbilar är att skåpet är så kort. På Berlingo/Partner ca 150 cm i golvnivå och sen blir det kortare längre upp eftersom lastförskjutningsskyddet lutar bakåt. Ska man frakta långt gods eller vill kunna övernatta i skåpet kan det vara idé att fundera på ett nummer större bilar (Citroën Jumpy, Peugeot Boxer etc).

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-14 kl 14:13 »
Tack snälla ni för svar. Nu vet lite mer vad jag ska titta efter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare
Ollefund, torpjens, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser