Nej. Laddningsrelä (bakströmsrelä) finns bara på gammaldags likströmsgeneratorer. På en växelströmsgenerator (teknik som började användas i mitten av 60-talet och var införd på praktiskt taget alla personbilar 10 år senare) ersätts den funktionen av en likriktarbrygga med dioder. Ibland hände det dock förr i tiden att okunnigt folk kallade laddningsregulatorn för laddningsrelä, eftersom den på likströmsgeneratorer oftast var inbyggd i samma kåpa som bakströmsrelät.
En del äldre bilar med växelströmsgenerator kan ha reläer för att slå till magnetiseringen när man slår på tändningen, framför allt förekommer det på bilar byggda med fransk eller amerikansk teknik. I en del sällsynta fall (bl a Vaz/Lada) finns också ett relä för laddningskontrollampan.
Men för att återgå till det här V70-problemet så är det ganska vanligt med intermittenta fel på s k hallgivare som sitter vid vevaxel eller kamaxel på 80- och 90-talsbilar. På motorer som har givare på båda ställena kan styrsystemet ofta sätta en felkod om den ena givaren krånglar, då är det lätt gjort att koppla in en OBD-kabel i efterhand för att se efter vad det är för problem. Men man ska inte ta för givet att givarna är felfria bara för att man inte hittar någon felkod.
Man ska inte heller byta en givare på chansning, utan bör först också kolla att det inte rör sig om t ex skadade kablar. På Fordar med tvärställd motor har jag varit med om att kabeln till kamaxelgivaren har skavts sönder mot en slangklämma på en slang till värmepaketet.
Jag har en känsla av att risken för givarfel är större om motorn har läckt olja så det är mycket oljigt och smutsigt runt givaren. Kamaxelgivaren kan också ta skada om motorn någon gång har varit svårt överhettad.