Kronärtskocka, lönt att plantera ut?

Startat av Jansdotter, 10 Maj-14 kl 13:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jansdotter

Hej hej!
Har en liten fråga:
Jag köpte frön till kronärtskocka i år för att testa något nytt, sådde inomhus i början av april tillsammans med allt annat jag skulle förgro. Nu är de små fina plantor, men...
Såg någonstans att de behöver sås i januari för att hinna utveckla knoppar!
Så nu är frågan, är det lönt att jag planterar ut dem? De kräver ju väldigt mycket plats, och om det ändå inte hinner bli något på dem så kan jag ju lika gärna använda den platsen till något annat. (vi bor inte så att det kommer gå att övervintra dem).
Vad tror ni?

MissT

Kronärtskocka är flerårig, om du nu lyckas övervintra den. Jag sådde mina i början av februari och satte ut dom i bänk i april. Man får nog odla på mycket skyddat läge och täcka med löv. Och hoppas på en mild vinter.

Jansdotter

Jo jag vet, men jag tror inte jag klarar dem över vintern här i Huskvarna, eller vad tror du?

Skogsvilde

om man räknar lite på kalla vintrar så har vi haft ett par kalla och rent statistisk så kommer det inte bli så kallt dom kommande. sedan beror ditt läge på oxå.
Du befinner dig nära en stor varm sjö som höjer temperaturen en del och sedan har du din jord som om den är torr minskar risken för ihållande tjäle.
Täcker du odlingsytan med gräsklipp under sommaren och sedan fyller på med löv och eventuellt halm till hösten så är chansen överhängande att dom klarar övervintringen utan problem.
jag har haft potatis som övervintrat dom 2 sista vintrarna, dock har dom blivit kvar i jorden av misstag, jag skördade morötter nu när jag sådde i påskas Gissa om kaninerna vart nöjda över den överraskningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

Citat från: Skogsvilde skrivet 10 Maj-14 kl 19:30
om man räknar lite på kalla vintrar så har vi haft ett par kalla och rent statistisk så kommer det inte bli så kallt dom kommande. sedan beror ditt läge på oxå.
Du befinner dig nära en stor varm sjö som höjer temperaturen en del och sedan har du din jord som om den är torr minskar risken för ihållande tjäle.
Täcker du odlingsytan med gräsklipp under sommaren och sedan fyller på med löv och eventuellt halm till hösten så är chansen överhängande att dom klarar övervintringen utan problem.
jag har haft potatis som övervintrat dom 2 sista vintrarna, dock har dom blivit kvar i jorden av misstag, jag skördade morötter nu när jag sådde i påskas Gissa om kaninerna vart nöjda över den överraskningen.

Skulle du vilja redogöra lite mera för den väderstatistiken? Menar du att det går att förutspå vad det skall bli för väder om 8 månader?

Skogsvilde

Citat från: kurt skrivet 10 Maj-14 kl 20:11
Skulle du vilja redogöra lite mera för den väderstatistiken? Menar du att det går att förutspå vad det skall bli för väder om 8 månader?

Det vet väl alla att långa och svåra vintrar kommer i par tre stycken åt gången och sedan brukar det bli runt det dubbla som är mildare.
Denna vintern vart juh inget speciellt alls emedan de två före vart rena vargavintrarna.
Hur det finkar norröver vet jag inte men här i södern brukar det vara så.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

Men för att återgå till frågan.
Skulle man kunna odla och övervintra plantan i en stor hink?  Eller kräver de större utrymme för rötterna?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jansdotter

Hörni ni! Jag gör ett nytt försök att återuppliva frågan; är det lönt att jag planterar ut kronärtskockan? Jag vågar inte riktigt chansa på det där med varma vintrar, har inte själv sett något mönster hos vintrarna under de 40 år jag har levat... ;)

kurt

Det finns väl inget alternativ till att plantera ut? Du kan ju knappast ha den inomhus!

Skogsvilde

Citat från: Jansdotter skrivet 13 Maj-14 kl 14:33
Hörni ni! Jag gör ett nytt försök att återuppliva frågan; är det lönt att jag planterar ut kronärtskockan? Jag vågar inte riktigt chansa på det där med varma vintrar, har inte själv sett något mönster hos vintrarna under de 40 år jag har levat... ;)

Ja, det är lönt.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

:Plantera ut den och när det närmar sig vintern så gräver du upp den och förvarar den frostfritt. Den är nog mest känslig för att stå vått, kylan klarar den nog bättre än just vätan.  8)

Carlsson

Hos runabergsfroer.se (trovärdigkälla enl mig) står det att kronärtskockan sås 6-8 veckor innan utplanteringen, då jorden blivit lite uppvärmd. Var någonstans har du fått informationen om sådd i januari ifrån? Någon här som har erfarenhet av odling av kronärtskocka?

christelle

Jag har provat en gång att fröså kronärtskockor och vad jag minns så frösådde man dem väldigt tidigt just för att de skulle hinna utveckla fullmogna skockor. Minns oxå att jag inte tyckte de var värda att satsa på fortsättningsvis eftersom de sköttes och vattnades hela våren och sommaren och inte gav speciellt god skörd och dessutom var de betydligt mindre och inte lika goda som de man köper i affären.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jansdotter

Tack för svaren!
Min tanke med frågab var att om den samlade menigheten inte trodde på projektet så skulle jag helt enkelt kasta bort plantorna, eftersom de tar stor plats i landet och om det ändå inget blir så kunde jag ju använda den platsen till annat! Så det är alltså alternativet...
Var jag läste det där om tidig försådd minns jag faktiskt inte...
Men jag gör väl ett försök då kanske! Fröerna kommer från Runåbergs och de bör väl ha koll på sina fröers välmående!

Carlsson

Jag sådde mina för någon månad sedan och tänker ge det ett försök. Enligt Runåbergs så tål de även lite frost, så vi får hoppas på en sen höst. Lycka till!

albrekta

Jag har provat två år (bara). Första året blev de små och skruttiga. Andra året gjorde jag allt enligt boken. Plantorna växte, blev stor och fina och använde stor plats. De hann trots detta pysslande inte med att blomma och i vintras ruttnade de. Jag har mullrik jord, på varm plats skyddad av häckar och bor i zon 1 i Skåne. Själv kommer jag inte att odla skockor igen.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

239 Gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt