Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållning tips och trix  (läst 5952 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Självhushållning tips och trix
« skrivet: 09 maj-14 kl 19:08 »
Hej igen!
Jag undrar vad ni har för tips inför ett stundande försök till självhushållning?
Jag har tänk ha ca 40 - 60 kvm djupsäng att odla i. Läste i boken "rätt ur jorden" att man på ca 10-15 kvm djupsängs odling kan få ut grönsaker som räcker ett år till en vuxen. Det kanske man får ta med en nypa salt och då jag är en oerfaren odlare kommer det säkert bli några misslyckanden först.
Alla tankar, tips, idéer och förslag är välkomna. Jag är ganska nyfiken på sånt som kan skördas sent, då vinterhalvåret kanske är den svåra biten i självförsörjning.

Kreacon

• Övriga världen
SV: Självhushållning tips och trix
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 19:12 »
Kanske kan tillägga att det sen innan finns äppel-, körsbär-, päronträd, svarta och röda vinbär, krusbär, plommon på tomten och svamp och annat gott i skogen. 
Huset ligger i Östergötland, vilken odlingszon det nu är.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-14 kl 20:20 »
Satsa även på sånt som är lätt och gott att konservera eller torka. Men frosttåligt är  mangold, grönkål osv. Pumpa håller länge. Svartrötter kan man skörda så länge det inte är tjäle.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-14 kl 21:07 »
Glöm inte de vilda växterna, svamp och bär

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-14 kl 21:15 »
Satsa på det som växer vilt..minimalt arbete med att odla..bara skörda..
Fjäderfän och kaniner

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 10 maj-14 kl 00:23 »
Tack för svar! Helt sant, vad finns det som växer vilt förutom klassikerna kantarell, nässlor, blåbär och lingon?

Torpfröken

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-14 kl 01:36 »
Runt en hundra andra svamparter: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_matsvampar
Granskott
Havtorn
Nypon
Löktrav
Svinmålla
Maskros
Odon
Rönnbär
Harsyra

Listan kan göras lång...

hon på torpet

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-14 kl 06:59 »
Jag tycker att det allra viktigaste är en bra jordkällare! Man kan leva gott under vinterhalvåret om man har möjlighet att lagra potatis och rotfrukter i stora mängder - och av många olika sorter så det inte blir för enformigt att äta ;)
En jordkällare förbrukar ju ingen el heller... så lagringen blir billig :)
Nässlor kan man plocka och  torka under hela sommaren, jag brukar sen smula ner  dem i staplingsbara burkar, då ryms hela vinterbehovet på en hylla i skafferiet!
Tala ut människa!!!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 10 maj-14 kl 09:12 »
Jag förstår att det här gäller självförsörjning på vissa vegetabilier, som frukt och grönsaker.

Odla det du vill äta, med tonvikt på det som passar vårt nordliga klimat. Pröva dig fram vad som fungerar att odla och vad du vill äta. Preferenserna kan ändras under resans gång.

Håller med hon på torpet om värdet av en bra jordkällare.

Få eller inga vilda växter ger ordentligt med näring. De blir sällan eller aldrig ordentligt mättande. Funkar bäst som komplement - tycker jag.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-14 kl 10:46 »
Kryddor som man verkligen använder och som är lätta att odla...  Äpplen som går att lagra över vintern...  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 maj-14 kl 10:58 »
Tack för svar! Helt sant, vad finns det som växer vilt förutom klassikerna kantarell, nässlor, blåbär och lingon?

>>>    http://www.skogsskafferiet.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 maj-14 kl 11:04 »
Det är kul med odling! Men inte alltid så enkelt. ;)

Jag tycker också du ska pröva dig fram. Vad är enkelt? Vad ger mycket? Det tar några år innan man får den erfarenhet som behövs. Och ändå finns massor att lära sig!

Viktigast är att du sätter igång och blir jordig om händerna!

Jag blir inspirerad av Skillnadens trädgård som finns på Facebook. Men hon lägger ner massor med tid och pengar (!) för att få det att fungera.

https://www.facebook.com/Skillnadenstradgard
« Senast ändrad: 11 maj-14 kl 09:45 av Toll »

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-14 kl 07:59 »
Odla först sådant som du vet att du tycker om att äta och hantera. Bara lite av varje, så du nästa år tänker att du borde haft mer. Det blir lätt för mycket av sånt som ska ätas i ett visst skede (som t ex sallad och rädisor)och av sådant som man borde skörda och ta hand om för vintern (bönor, kålrötter)... Var generös mot dig själv och andra med det du får fram, ät slut på det hellre än att du får kompostera en massa... Då blir man mer sugen på att fortsätta  :).

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-14 kl 10:15 »

Jag blir inspirerad av Skillnadens trädgård som finns på Facebook. Men hon lägger ner massor med tid och pengar (!) för att få det att fungera.

https://www.facebook.com/Skillnadenstradgard
[/quote]

Nästan all hennes fritid går till trädgården men pengar däremot lägger hon inte ner så mkt. En stor del av hennes "projekt" går ut på att klara sig så billigt undan som möjligt för att visa att i stort sett vem som helst ska klara av att försörja sig själv m grönsaker oavsett vilken inkomst man har. Det är bla. annat därför hon inte har haft något riktigt växthus.
Va bara tvungen att korrigera lite, hoppas det inte gjorde nåt  :)
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 maj-14 kl 13:25 »
;)

Jag tänkte på grävmaskinerna som används. Och jord hit och dit.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 12 maj-14 kl 10:42 »
Odla först sådant som du vet att du tycker om att äta och hantera. Bara lite av varje, så du nästa år tänker att du borde haft mer. Det blir lätt för mycket av sånt som ska ätas i ett visst skede (som t ex sallad och rädisor)och av sådant som man borde skörda och ta hand om för vintern (bönor, kålrötter)... Var generös mot dig själv och andra med det du får fram, ät slut på det hellre än att du får kompostera en massa... Då blir man mer sugen på att fortsätta  :).
Precis så, bra tips :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #16 skrivet: 12 maj-14 kl 12:01 »
Läste att vintersquash ska vara en höjdare så det tänkt vi testa i år. Går tydligen att förvara i rumstemperatur ganska länge.

Ett växthus är toppen men det kräver ju en investeringskostnad. Inte bara för att odla tomater och gurkor utan för att få en längre växtsäsong. Vi odlar ärtor och broccoli då kan vi skörda de första ärtbaljorna redan i slutet av maj.  När sedan tomaterna behöver platsen har ärtorna redan gjort sitt och det är bara att slänga ut dem. På det sättet utnyttjar man växthuset optimalt och får skörd längre tid.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 12 maj-14 kl 13:13 »
Här ligger fortfarande en stor Halloweenpumpa sen i höstas, mitt i vardagsrummet, inte så långt från kakelugnen, balanserande på ett stort Höganäskrus :D
Förra veckan åkte den sista stora gröna squashen ut, innan den landade i komposten delade jag och tog fröer ur den som ska användas i år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jansdotter

• Småland
« Svar #18 skrivet: 13 maj-14 kl 14:45 »
Det beror ju också på vad man äter och vad som växer bra där man bor!
Jag odlar massor av lök! Det växer bra hos oss, och förra hösten hade vi lök fram till advent, men då började löken torka ihop, lagringen kan ju vara ett problem, därför har jag nu bytt till mig potatislök av en person här på alternativ så att jag så småningom ska kunna bli självförsörjande på utsäde och kunna lagra löken längre.
Sedan odlar jag kryddor, för där kan man ju spara lite pengar, jag odlar bara sådant vi annars skulle köpa: dill, persilja, gräslök, timjan, rosmarin, , basilika och oregano. De sistnämnda köper jag färdiga plantor av, de andra är ju perenna eller sår jag från frö, så kosnaden blir minimal! Jag klipper och torkar allteftersom under sommaren och klarar mig hela vinterhalvåret, och kryddor är ju dyrt. Sedan plockar jag enbär också.
I år odlar jag även chili, så om det går bra kommer jag bara behöva köpa svartpeppar...
Nu är det ju så att mycket av det som man kan odla i massor och lagra, typ potatis, lök och morötter är extremt billig mat att köpa... men man kan ju odla det för att det är kul och giftfritt också!

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 04 jun-14 kl 12:29 »
Att potatis,lök och morötter är extremt billig mat håller jag inte alls med om. Om man äter mycket potatis (som vårat hushåll) gör man lätt av med 4 kg potatis i veckan och kostar den nästan 10kr kg så är det lite mer än 2000 om året. Lägger man därtill lök ochmorötter är man utan problem uppe i 3000 om året och det är nära nog vad en hel månads totala matförsörjning kostar oss. Så visst finns det pengar att spara i att odla egna potäter!
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser