Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag så i augusti?  (läst 9582 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Vad kan jag så i augusti?
« skrivet: 09 maj-14 kl 19:03 »
Hej på er! Då har det äntligen blivit dags för flytt ut på landet! Tanken är att med odling och hönshållning bli så självförsörjande som möjligt. Vi flyttar först i augusti och nu till frågan; vad kan jag så i augusti? Alla ätliga tips är välkomna!

Mrlom

• Östergötland
SV: Vad kan jag så i augusti?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-14 kl 10:40 »
Spenat, rädisa, sallad, asiatisk kål, majrova!!

Carlsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 21:53 »
Du kan även höstså sådant som gror och blir till en tidig skörd nästa vår, tex morot, persilja, dill, vitlök.

Här kan du läsa lite mer om detta http://www.runabergsfroer.se/?m=26

albrekta

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 maj-14 kl 14:17 »
De flesta sorters asiatiska bladgrönsaker, koriander och sallad kan du så på friland efter flytten. Potatis som du förgrott kan du också lägga och körda innan frosten kommer (i oktober?).

Vore det jag skulle jag också förgro olika grönsaker i juli och plantera ut direkt efter flytt. Sallad och mangold skulle jag välja först.

Så piplök nu (inomhus) så att du har lök tidigt nästa vår och plantera ut den i augusti. Den övervintrar lätt. Sätt jordärtskockor (till hösten, kanske oktober?) som du kan skörda från nästa år. Skaffa dig en bit pepparrot och gräv ner den i augusti. Så persilja inomhus nu, i stora krukor, och plantera ut i augusti. Den är perenn. Och varför inte så några sparrisplantor som du kan plantera när du flyttat in?

Och så VITLÖK - den är ju ett måste. Sätt klyftor direkt på friland 2-3 veckor innan du räknar med att första frosten kommer.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 14 maj-14 kl 20:30 »
Himla härligt! Blir pepp av läsa era tips! Tack!

JFOT

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-14 kl 09:40 »
Höstråg och -vete.
Om du tänker ha det till hönsfoder behöver du inte tröska.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 19 aug-14 kl 08:29 »
Hej igen! Sitter här på nätet och tänkte beställa fröer. Men vilka sorter ska man välja? Tittade på majrova till exempel. Där finns det sorter som heter F1, vad är det?
Och vilka asiatiska bladgrönsaker funkar att så så här sent? De jag hittar ska sås i juli...
Är supersugen på att odla så mycket ätbart som möjligt nu innan vintern, men är lite osäker på vad jag ska välja.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 19 aug-14 kl 08:40 »
Hej igen! Sitter här på nätet och tänkte beställa fröer. Men vilka sorter ska man välja? Tittade på majrova till exempel. Där finns det sorter som heter F1, vad är det?
Och vilka asiatiska bladgrönsaker funkar att så så här sent? De jag hittar ska sås i juli...
Är supersugen på att odla så mycket ätbart som möjligt nu innan vintern, men är lite osäker på vad jag ska välja.

F1 skall vara steril dvs det går inte att ta fröer från dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 19 aug-14 kl 09:55 »
F1 är en första korsning mellan två olika sorter. Behöver inte vara steril. F1 tomater finns och de kan man ta frö ifrån. Dock blir de inte samma.
Kaninuppfödare och pelargontant.

qeliott

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 aug-14 kl 15:24 »
Hej,
jag hittade brittiska frö-påsar med asiatiska bladgrönsaker hos Wexthuset.se samt hos Lillafiskaregatanstradgardsbutik i Lund, på nätet. De finns säkert hos Runåbergs, Impecta och andra försäljare också. De jag köpt kan sås på friland i augusti för skörd i oktober - åtminstone i engelskt klimat. Själv bor jag i södra skåne, och tänker mig att det ska nog gå bra här med.

Qeliott

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 25 aug-14 kl 21:10 »
Tack för svar!
Qelliot, vad heter de asiatiska bladgrönsakerna lite mer specifikt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser