Annan smak på potatisen beroende på gödning?

Startat av magnus.g_son, 09 Maj-14 kl 10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus.g_son

Tog nyss upp en säck potatis (Matilda) från källaren och reagerade på att färgen var en aningen gulorangare än vanligt och att smaken också var aningen annorlunda. Som tur var, så var smakskillnaden åt det positivare hållet. Matilda är min huvudsort av potatis, men jag har även odlat King Edward, Asterix, Silla och Innova. Sannolikheten för att jag skulle ha förväxlat med en annan sort bedömer jag som ganska liten eftersom jag sätter en lapp med sortnamn i varje säck direkt efter att jag tagit upp den.

Samtliga sorter har fått liknande grundgödning i början av säsongen, kompost och blåkorn, men mellan några fåror har jag lagt gräsklipp under sommaren. Jag vill minnas att en sådan fåra var gränsen mellan Asterix och Matilda. Gräsklippet ger ett visst tillskott av kväve och jag har väl snarast varit orolig för att för mycket kväve kan ge negativ påverkan på potatisens kvalitet. Kan det i det här fallet vara så att den säcken jag tog upp nu kommer från fåran som har fått lite extra kväve? Förhoppningsvis finns det någon klok potatisexpert här som kan kommentera min teori.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

458 Gäster, 2 användare
Tur-Johan, stjärnflockan