Det verkar orimligt dyrt (som vanligt när det uppstår kulturkrockar mellan bil- och kyltekniker).
Det sitter ju en magnetkoppling på AC-kompressorn, den är inte svår att plocka isär utifrån och man behöver inte bryta kylmediekretsen för det. Ett vanligt fel är att kullagret för den frigående remskivan havererar, det är som regel ett standard spårkullager som kan köpas på vilken maskinfirma som helst.
Skulle det vara något annat som har hänt i magnetkopplingen och det verkar besvärligt att få tag på reservdelar, så kanske det är enklast att plocka bort de trasiga delarna, sätta tillbaks remskivan med lager och låta det hela löpa fritt.
Ofta måste man tillverka en specialavdragare för att få loss magnetkopplingens nav - t ex ett plattjärn med tre hål i, det mittersta gängat. Då sätter man fast den med skruv i befintliga gängade hål i navet och drar sedan i en skruv i plattjärnets gängade hål för att trycka bort navet från axeln.
Vid hopsättning måste man lägga brickor mellan navet och en ansats på axeln för att få rätt frigång mellan magnetkopplingen och remskivan, det brukar inte vara svårt att googla fram uppgifter om detta bara man har reda på fabrikat och typbeteckning på kompressorn.
Annars brukar man kunna få en komplett och garanterat fungerande AC-kompressor för 500 kr på skroten, sen är det bara att se till att man har någon kylmontör i bekantskapskretsen för att ordna evakuering och kylmediefyllning.