Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiat strada problem  (läst 7636 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Fiat strada problem
« skrivet: 04 maj-14 kl 15:24 »
Fjädrar, startmotor  allt fixat jag är nöjd i 5 dagar .Sedan hörs ett skavande ljud ,luktar bränt ,stannar kollar oljestickan nivån är bra men oljan verkar varm och lite rök kommer ur oljestickshålet.

Är det ett lager i motorn som pajat ??????? bilen har gått 9700 mil  -06 .

Tips  ...

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Fiat strada problem
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 20:38 »
Var oljan mycket varmare än normalt (alltså långt över 100 grader)?
Några andra tecken på problem med motorn (t ex lagerknack, dåligt oljetryck på tomgång, verkar gå tyngre än normalt på startmotorn)?
Hur långt har den gått sedan senaste oljebyte?
Ett tips är att börja med att tappa ur motoroljan och undersöka noga om det finns metallpartiklar i den.

krego

  • Inlägg: 31
    • Skåne
SV: Fiat strada problem
« Svar #2 skrivet: 06 maj-14 kl 22:25 »
Vilken typ av motor är det? Regelbunden service, långa serviceintervall dödar motorer!

Motorer som går varma i oljan kan "fälla ut" fasta partiklar som sedan fastnar i oljepickuppen. Om denna täpps till leder det till tappat oljetryck och skramlande ljud i motorn. Fel olja? Fel filter?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Fiat strada problem
« Svar #3 skrivet: 11 maj-14 kl 18:13 »
Ljudet har minskat,jag har hittat ett fel .

På ett av de hjul som remmen driver har "alminium" ring som sitter mellan axel och remhjul flyttat sig in mot pumpen så det skaver och blir varmt.
Vilken pump det är vet jag inte finns väl 2 att välja mellan ,servo och ac.
Sitter precis ovanför oljefiltret.
Antager att det är alminium för jag kan repa det och det blir väldigt varmt hjulet och alu leder ju bra.
Hur har det gått med lagren på axeln när det blivit så varmt ??.
Var hittar man en motorskiss så man ser vilken pump det gäller?.
Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Fiat strada problem
« Svar #4 skrivet: 12 maj-14 kl 07:36 »
Det är bara servostyrningen som har en pump, anordningen för AC är en kompressor.  Det är lätt att se skillnad på dem, om inte annat så genom att följa slangarna/rören till dem och se vart de tar vägen.  Till AC-kompressorns magnetkoppling brukar det också finnas minst en elanslutning, något sådant hittar man knappast till servopumpen. AC-kompressorn är också som regel mycket större än servopumpen.

Fungerar både AC och styrservo som de ska? Ser servooljan ren ut? Luktar den som ren olja eller har den en "metallisk" eller bränd lukt?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Fiat strada problem
« Svar #5 skrivet: 13 maj-14 kl 11:54 »
Det är ac pumpen .
Tydlingen är det någon slags frikopplingsgrej,så renovering eller byte av den kostar 6-9000 .
Så planen är att sätta dit en rem utan acpump..
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Fiat strada problem
« Svar #6 skrivet: 13 maj-14 kl 13:18 »
Det verkar orimligt dyrt (som vanligt när det uppstår kulturkrockar mellan bil- och kyltekniker).

Det sitter ju en magnetkoppling på AC-kompressorn, den är inte svår att plocka isär utifrån och man behöver inte bryta kylmediekretsen för det. Ett vanligt fel är att kullagret för den frigående remskivan havererar, det är som regel ett standard spårkullager som kan köpas på vilken maskinfirma som helst.
Skulle det vara något annat som har hänt i magnetkopplingen och det verkar besvärligt att få tag på reservdelar, så kanske det är enklast att plocka bort de trasiga delarna, sätta tillbaks remskivan med lager och låta det hela löpa fritt.
Ofta måste man tillverka en specialavdragare för att få loss magnetkopplingens nav - t ex ett plattjärn med tre hål i, det mittersta gängat. Då sätter man fast den med skruv i befintliga gängade hål i navet och drar sedan i en skruv i plattjärnets gängade hål för att trycka bort navet från axeln.
Vid hopsättning måste man lägga brickor mellan navet och en ansats på axeln för att få rätt frigång mellan magnetkopplingen och remskivan, det brukar inte vara svårt att googla fram uppgifter om detta bara man har reda på fabrikat och typbeteckning på kompressorn.

Annars brukar man kunna få en komplett och garanterat fungerande AC-kompressor för 500 kr på skroten, sen är det bara att se till att man har någon kylmontör i bekantskapskretsen för att ordna evakuering och kylmediefyllning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare (1 dolda)
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser