Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftiga växter  (läst 3981 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Giftiga växter
« skrivet: 03 maj-14 kl 20:23 »
Jag har en känsla av att höns äter det mesta. Vad är direkt giftigt för dem, så man bör undvika det i hönsgården eller där de går lösa? Hur är det tex med kaprifol, kungsljus, fingerborgsblomma och krollilja? Sånt växer nu där våra höns kommer att gå...

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
SV: Giftiga växter
« Svar #1 skrivet: 06 maj-14 kl 11:26 »

Man kan tyvärr inte vara säker på att de själva förstår vad de inte ska äta, bäst att inte ta några risker. I min blogg har jag samlat lite fakta kring giftiga och ogiftiga växter:

http://chickensteps.wordpress.com/category/vaxter-i-honsgarden/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

UngJägarn

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 jun-14 kl 15:47 »
Hörde idag att grannen hade gett tomat till hönsen och ankorna igår.. Hönsen åt inte nå tomat men ankorna gjorde det tydligen med stor aptit.. Så är tomat giftit för ankor?

Widar

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-14 kl 15:44 »
Gav våra höns tomatändar som blivit över efter midsommarfrukost och de blev överlyckliga och slogs om bitarna, så jag hoppas verkligen inte att det är giftigt för dem...

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-14 kl 11:43 »
Jag har alltid litat på att hönor förstår vad som går att äta i naturen. Det kanske är lite naivt av mig men jag har sett att de gärna äter av mina penséer och röda vinbär. För att inte tala om blåbär och smultron!
Däremot låter de bli krolliljor och fingerborgsblommor som växer precis utanför hönsgården. Jag tror att många giftiga växter smakar illa.
Sedan ska man väl inte mata dem med vad som helst förstås utan tänka sig för lite. Jag ger dem t. ex. inte bröd som har möglat och jag har sett att de undviker lök.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser