Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsfår eller Helsingefår?  (läst 4903 gånger)

Nicann

• Ångermanland
Gotlandsfår eller Helsingefår?
« skrivet: 03 maj-14 kl 19:41 »
Är ny här och ganska så nybörjare betr självhushållning och djurhållning. Jag och maken köpte vår lilla jordbruksfastighet för knappt två år sen, hade "lånefår" på bete i somras och tänkte nu satsa på några egna. Inte många utan först och främst för landskapsvård och självhushållning. Jag har mest varit inriktad på gotlandsfår och har ev möjlighet att få köpa ett par tackor med lamm nu i försommar, men har nu fått upp ögonen för allmogefår och då Helsingefår. Är det någon som har något tänkande/tyckande om vad jag bör välja?

wahlgrens

• Uppland
SV: Gotlandsfår eller Helsingefår?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 11:46 »
Vissa allmogefår kan du få stöd för om de anses utrotningshotade. Det får du inte för Gotlandsfår.

Vad du ska välja beror väl på vad du vill ha dem till. Självhushåll skriver du, men vad tänker du då? Ull? Skinn? Kött? Vill du ha kött till din familj så är det kanske bättre att satsa på en större ras, som ger större lamm.

Jag har gotlandsfår, men jag kan ärligt säga att jag kanske skulle ha satsat på en annan ras. De är väldigt spattiga, jobbiga i hanteringen som vid klippning. Större köttdjur är oftast lugnare. De ger inte särskilt stora lamm, även om tackorna är hyfsat stora efter ett par år. Vilket gör dem tunga och svårare att handskas med samtidigt som de är sprattliga och hoppiga. En mindre allmogeras ger väldigt små lamm och väldigt lite kött. De är å andra sidan enklare eftersom de inte är så tunga vid hantering, inte heller när de är vuxna. Gotlandsfåren är vädligt kinkiga med maten, de äter inte vad som helst, vilket gör att det blir väldigt mycket spill. Där tror jag allmogefåren är bättre, men det vet jag inget om.

Nu när vi tar lamm korsar vi med blandrasbagge av köttras för att få mer kött. De lammen är i regel mycket lugnare och större. De är inte lika kinkiga med vad som serveras.

Ska jag rekommendera en ras så skulle det var finullsfår.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 04 maj-14 kl 12:35 »
Finullsfår är en bra ras men, kanske inte för en nybörjare? Tänker på antalet lamm. Jag har gotlandsfår och gillar rasen främst för skinnen men, till självhushållning hade jag nog hellre kikat på någon av allmogeraserna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-14 kl 18:10 »
Vissa allmogefår kan du få stöd för om de anses utrotningshotade. Det får du inte för Gotlandsfår.

Nej, man kan inte få stöd längre för hotade husdjursraser. Kolla jordbruksverkets sida får du se. (citat: "Från och med 2014 kan du inte längre söka ett nytt åtagande för hotade husdjursraser, men dina befintliga åtaganden gäller.")

Själv har jag allmogefår men ska väl inte uttala mig då jag inte har nåt att jämföra med, men något negativt är ju att man får åka så långt om man ska ha ny bagge eftersom det finns så få besättningar men det kanske beror på lite vilken allmogeras man väljer. Jag har bara köpt bagge en gång och närmaste fanns 7 mil härifrån. Gotlandsfår däremot har jag bara någon km härifrån.

Varför är inte finull en bra ras för nybörjare? Får de många lamm? Det fick då  mina allmoge också, i genomsnitt blev det 3.5 lamm/tacka i år.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-14 kl 18:38 »
Mina nästan rena gutar som jag har för landskapsvård, kött till familjen och rent allmänt som trivselhöjare fungerar bra. Lätta lammningar, tåliga och friska, och de håller ihop flocken. Ett tag tänkte jag avla på de som fäller bäst så man slapp klippa dem också (ja, jag vet vad jordbruksverket säger, men jag sovrar i deras svada), men det projektet kom av sig. Hornen kan vara ett problem vid foderbord och vid klippning, men de håller räven borta från lammen. Har haft texel (tyngre köttfår) förut i produktion, men för liten skala tycker jag gutarna är bättre. Har ännu inte provat de riktigt lätta allmogeraserna.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-14 kl 18:57 »
Min erfarenhet är att allmogefåren är ännu större finsmakare vad det gäller maten än andra fårraser  ;)
Något jag tycker inte är så konstigt...
Vana att ströva fritt på stora områden och plocka åt sig det godaste här och där.
Köttraserna klarar bättre att mala i sig av lite grövre foder och bete...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nicann

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-14 kl 19:40 »
Tack för svar! Det verkar vara ganska personligt vad man tycker :-) Det jag läser om Helsingefåren (den allmogeras som jag tittat på) är att de ska vara "slyröjare" men det kanske är väldigt olika på olika allmogeraser också? Det vi tänker oss med "självhushållning" är främst som sagt att de ska hålla öppet våra betesmarker som är ganska så blandade med en del skog och just sly men vi vill också kunna få lite kött. Jag har också hört just om finullsfåren att de kan få många lamm och att det lätt blir flera flasklamm...? Har tänkt på det där med baggar men det verkar som det ska finnas inte alltför långt bort även om Gotlandsfåren är vanligare. Ja vi fortsätter fundera lite innan vi bestämmer oss! Sen är det väl inte värre än att man kan prova och ändra sig framöver!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 04 maj-14 kl 21:45 »
Ja vi fortsätter fundera lite innan vi bestämmer oss! Sen är det väl inte värre än att man kan prova och ändra sig framöver!

Så sant! Skaffa djur med M3-status så är de lättare att sälja sedan ifall ni vill byta ras.  :)

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 maj-14 kl 22:36 »
 Överdriv inte den där rasismen. Blanda och ge funkar bäst. Huvudsaken är att du får tag i friska djur från en grupp där allt fungerar. Sen kan du betäcka med en ras som du gillar.

Fårförkul

« Svar #9 skrivet: 05 maj-14 kl 09:57 »
Jag är också nybörjare. Köpte tre  finullstackor för tre år sedan, varav en betäckt. Mitt råd är köp MV fria, friska får och se till att du köper från en seriös person som är mån om sina får då får du säkert också löftet att få ringa för att få råd. Det är guld värt. Min " guru" har lärt mig så mycket. Köp också " Bibeln" - Får av Erik Sjödin - där står allt! Sen visst får Finull många lamm men de är goda mödrar har oftast lätta lammningar, rikligt med di, får normalt tre lamm som de väl tar hand om, de stannar väl inom el-stängsel, blir lätt tama och är ganska tysta och lugna. Vi har mönstrat och behållt den bästa tackan. Resten till slakt som har gett gott kött. Sen har säkert varje ras sin tjusning och sina fördelar och nackdelar..........

Dela detta:

* Inloggade just nu

1624 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekoknutte, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser