Vissa allmogefår kan du få stöd för om de anses utrotningshotade. Det får du inte för Gotlandsfår.
Vad du ska välja beror väl på vad du vill ha dem till. Självhushåll skriver du, men vad tänker du då? Ull? Skinn? Kött? Vill du ha kött till din familj så är det kanske bättre att satsa på en större ras, som ger större lamm.
Jag har gotlandsfår, men jag kan ärligt säga att jag kanske skulle ha satsat på en annan ras. De är väldigt spattiga, jobbiga i hanteringen som vid klippning. Större köttdjur är oftast lugnare. De ger inte särskilt stora lamm, även om tackorna är hyfsat stora efter ett par år. Vilket gör dem tunga och svårare att handskas med samtidigt som de är sprattliga och hoppiga. En mindre allmogeras ger väldigt små lamm och väldigt lite kött. De är å andra sidan enklare eftersom de inte är så tunga vid hantering, inte heller när de är vuxna. Gotlandsfåren är vädligt kinkiga med maten, de äter inte vad som helst, vilket gör att det blir väldigt mycket spill. Där tror jag allmogefåren är bättre, men det vet jag inget om.
Nu när vi tar lamm korsar vi med blandrasbagge av köttras för att få mer kött. De lammen är i regel mycket lugnare och större. De är inte lika kinkiga med vad som serveras.
Ska jag rekommendera en ras så skulle det var finullsfår.