Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?  (läst 21591 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« skrivet: 30 apr-14 kl 18:41 »
Hej har en fundering. 3/ 10 gånger kärvar tändningslåset  på min gamla skrutt- en citroen c25. Den startar helt enkelt inte. Misstänker att det bara är tändningslåset som är utslitet, eller kanske så enkelt som glapp i en kabel, eller trasig startkontakt-  för det låter ingenting i sista läget. Fläkt och lampor drar igång men inte motorn i sista läget. Däremot om jag trixar och knixar lite i låset med nyckel, tar ut och sätter in nyckeln igen och trycker nyckeln uppåt i låset vid start- så startar bilen.

Vad tror ni? 



Rubensgården

  • Gäst
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-14 kl 18:55 »
Om det tillåts skulle jag installera en startknapp istället. Kolla så det inte är varmt runt startlåset för då kan det smälta ihop ordentligt och kanske starta en brand.
/J

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-14 kl 23:33 »
Jag rekommenderar nog byte av strömbrytardelen i tändningslåset i vilket fall som helst. Även om det bara är startkontakten i det som krånglar just nu, så kan man misstänka att övriga strömbrytarfunktioner är lika slitna och börjar krångla och kanske orsaka varmgång eller brand så småningom.  Tills tändningslåset är bytt så bör du göra bilen strömlös, t ex genom att lyfta av en batterikabelsko, så snart du lämnar den utan tillsyn.

Jag antar att tändningslåset på C25 ser ut ungefär som på många Citroën och Peugeot personbilar från 80-talet. I så fall är det ganska lätt att byta.  Det brukar sitta fast monterade elkablar på tändningslåset, 20-30 cm långa, med ett kontaktdon i andra änden där de ansluter till bilens kabelstammar.  Börja med att ta bort plastkåporna runt rattstången, leta på kontaktdonen och koppla isär dem. Sätt sedan i nyckeln och slå på tändningen, någonstans på plåthylsan runt tändningslåset finns det ett hål med en tapp i, som normalt är spärrad i utskjutet läge men som går att trycka in i ett visst läge på nyckeln. Tryck in den tappen och dra sedan ut hela tändningslåset. När det väl är ute kan man skilja på strömbrytardel och låscylinder, de brukar sitta ihop med någon slags låsring.
Om du har en verkstadshandbok eller gördetsjälvhandbok för bilen så finns det säkert mer detaljerade anvisningar där.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-14 kl 16:04 »
Hur fungerar det med startknapp? Har man kvar tändningslåset ändå och vrider om nyckeln och sedan trycker på knappen, eller tvärtom eller hur gör man?
Bilen är en gammal 80- talist :)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-14 kl 17:47 »
tar du bort t låset så behöver du en on off brytare samt en knapp som bara sluter när du trycker
och det funkar bra

Nyttliv

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-14 kl 18:15 »
Kolla först batteripolerna och anslutningen vid startmotorn så det är riktig kontakt....annars är det troligtvis startkontakten.
Men ta inte bort tändninglås /rattlås . du måste ha rattlåset intakt/fungerande vid besiktning (stöldskydd ur funktion .2:a)
EU regel sen 1-2 år tillbaka!!!! Lycka till!
Springer man fortare än ljusets hastighet så svartnar det för ögonen ;)

När man diskuterar ska man inte använda så svåra ord som man inte är korpulent till. ;D

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-14 kl 18:35 »
Hur fungerar det med startknapp? Har man kvar tändningslåset ändå och vrider om nyckeln och sedan trycker på knappen, eller tvärtom eller hur gör man?
Bilen är en gammal 80- talist :)

Det beror på vilka av strömbrytarfunktionerna i tändningslåset som fungerar och vilka av dem som måste ersättas.
Oftast är det enklare att byta ut strömbrytardelen mot en fungerande sådan av originaltyp än att ersätta den med något hemgjort montage. Det brukar gå att hitta billiga originalreservdelar till gamla franska bilar på t ex eBay.

Om tändningslåset är inkopplat på samma sätt som det brukar vara på Citroën personbilar så kan det i värsta fall gå åt fyra strömbrytare för att ersätta det på korrekt sätt.
Det är tre poler som slår till då man slår på tändningen, en eller två av dem slår från vid startläge men den eller de övriga ligger kvar tillslagen även då.  De får inte kopplas ihop med varandra eftersom de matas från batteriet via var sin säkring. Och sedan har vi den fjärde polen som används för startmotorn.

Att en bil måste ha fungerande stöldskydd är inget nytt EU-påfund utan det har gällt i många år i Sverige för bilar av ca 1974 års modell eller senare. Det räcker dock med ratt- eller växelspakslås. Dock finns det dispens för t ex militärfordon, även om de har sålts ut och fått civil registrering på gamla dagar. Man ska också ha klart för sig att även om det är ett lagligt krav så betyder inte det att Bilprovningen har kontrollerat saken i alla år. Ett tag i början och mitten av 90-talet stod det uttryckligen i Bilprovningens uppdrag från staten att bara kontrollera saker som har betydelse för trafiksäkerhet och miljö, det innebar att bl a stöldskydd och skyltlyktor inte ingick i kontrollen.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #7 skrivet: 07 maj-14 kl 13:02 »
Kan det vara så enkelt att det har något med polerna till batteriet att göra? Fläkt och lampor fungerar ju? I somras fungerade plötsligt inget då upptäckte vi att klamrarna runt bilbatterier inte satt fast ordentligt, det gick inte att trycka åt dom heller utan lösningen blev aluminiumpapper runt och sen dess fungerar det. Dock kvarstår att den inte startar i sista läget 2/10 gånger. Någon bilverkstad jag pratade med tyckte att det bara var att låta va, och laga om det blir värre...andra säger naturligtvis att hela tändlåset behöver bytas, en tredje att det bara är en startkontakt som glappar...

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #8 skrivet: 07 maj-14 kl 18:37 »
Om allt annat elektriskt i bilen slocknar vid ett misslyckat startförsök så kan det vara dålig kontakt vid batteripolerna som ställer till det. I annat fall är det nog tändningslåset ändå.

Kolla vad ett tändningslås, eller bara strömbrytardelen av det, kostar på eBay. Det kan underlätta sökningen om du har reda på detaljnumret - antingen kanske det går att hitta instansat på de gamla delarna eller också går det att spåra upp via reservdelskatalog för bilen.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-14 kl 06:55 »
Enligt flera verkstäder jag nu pratat med rekommenderar dom startknapp med hänvisning att det inte tillverkas eldelar till mitt tändningslåset längre ( båda firmorna hade pratat med en citroen firma) startknapp verkar också vara det billigaste alternativet. En tredje firma letade dock på en sida på nätet och hittade nytt tändningslås för 1900. Fungerar startknapp lika bra eller? Det skulle bara gå på några hundralappar att sätta dit.
Om jag inte åtgärdar det direkt kommer det successivt bli sämre- oftare problem vid start eller kan starten bara huxflux lägga av?

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #10 skrivet: 08 maj-14 kl 07:12 »
Jag tvivlar på att det skulle vara omöjligt att få tag i tändningslåsdelarna som reservdel, däremot kan det ju tänkas att det har utgått som originaldel och att de vanliga svenska reservdelsgrossisterna inte har det hemma längre. I länder där C25 är vanligare än här så är det nog betydligt lättare att få tag på.  Eldelen är säkerligen likadan på många andra franska bilar, kanske även på bilar av helt andra märken som är byggda på samma plattform som C25 (Peugeot J9, Fiat Daily, diverse Iveco mm).

En annan möjlighet är ju att plocka isär tändningslåset och se om det går att reparera felet - det kan ju vara så enkelt som att det räcker med att böja till fjädrar, putsa upp oxiderade kontaktytor osv.
Är tändningslåset tvivelaktigt så kan man också göra livet lättare för det genom att koppla in reläer så att det inte behöver hantera de stora strömmarna till startmotorsolenoid och andra stora elförbrukare.
Det här är jobb som man inte bör sätta en vanlig bilverkstad på att göra, det är bättre att skaffa sig kompetensen att göra det själv.

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #11 skrivet: 08 maj-14 kl 22:54 »
Några sekunders sökning på eBay gav detta resultat:
http://www.ebay.co.uk/itm/IGNITION-LOCK-FIAT-127-128-PANDA-DUCATO-CITROEN-C25-PEUGEOT-J5-1984-1994-/231174630888?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35d314ede8

Om det ser ut att passa så är det nog inte så mycket att fundera på utan bara att handla.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #12 skrivet: 26 maj-14 kl 08:22 »
Tändningslåset fortsätter att krångla... Tycker det blivit oftare nu, funderar på startknapp men är det bra? Men förstår inte riktigt, en verkstadskille jag pratade med sa att jag bara behöver använda knappen när bilen inte startar, och att jag ska vrida om nyckeln som vanligt, men hur kopplar dom om då?
Finns det andra problem som kan uppstå med startknapp?

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #13 skrivet: 26 maj-14 kl 21:01 »
Nu när det är så lätt att köpa ett tändningslås på eBay och byta rakt av, så tycker jag att du ska göra det hellre än att låta montera en startknapp parallellt.  Har väl en funktion (starten) börjat krångla i tändningslåset så dröjer det nog inte länge förrän det blir problem med resten också.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-14 kl 11:59 »
Varför är det här ett jobb ( fixa startknapp) som man inte bör sätta en vanlig bilverkstad på att göra?
Vad jag förstått enligt en verkstad så låter dom låset vara kvar, och att jag sätter igång tändningen med nyckeln och sedan startar motorn med knappen- stämmer det? Samt att jag även ska kunna starta med nyckel de gånger det går- men om bilen inte startar kan jag trycka på knappen...
Vad tror ni- vågar inte riktigt ta en långtur med bilen i sommar utan att ha fixat det hela...vill inte riktigt ta risken att bli stående någonstans.

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #15 skrivet: 10 jun-14 kl 21:26 »
Även om det bara är startfunktionen som krånglar i tändningslåset just nu, så är det mycket troligt att övriga funktioner lägger av ganska snart, eller för den delen att det uppstår varmgång och brand i tändningslåset. Av denna anledning, och dessutom för att det säkert går åt mycket mindre arbetstid för att byta tändningslås än att montera den där startknappen, så tycker jag att du ska byta hela tändningslåset istället.

Att sätta dit en startknapp fungerar i och för sig bra, under förutsättning att startknappen verkligen tål att belastas med startmotorns manöverström, att verkstaden använder rimligt grova kablar och gör anslutningarna bra osv.  Men innan man kostar på att göra ett sådant jobb bör man som sagt ha förvissat sig om att övriga funktioner i tändningslåset är 100 % i ordning, och det kan man knappast göra utan att ta loss tändningslåset, plocka isär det och granska kontaktytor, fjädrar mm noga. Och det är knappast troligt att man får en bilverkstad att göra en så grundlig undersökning på betald arbetstid.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #16 skrivet: 11 jun-14 kl 12:23 »
Jag borde ha dig Torbjörn som granne  :)
Slog mig nu- på besiktningen sa man att fläktremmen är väldigt kass och behöver bytas- har den någon påverkan på starten- kan det vara en så enkel sak?

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #17 skrivet: 11 jun-14 kl 23:20 »
Nej, om fläktremmen (eller snarare generator- och vattenpumpsrem i det här fallet, för kylfläkten är väl eldriven på C25?) ser dålig ut så påverkar det inte direkt starten. Möjligen kan remmen slira trots att den är riktigt spänd, vilket kan leda till skrikande oljud och/eller att generatorn inte laddar så effektivt som den ska. Men framför allt är det ju ett tecken på att remmen kan gå av snart, och utan den remmen bör man inte köra vidare eftersom även vattenpumpen stannar.  Så det är väl lämpligt att skaffa en ny rem och byta den så snart som möjligt.  Om det går att läsa några dimensionsuppgifter eller annan märkning på den gamla remmen så är det bra att ha dem till hands när man köper ny rem, det händer alltför ofta att rekommendationstabellerna får saker om bakfoten.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #18 skrivet: 12 jun-14 kl 18:20 »
oki... det var ju synd, Fläktremmen kommer bli bytt, är billigt och lätt att fixa.
Tändningslås, startmotor eller vad som nu är felet får jag ta och gå igenom och kolla. Vad händer om något av det bara slutar fungera- kan motorn eller något skära sig och förstöra mer delar- eller lägger bilen "bara" av och det räcker att bogsera in bilen till en verkstad och byta delar?

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Trasigt tändningslås? Startkontakt? Eller vad?
« Svar #19 skrivet: 12 jun-14 kl 22:37 »
Om startmotorn lägger av helt och hållet så går det ju inte att använda den för att starta med. Så då får du istället rulla igång bilen (eller använda startvev om den skulle vara förberedd för detta, vilket jag iofs inte tror att C25 är). Men det är mycket långsökt att ett startmotorhaveri skulle ställa till med några andra följdfel.

Däremot ska man, som sagt dra öronen åt sig beträffande krånglande tändningslås eftersom det i värsta fall kan bli varmgång och börja brinna där. Det kan hända även då bilen står med avstängd tändning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser