Plocka 3 ½ - 4 liter maskrosblommor. Rensa bort det gröna under blomman. Jag brukar vrida bort det. Lägg i ett tåligt kärl, spann eller krus, jag brukar använda ett gammalt Höganäskrus.
Häll 4 liter kokande vatten över de gulvita blombladen. Täck med handduk och tallrik och skaka/rör några gånger så inte bladen klumpar sig vid ytan.
Låt stå i 48 timmar.
Sila av blombladen och krama ur blombladsmassan ordentligt. Häll saften i en damejeanne eller annat lämpligt jäskärl.
Blanda 2 kg socker med 50 gram jäst, det tar en stund men brukar gå till slut att få blandningen flytande, ta lite socker i taget och rör runt ordentligt hela tiden.
Blanda ner jäst och sockerblandningen i den silade saften.
Skala tunt med potatisskalare 3 citroner och 3 apelsiner, jag använder ekologiska, och lägg skalen i saften. Använd inte det innersta vita på skalen det ger besk smak.
Pressa sedan citroner och apelsiner och blanda ner detta i saften.
Täck med ren duk och tallrik, eller med lock och allra helst med lock med jäsrör.
Skaka emellanåt så att skaldelar kommer under ytan och inte möglar. Jäser ut på några veckor (sila vinet innan du buteljerar) men blir godare av lagring, ganska lagom till Lucia då vi brukar smaka av årets maskrosvin. Lycka till!