Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deklarera passivt jord och skogsbruk  (läst 1736 gånger)

ulfgustav

• Lappland
Deklarera passivt jord och skogsbruk
« skrivet: 26 apr-14 kl 07:06 »
Hej
Är lite konfunderad vad gäller deklaration av passiv verksamhet, har drivit verksamheten i många år, för några år sedan infördes kravet på bokslut (förenklat årsbokslut) som inte är så märkligt.
Nytt för i år verkar vara Momsredovisningen. vad är det egentligen som gäller?
Måste jag vara momsregistrerad för att kunna göra momsdeklaration (tidigare var det bara en bilaga till NE blankett)

Vad är det som gäller??

Ex.

• -
SV: Deklarera passivt jord och skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 26 apr-14 kl 19:35 »
Ja, det är separerat nu, så momsen deklareras på en momsdeklaration som ska vara inne 12 maj. Och en sån lär du bara få om du är momsregistrerad.
 Så du har ju några veckor på dig att ta tag i det.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Karinmjansson

« Svar #2 skrivet: 26 apr-14 kl 20:32 »
Tycker du ska prata med en revisor du kommer säkert upp i 2000 timmar för ett aktivt jordbruk med dess förmåner. Kam ge pengar tillbaka vi deklarera om 5 år o fick en del pengar tillbaka

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 26 apr-14 kl 23:48 »
Vilka förmåner tänker du på då?

Jobbar man mer än 5-600 timmar i verksamheten, så räknas den som aktiv. Dock är det lägre skatt på en passiv verksamhet där man bara betalar löneskatten på 24,26%, jämfört med egenavgifter på 28,97 % för en aktiv verksamhet.
Man får däremot inte utnyttja jobbskatteavdragen i en passiv verksamhet, och heller inte dra av förluster mot andra inkomster under 5 uppstartsår.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Karinmjansson

« Svar #4 skrivet: 28 apr-14 kl 06:57 »
Förlusterna tänkte jag på.:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser