Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el  (läst 22306 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #40 skrivet: 13 sep-14 kl 17:39 »
Om taket är av tegel kan det användas som vägmaterial och är det metall kan det säljas till Stena. Panelbrädorna kan sågas upp i småbitar och eldas i spisen, det borde räcka till kaffet ett helt år.

De räknar nog inte med att privatpersoner behöver anlägga massa vägar.

Behandlad panel, vill de inte att man eldar upp.

Floki

• Småland
« Svar #41 skrivet: 13 sep-14 kl 18:07 »
vid sådana speciella tillfällen kan man väl beställa sophämtning då som är en engångssak? för man byter inte paneler eller tak så värst ofta. och om man inte köper mat från affären utan odlar sitt eget så blir det inga förpackningar där. sedan om man använder trä eller metall bestick och tallrickar så kan man ifall de går sönder elda upp en sprucken trätallrik/slev och sälja eller skäna bort trasiga metall föremål till några som smälter ner det och gör nytt (om man inte gör det själv)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 sep-14 kl 18:11 »
Ja visst kan man det. Det svåra är nog att övertyga kommunerna om det.

Floki

• Småland
« Svar #43 skrivet: 13 sep-14 kl 18:14 »
Om man skriver en rad argument och visar hur man ska lösa allt utan att lämna några "vi får se hur det blir med det" så kanske de går med på det. att man visar hur man ska ta till vara på olika saker utifall att de går sönder. om någon (som jag) behöver medicin dagligen så blir det ju lite förpackningar med det. men det kanske blir en Ica kasse vartannat år så då kan man spara det på ett ställe för att sedan slänga plastförpackningarna på en sopstation. papper man man ju elda upp!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #44 skrivet: 13 sep-14 kl 18:41 »
Behandlad panel, vill de inte att man eldar upp.
Falu rödfärg är ganska ofarlig. Jag tror det blir mer utsläpp från bilturen till tippen med materialet. Och sedan hamnar det ändå i kommunens fjärrvärmeverk...

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 14 sep-14 kl 00:13 »
Falu rödfärg är ganska ofarlig. Jag tror det blir mer utsläpp från bilturen till tippen med materialet. Och sedan hamnar det ändå i kommunens fjärrvärmeverk...

Så kan det vara, men kommuner tycker säkerligen inte det. Då får man nog komma med vetenskapliga bevis, eller något.

--------------------

Papper vill inte kommuner att man eldar upp, för de vill ha det till att göra nytt papper.

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #46 skrivet: 20 jan-15 kl 03:17 »
Det här med spor. Har jag "tur" så blir det en påse om året, resterande går att sortera och slänga på återvinningsstationerna. Lite byggmaterial har det blivit, men det får man ändå inte slänga i soptunnorna utan måste åka till återvinningscentralen med. så jag skulle gärna kunna betala för det men inte för någon ful grön tunna som jag inte har användning av..

Jag har bott här i 1 1/2 år men har fortfarande inte fått någon fastighetsskatt, har det blivit fel hos skatteverket? eller slipper men skatt om man bor enkelt och hus utan nå värde? Är bara marken som är värd nå. taxerat värde 63000kr

kurt

« Svar #47 skrivet: 20 jan-15 kl 03:48 »
Det här med spor. Har jag "tur" så blir det en påse om året, resterande går att sortera och slänga på återvinningsstationerna. Lite byggmaterial har det blivit, men det får man ändå inte slänga i soptunnorna utan måste åka till återvinningscentralen med. så jag skulle gärna kunna betala för det men inte för någon ful grön tunna som jag inte har användning av..

Jag har bott här i 1 1/2 år men har fortfarande inte fått någon fastighetsskatt, har det blivit fel hos skatteverket? eller slipper men skatt om man bor enkelt och hus utan nå värde? Är bara marken som är värd nå. taxerat värde 63000kr

Det kan ju vara ett svartbygge som du köpt

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 20 jan-15 kl 07:24 »
Nja. Om kommunen i fråga äger ett deluxe-värmeverk där de får elda ReturTrä (som bl a innefattar målat trä och träfibermaterial som masonit och spånskivor), vilket innebär avancerad rökgasrening, då kan det möjligen eldas på "hemmaplan". I annat fall blir det transport till annan ort. De får inte elda RT i en vanlig panna för skogsflis.

Gorrgel: Hur då inte fått någon fastighetsskatt? Vad står det på din deklaration? Om det inte står något på deklarationen alls kan en undra om ägarbytet har gått igenom och du verkligen är lagfaren ägare till fastigheten.
Tänk på att deklarationen släpar efter ett år, så den du får hem snart gäller det som hände förra året.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #49 skrivet: 20 jan-15 kl 08:23 »
Betala måste man även om huset anses värdelöst. Det syns ju bara som en liten rad i deklarationen, du skall betala 0,75% av taxeringsvärdet så fastighetsavgiften blir 473kr per år.

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #50 skrivet: 21 jan-15 kl 13:57 »
Nå svartbygge tror jag inte det är. Det är byggt ca 1750 så bygglov kanske inte ens fanns då. Och lagfarten har jag betalt. Det finns ett ställe på deklarationen där det står (Underlag för fastighetsskatt) men det är tomt där. Köpte det här i augusti 2013, så borde finnas med där. eller måste jag fylla i det själv? Kan Jag få någon straffavgift om dom kommer på att jag inte har betalt?

Jag har ingen sopavgift, ingen sotare fast sotaren var hit och kollade innan jag köpte så jag visste att allt var ok. dom har inte kollat om jag har nå avlopp, har latrinkompost fast jag anmälde inte det till kommunen som man måste göra, för i vissa kommuner får man inte ha det. och nu ingen fastighetsskatt. Dom måste ha missat att jag bor här verkar det det nästan som :) Jag har fritidshusförsäkring i alla fall som jag har fått användning av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser