Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader för hönshus/gård  (läst 6523 gånger)

nybonden

• -
Kostnader för hönshus/gård
« skrivet: 22 apr-14 kl 22:36 »
Hej

Jag har funderat på att köpa hönor under en längre period, men innan jag verkligen tar tag i det har jag lite frågor.

1. Hur mycket plats vill cirka 3 hönor ha för att må bra (jag har några hektar så utrymme är inget problem  ;) )
2. Vad kostar det ungefär att köpa/bygga (hönshus + gård) och var får jag tag på det (jag vill inte ha en gammal husvagn/husbil till dem)? Jag har både räv och rovfågel häromkring så det ska både grävas ned och ha tak.
3. Finns det någon ras som rekommenderas (jag är ensamstående och vill ha hönorna då det känns moraliskt fel att köpa ägg, bevarar gärna någon lantras om det är möjligt, men har svårt att hitta var man kan köpa "stamtavlehönor")?
4. Hur mycket kyla tål hönor egentligen? Måste huset isoleras eller klarar de sig ändå (även under vintern)?
5. Är det en modern myt, eller stämmer det att hönorna vill sandbada varje dag? Om de vill ha sandbad, gör det något om sanden är utomhus och därmed blir blöt ibland, eller blir de ledsna då?

Hoppas att mina frågor inte är alltför dumma  :).

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kostnader för hönshus/gård
« Svar #1 skrivet: 22 apr-14 kl 22:48 »
1, en kvadratmeter räcker till tre höns inomhus..hönsgården får gärna vara stor.

2, beroende på materialval och storlek..begagnade lekstugor skänks bort tex.. Nytt virke i samma format ca1000-3000kr

3,  välj efter tycke och smak..de flesta raser är trevliga..generellt är tunga raser lugnare..och lätta flaxigare.

4,isolerat funkar men undvik raser med stora kammar då de lätt förfryser, komplettera med värmelampa vintertid.

5,sandbadet kan vara ute, hönsen badar även i golvströet inne..
Fjäderfän och kaniner

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 23 apr-14 kl 05:46 »
Höns älskar att sandbada och gör det gärna ofta. Sommartid går det säkert bra att ha sandbadet ute, men vintertid är det bra att ha det inomhus förstås, pga snön. Vi har halm på golvet i vårt hönshus, kompletterat med en låda som vi fyller med fint grus som dom kan bada i. Fast de föredrar att sandbada ute.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

IdaCecilia

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-14 kl 08:11 »
Hej

Jag har funderat på att köpa hönor under en längre period, men innan jag verkligen tar tag i det har jag lite frågor.

1. Hur mycket plats vill cirka 3 hönor ha för att må bra (jag har några hektar så utrymme är inget problem  ;) )
2. Vad kostar det ungefär att köpa/bygga (hönshus + gård) och var får jag tag på det (jag vill inte ha en gammal husvagn/husbil till dem)? Jag har både räv och rovfågel häromkring så det ska både grävas ned och ha tak.
3. Finns det någon ras som rekommenderas (jag är ensamstående och vill ha hönorna då det känns moraliskt fel att köpa ägg, bevarar gärna någon lantras om det är möjligt, men har svårt att hitta var man kan köpa "stamtavlehönor")?
4. Hur mycket kyla tål hönor egentligen? Måste huset isoleras eller klarar de sig ändå (även under vintern)?
5. Är det en modern myt, eller stämmer det att hönorna vill sandbada varje dag? Om de vill ha sandbad, gör det något om sanden är utomhus och därmed blir blöt ibland, eller blir de ledsna då?

Hoppas att mina frågor inte är alltför dumma  :).

1. Tänk även på hur mycket plats du vill ha. Ståhöjd? Ska du kunna gå in i det alls? Plats för mat/städsaker?

2. Kolla på närmsta sågverk efter virke, det är oftast mycket billigare än bygghandeln.. Tänk även på att du behöver någon slags dörr och ett fönster. Ska det vara isolerat? Personligen gillar jag putsnät bättre än hönsnät, det känns stabilare, men det är väl en smaksak.. Det finns tex på granngården, biltema.. Sen behöver du färg till in- och utsida. Jag målade i en badrumsfärg för att kunna torka av lätt.

3. På kackel.se finns lista på uppfödare till svenska lanthöns.

4. Ser nu att du tar upp fråga om isoleringen.. Här har jag förstått det att höns är ganska köldtåliga, MEN, hönsens vatten är inte lika köldtåligt.. Frågan är om det går att isolera så bra att inget fryser om du inte har någon värmekälla. Det kanske skulle funka att strunta i isolering och köra med en värmeplatta eller liknande till vattnet. Mitt hönshusbygge finns i en ganska ny tråd, jag har 105 mm isolering i väggarna, 145 i golvet och 145 i taket.

Fråga 5 har jag ingen egen erfarenhet om utöver det som redan sagts.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Riepie, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser