Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är rimligt att ta i pris för blandrashöns?  (läst 3714 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vad är rimligt att ta i pris för blandrashöns?
« skrivet: 22 apr-14 kl 22:24 »
Sannolikt kommer vi inom en inte alltför avlägsen framtid få kycklingar som är 50 % Brahma och 50 % Orpington, och åtminstone tupparna måste vi nog sälja. Vad är rimligt att ta för pris, och hur resonerar ni?

Jag tänker att hönorna ju kommer värpa lika bra som renrasiga höns, så för dem kan man fortfarande betala ganska mycket, säg 150 kr? Eller 100 iaf?

Med tupparna är det lite värre… Men det kommer ju fortfarande vara bra tuppar, troligen lugna och snälla, som ju Brahmor och Orpingtonar är. Likväl snygga, köldtåliga, och inte minst med en massa kött på om man slaktar dem. Kan 50 kr/st vara rimligt för en sådan?

Jag vet att "så länge någon vill köpa så kan man ta vilket pris som helst", men jag undrar helt enkelt vad som kan rekommenderas för att få åtminstone något svar på en framtida annons. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad är rimligt att ta i pris för blandrashöns?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-14 kl 01:41 »
De kommer ju inte att värpa något vidare så slakthöns, 50 kr/st. Samma för höns som för tuppar alltså. Om det varit värphöns av blandras skulle man väl kunna ge 150 kr/st för om de är något år.
Men det är vi det, som för närvarande har gott om och vet vad vi vill med hönsen. Andra har nog andra värderingar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 23 apr-14 kl 11:43 »
Låter rimligt! Tack!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 12:16 »
Man får väl ta det pris man tycker är skäligt frågan är bara om man får dom sålda.

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-14 kl 16:16 »
150-180 är normalt att man tar för värpklara blandrashöns.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 23 apr-14 kl 17:16 »
Fast just VÅRA är förståss värda minst 225! Det gick åt så mycke ström till kläckaren + att en är kläckt för hand. 
Så 225 vill vi ha, så det så, för det är dom faktiskt värda annars lönar det sig inte.

;D
« Senast ändrad: 23 apr-14 kl 17:23 av TiB »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 23 apr-14 kl 17:21 »
Såhär blev det när jag kläckte för hand!

Tösen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-14 kl 20:10 »
JAG hade iaf betalat 150-200 kr för en värpklar höna.. som du säger de blir säkert trevliga höns! och en 50-lapp för en tupp verkar vara någon typ av standardsumma som funkar.. när någon väl vill ha en tuppaskrutt!  ;D
Det blir vad du gör det till!

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-14 kl 20:13 »
Såhär blev det när jag kläckte för hand!

Då jag inte har någon större erfarenhet av höns med undantag av det farfar visade mig för 35 år sedan så undrar jag,den kycklingen som du kläckte för hand,blir den präglad på dig eller är det en myt? Ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 23 apr-14 kl 20:19 »
Ingen aning faktiskt, Ulf. Har inte tänkt på det förrän nu........om det är risk för ting om faderskapsmål.  :o

*hälvitte också!* Men jag kan SVÄRA på att jag inte heller har någon erfarenhet av höns.  o:)

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-14 kl 09:19 »
Ja att fastställa faderskap och f.ö. även moderskap tycks vara notoriskt osäkert i hönsvärlden.

Ang. priser kollade jag just på Blocket, Stockholm.  Fanns en Hedemoratupp för 150 kr, blandrastuppar för 100 kr, en tupp+höna, olika raser 200 kr (tillsammans fattade jag det som, ålder på hönan ej utsagd), en ung Faverollehöna 390 kr.
Man kan titta både under rubrikerna Fågel och Lantbruksdjur.

Det lär vara inne att skaffa höns. För många som köper sina första höns spelar kanske inte några hundralappar mer eller mindre så stor roll. Förmodligen har man redan lagt ut tusenlappar på hönshus m.m.  Så var det i alla fall för mig.

Så jag rekommenderar alla att försöka rida på vågen och ta ordentligt betalt för sina höns. Om man räknar in hela uppfödningskostnaden, med arbete och investeringar, och inte bara tänker på minimikostnaden som är foder, så kan en ung värpklar höna  säkert ha kostat tusenlappar. Så flera hundralappar behöver man inte skämmas för att begära.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 24 apr-14 kl 10:03 »
Tack för svaren!

Ja att fastställa faderskap och f.ö. även moderskap tycks vara notoriskt osäkert i hönsvärlden.

Faderskapet blir lätt att fastställa i vårt hönshus, då vi bara har en tupp. Men apropå moderskapet: Vi har en Orpingtonhöna också, så vi kommer kanske få renrasiga Orpingtonhöns, också. Är det okej att sälja dem som just renrasiga Orpintonghöns, eller finns det någon regel mot det, eftersom äggen isåfall har legat huller om buller i samma rede som ägg av andra raser? Det kommer vara jättelätt att se vilka som är renrasiga Orpingtonkycklingar (de kommer vara de enda med enkelkam.)

Förlåt att jag kapade min egen tråd.

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 apr-14 kl 20:01 »
Vi har då alltid tagit minst 150kr för en unghöna av blandras som börjat värpa och höns under 2år.

Karinmjansson

« Svar #13 skrivet: 26 apr-14 kl 20:59 »
250 för höna 50-100 tupp. Vill dom ha kvitto lägg på momsen på summan rakt av. Du ska ha betalt för de su gör. Säkert fina tama djur.:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser