Finns "Broadfork" att köpa i Sverige och vad heter redskapet på Svenska?

Startat av Vernum, 14 Apr-14 kl 13:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vernum

Hej!
Jag letar efter ett redskap som jag sett att man använder mycket i ekologiska odlingar i USA. Där kallas det, broadfork. Är där någon som vet om detta redskap går att köpa här i Sverige och vad heter det på svenska? Det används bl.a. för att lufta jorden. Man kan också använda den när man vill få ned gödning i jorden.Jag tänkte själv på en användning där den skulle kunna vara ett bra hjälpmedel. Jag ska plantera mycket träd, för jag tänkte föröka få till en skogsträdgård. Först gräver man en planteringsgrop. Sedan tar man detta redskap och luftar jorden i botten på gropen. På så vis får man en luftig djup jord till trädet.  Fördelen jämfört med att gräva är att man inte förstör jordstrukturen och maskarna har större chans att klara sig. Det finns förstås vanlig grep, men fördelen med "broadforken" är att man har två handtag att arbeta med. Man får då större kraft när man jobbar med den. På denna länk från youtube kan man se hur man arbetar med den, Broadfork, Why and how to use one.
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

818 Gäster, 0 användare