Trasig paprikaplanta

Startat av henrikhannes, 14 Apr-14 kl 08:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

henrikhannes

En av mina paprikaplantor, ca 30 cm hög klämdes och gick i två delar igår. Den nedre delen (10 cm) har bara två blad kvar och det ser ut som att det är ett begynnande skott i ena bladvecket. Vad tror ni, finns det någon chans att den återhämtar sig och hur kan jag bäst rädda överdelen? Nu har jag plockat bort de störst bladen + alla knoppar och satt den i en rootit i näringslösning. Kommer den klara av att bilda nya rötter?

Zadie

Jag lyckades förra året bryta av plantor av tomat, chili och paprika och räddade båda delarna i samtliga fall vad jag minns. "Överdelarna" satte jag plast över så de skulle få en fuktigare miljö tills de hade lite rötter att dricka med, i övrigt gjorde jag inget speciellt. Tror säkert de klarar sig, lycka till! :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

henrikhannes

Vad bra, det låter ju hoppfullt, förhoppningsvis har jag två plantor snart  :)

christelle

Fungerar så med tex tomat och basilika iaf att du kan sätta avbrutna delar i vatten som sen får nya rötter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 277 Gäster, 0 användare