Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittat potatis från förra året i landet..  (läst 4519 gånger)

IdaCecilia

• Småland
Hittat potatis från förra året i landet..
« skrivet: 11 apr-14 kl 20:23 »
Luckrade upp en bit av förra årets potatisodling och upptäckte att jag missat att ta in en hel planta..
Så jag hittade ca 15 st fina, hela potatisar. Delade på en och de ser jättefina ut även inuti.
Nu är frågan om jag kan använda dessa som sättpotatisar eller om de ska läggas på komposten?

christelle

• Blekinge
SV: Hittat potatis från förra året i landet..
« Svar #1 skrivet: 11 apr-14 kl 20:53 »
Luckrade upp en bit av förra årets potatisodling och upptäckte att jag missat att ta in en hel planta..
Så jag hittade ca 15 st fina, hela potatisar. Delade på en och de ser jättefina ut även inuti.
Nu är frågan om jag kan använda dessa som sättpotatisar eller om de ska läggas på komposten?
Låt dom vara så får du fina potatisar något tidigare än dem du sätter nu av samma sort.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 apr-14 kl 21:08 »
inte komposten, det är bara dumt för dom bär på bra gener som klarar kylan...
Så odla vidare på dom eller stoppa i grytan till middagen för komposten skall verkligen inte få äta fullgott livsmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-14 kl 21:28 »

Ät dem med andakt. Egenodlad nyskördad potatis i april är lyx.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 22 apr-14 kl 13:38 »
Nu odlar jag inte potatis längre, men när jag gjorde det hade jag funderingar på att sätta potatisen på hösten istället för att försöka övervintra dem i en kall skrubb. Det blev alltid någon kvarglömd potat som alltid överlevde och gav fin skörd. Nånstans har jag läst om höstsatt potatis. Jag odlar i zon 5.
kan själv

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 22 apr-14 kl 16:27 »
Nu odlar jag inte potatis längre, men när jag gjorde det hade jag funderingar på att sätta potatisen på hösten istället för att försöka övervintra dem i en kall skrubb. Det blev alltid någon kvarglömd potat som alltid överlevde och gav fin skörd. Nånstans har jag läst om höstsatt potatis. Jag odlar i zon 5.
Intressant tanke!
Kaninuppfödare och pelargontant.

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-14 kl 16:49 »
Kanske man skulle prova. Jag satte mina första i slutet på februari i år. Såg idag att dom börjar komma upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser