Hittat potatis från förra året i landet..

Startat av IdaCecilia, 11 Apr-14 kl 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

IdaCecilia

Luckrade upp en bit av förra årets potatisodling och upptäckte att jag missat att ta in en hel planta..
Så jag hittade ca 15 st fina, hela potatisar. Delade på en och de ser jättefina ut även inuti.
Nu är frågan om jag kan använda dessa som sättpotatisar eller om de ska läggas på komposten?

christelle

Citat från: IdaCecilia skrivet 11 Apr-14 kl 20:23
Luckrade upp en bit av förra årets potatisodling och upptäckte att jag missat att ta in en hel planta..
Så jag hittade ca 15 st fina, hela potatisar. Delade på en och de ser jättefina ut även inuti.
Nu är frågan om jag kan använda dessa som sättpotatisar eller om de ska läggas på komposten?
Låt dom vara så får du fina potatisar något tidigare än dem du sätter nu av samma sort.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

inte komposten, det är bara dumt för dom bär på bra gener som klarar kylan...
Så odla vidare på dom eller stoppa i grytan till middagen för komposten skall verkligen inte få äta fullgott livsmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Opicina

Citat från: IdaCecilia skrivet 11 Apr-14 kl 20:23

Ät dem med andakt. Egenodlad nyskördad potatis i april är lyx.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Linnea-maria

Nu odlar jag inte potatis längre, men när jag gjorde det hade jag funderingar på att sätta potatisen på hösten istället för att försöka övervintra dem i en kall skrubb. Det blev alltid någon kvarglömd potat som alltid överlevde och gav fin skörd. Nånstans har jag läst om höstsatt potatis. Jag odlar i zon 5.
kan själv

Gille

Citat från: Linnea-maria skrivet 22 Apr-14 kl 13:38
Nu odlar jag inte potatis längre, men när jag gjorde det hade jag funderingar på att sätta potatisen på hösten istället för att försöka övervintra dem i en kall skrubb. Det blev alltid någon kvarglömd potat som alltid överlevde och gav fin skörd. Nånstans har jag läst om höstsatt potatis. Jag odlar i zon 5.
Intressant tanke!
Kaninuppfödare och pelargontant.

MissT

Kanske man skulle prova. Jag satte mina första i slutet på februari i år. Såg idag att dom börjar komma upp.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

355 Gäster, 1 användare
Tur-Johan