Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smältvattnet rinner inte ner i dikena  (läst 1838 gånger)

Asa_S

• Västerbotten
Smältvattnet rinner inte ner i dikena
« skrivet: 11 apr-14 kl 17:44 »
Vet inte om jag lagt detta rätt nu men hittade inget bättre: längs staketen i hagarna har hästarna skapat stigar och det blir en vall utanför stigen som gör att smältvattnet inte rinner ner i diket utanför staketet utan istället rinner på stigen och vidare till andra ställen där det inte är meningen att det ska vara. Hur kombinerar man stängsling med dikesvård för att kunna leda bort vattnet så som det är tänkt?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Smältvattnet rinner inte ner i dikena
« Svar #1 skrivet: 13 apr-14 kl 10:59 »
Jag vet inte, är ingen "hästmänniska", men här är några idéer:
Undvik att ha hästarna på känslig mark när det är blött.
Gräv igenom jordvallen på lämpliga ställen.
Bryt hagen med några års mellanrum så det går att jämna till (om inte stängslet hindrar från att komma åt med harv el.dyl.).
Dra stängslen på annat sätt, t.ex. längs med höjdkurvor i ställer för tvärs för (om det är möjligt).
Variera djurslag om det möjligen kan hjälpa, dock är jag inte klar över hur ...

Asa_S

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 14 apr-14 kl 17:07 »
Eftersom det är hagarna kring gården det handlar om och inte sommarhagarna blir det svårt med alla dina förslag, förutom att bryta igenom jordvallen men eftersom stigen på några sidor går längs diket, som i sin tur går diagonalt mot lutningen, kommer vattnet troligtvis ändå bara att rinna på stigen. Sambon föreslog att vi skulle stängsla på andra sidan diket så diket hamnar i hagen och trots att jag var skeptisk först lutar jag mer och mer åt att det är enda sättet. På ett eller annat sätt kommer vi ändå att få underhålla det, antingen genom att plocka ner staketet och hyvla ner kanterna eller genom att återställa dikesdjupet. Bäst avrinning mellan underhållen får vi nog genom att stängsla på andra sidan diket där det är möjligt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 14 apr-14 kl 22:19 »
Var kommer hästarna att gå om ni flyttar stängslet till andra sidan diket?

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 15 apr-14 kl 00:14 »
I diket och förstöra det. .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 15 apr-14 kl 00:22 »
I diket och förstöra det. .

Det var liksom det jag funderade på ...  ;)

Asa_S

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 15 apr-14 kl 05:51 »
Tja, som det är nu rinner ju smältvattnet över vår gård och förstör både mark och hus istället och bildar sedan svall-is tvärs över vägen som går genom gården, så om inget annat fungerar känns det lättare att återställa dikena med jämna mellanrum. Jag har ställt frågan i flera olika forum och inte fått svar någon annanstans än här. Att låta det vara som det är nu är alltså inget alternativ, och varför ska jag ha diken alls när vattnet ändå inte rinner i dem?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 15 apr-14 kl 08:22 »
Ligger gården så lågt? Behöver ni avskärningsdiken ovanför gården?

Asa_S

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 15 apr-14 kl 08:34 »
Gården ligger inte lågt men det är ordentlig lerjord som inte släpper igenom vattnet, och än så länge har vi dessutom tjäle. Det finns avskärningsdiken en liten bit högre upp men rakt ovanför gården går de inte ihop utan där är en sträcka som är odikat. Vi ska undersöka möjligheten att gräva ett till, heldraget, precis ovanför tomten för att avleda vattnet så att inte alltihop måste ta vägen över/genom vår gård men eftersom jag har en annan hästhage "terasserad" vet jag av erfarenheten därifrån att vattnet inte rinner över kanten som hästarna skapar innanför staketet utan det bildas istället en stor sjö och senare lerklegg som tar ett bra tag att torka upp så här i snösmältningstider. Lermarken får jag ju leva med men dikningen har jag gett mig f-n på att få att fungera!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 16 apr-14 kl 17:51 »
Lågt kan vara relativt. Det låter för mig som gården ligger lägre än de beteshagar som ligger ovanför gården.  ;)

Det hade varit bra om gården legat på en kulle. Jag gissar att den ligger i en sluttning. Världen är ju sällan perfekt. Lite mer avskärningsdiken låter kanske som en bra idé.

För övrigt har jag inga fler idéer att tillföra just nu.

Asa_S

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 17 apr-14 kl 10:24 »
Precis, gården ligger på en bergssida och lutningen är rätt rejäl. Har funderat lite till och bestämt mig för att börja med avskärningsdike/n och strunta i problemet stigen/vallen till att börja med. Prio ett är ju faktiskt att försöka hålla tomten och husen skyddade, hagens tillstånd får väl bli prio två, och gör man inte dikena för små så kommer de ju att fånga upp "översvämmningsvattnet" från hagen ovanför bara man gör dem tillräckligt stora.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 5 användare (1 dolda)
mulen, Smålandstokarna, torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser