Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka örter  (läst 3861 gånger)

cillainthekitchen

• Uppland
Torka örter
« skrivet: 09 apr-14 kl 16:34 »
Jag har torkat rosmarin, basilika och timjan. Men förmodligen sått fel sorter? För resultatet har blivit smaklöst. Vilka sorters timjan, basilika o.s.v. ska man så, om man i första hand vill torka?
Cecilia.

kurt

SV: Torka örter
« Svar #1 skrivet: 09 apr-14 kl 19:33 »
Alla kryddväxter går helt enkelt inte att torka. Timjan brukar gå bra, men t ex basilika brukar inte bli bra, då är det bättre att frysa den.  Rosmarin brukar gå att torka

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 09 apr-14 kl 20:00 »
Hur torkar du dem?
Man ska skörda och torka tidigt på säsongen, när de smaka som bäst, innan blomning.
För varm torkning minskar också smaken. Inte i ugn alltså.

Jag torkar rosmarin, olika sortes timjan, dragon, mynta mm och basilka har jag inte haft någit problem med heller.
Hänger dem i snöre på väggen i källartrappan där det är luftigt och lagom temperatur.
Gräslök, dill och persilja brukar jag föredra att frysa.
Iår utökar jag min kryddgård och räknar med att torka även libbsticka, salvia och ännu mer mynta och citronmeliss till te. Och spara frön från kummin till brödbak.
Älskar verkligen örtkryddor!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

cillainthekitchen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-14 kl 12:50 »
Jag torkar främst på försommaren och då hängandes i knippen. och visst torkar örterna, men särskilt basilikan blir smaklös. Timjan sådär, och salvian med. Rosmarin brukar bli bra. Men jag undrar om det finns speciellt bra basilika och timjan, just för torkning? (Dill, persilja och gräslök fryser jag också. )

cillainthekitchen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-14 kl 12:52 »
Jag har fryst basilika och salvia, men det tycker jag blev direkt dåligt. Frös då bara i påsar. En del brukar frysa i is. Men vilken plats det måste ta...?

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-14 kl 13:14 »
Jag odlar basilika från frön. En sort som heter Genovese. Jag torkar genom att plocka bort bladen från stjälkarna och breder ut luftigt i rumstemperatur och rör om då och då. Det tar väldigt lång tid att torka dom men dom blir bra och smakrika. Av timjan så torkar jag bara den som kallas kryddtimjan, Thymus vulgaris, den kan man hänga upp i knippen när man torkar. Bäst är att köpa en  planta på planskolan. Gnugga lite på bladen så du känner att den luktar starkt. Backtimjan finns ju i olika sorter, men den har jag aldrig försökt att torka. Den går väl att använda, men är nog inte lika bra.

cillainthekitchen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 apr-14 kl 14:52 »
Tack för tips! Jag drar också upp från frön, och nu ska jag leta reda på "Genovese". Det stämmer att det är backtimjan jag i första hand har torkat -jag har också ett litet bestånd med kryddtimjan. Men jag har inte kvar fröpåsen. Så jag ska titta efter "Thymos Vulgaris" på plantskola!
Tack alla! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser