Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startar trädgårdscafé  (läst 3529 gånger)

frökenfräken

• -
Startar trädgårdscafé
« skrivet: 31 mar-14 kl 21:30 »
Jaha ja, nu är det gjort! Nu har jag lämnat in anmälan till kommunen om registrering av livsmedelsanläggning...  :) Och hemsida har jag fixat också, kurs i livsmedelshantering har jag gått och recepten är provbakade. Nu gäller det bara att det blir fint väder i sommar!

Lovar att hålla er underrättade om det är en bra idé det här med att starta café hemma, om det är fler som går i samma tankar!

/Sara
www.frykstatradgardscafe.com

K@rin

• Närke
SV: Startar trädgårdscafé
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 21:47 »
Modigt! Kul! Heja heja

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 21:59 »
Mandelkakan ser jättesmarrig ut och fint upplagd på vackert porslin. Stort lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 22:28 »
Förslag:

Byt namn på fliken "Om trädgårdscaféet" till "Sortiment" el dyl. Skippa första stycket ("Just nu pågår ...") eller inarbeta det i "Hem", för det är en upprepning av vad som står där. Utveckla resten av fliken till att presentera hela sortimentet.

Överväg namnbyte "Hem" till "Om trädgårdscaféet".

Se till att kunderna inte tar med sig den fina keramiken!

Egentligen vore det nog en fördel att ha öppet fler dagar. Potentiella kunder kan tycka att det är dålig tillgänglighet. De kan vilja fika hos er, men så dröjer det tre dar till ni har öppet nästa gång, och då har de redan fått andra idéer eller farit vidare eller så har de inte tid då eller så regnar det då. Men jag förstår om ni tycker detta är lagom som pilotprojekt.

Det ser ut som ni behöver mer trädgårdsmöbler?

Lycka till!

frökenfräken

• -
« Svar #4 skrivet: 01 apr-14 kl 06:27 »
Oj tack för input Anders! Jag ska absolut fundera på att stuva om på hemsidan efter dina förslag!

Och jo då, fler möbler finns  ;D och ny bild blir det så fort det blivit grönt o fint ute. Jag fick hitta en gammal bild att använda så länge...

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 apr-14 kl 07:37 »
Hur svårt/tidsödande var det att få tillstånd? Hur lång tid tog kursen? Vilka saker fick du tänka/ändra på för att få tillstånd att baka för servering? Finns det en tråd i forumet om när ni byggde och förberedde? Etc...

Hemsidan är lättnavigerad och inte nedtyngd av massa blingbling och skit, det är rätt skönt att se idag när alla ska ha så jädra mycket "skräp" överallt som bara tar tid att ladda eller tar fokuset från budskapet. Ett par saker dock:

Citera
Passa på att besöka krukmakeriet när du fikat - eller passa på att fika när du besökt krukmakeriet!

Länk till Fryksta Krukmakeri >>>

Ändra till:

Citera
Passa på att besöka krukmakeriet när du fikat - eller passa på att fika när du besökt Fryksta Krukmakeri!

och gör just namnet "Frysta Krukmakeri!" till själva länken. Samma sak med kartan, ändra "Karta finns här >>>" tex till "Se även karta" (eller nåt sånt) och gör texten klickbar.

Under kontakt står det "Mail:" men sen är det tomt? Jag ser ingen mailadress...

Det är vääääääldigt mycket tomrum längst ner på alla sidorna. Går det inte att städa bort?

I övrigt håller jag tummarna! Det är skitkul (men också utmanande, stressigt, oroande etc, speciellt i början) att starta eget men jag hoppas verkligen att det blir succé. Stället ser också jättegulligt ut, men en nackdel är förstås att ni inte har några inomhusplatser. Kanske en altan med tak eller nåt för regniga dagar vore en vettig investering?

Det är tyvärr liiiiite långt bort för oss för att ta en tur förbi och fika... :(
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

mmeo

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-14 kl 13:25 »
Hur svårt/tidsödande var det att få tillstånd? Hur lång tid tog kursen? Vilka saker fick du tänka/ändra på för att få tillstånd att baka för servering? Finns det en tråd i forumet om när ni byggde och förberedde? Etc...

Det här undrar jag med. :) Uppdatera oss gärna med hur det går för er.

Massor med lycka till!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 01 apr-14 kl 14:15 »
Spännande! Vill också gärna veta mer om tillstånd och annat som behövts inför öppnandet. Har funderat på att ha söndagscafé här hemma på sommarhalvåret så roligt att höra hur du gjort. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

frökenfräken

• -
« Svar #8 skrivet: 02 apr-14 kl 21:12 »

Min första tanke när jag började fundera på hemmacafé var att ringa kommunens miljöförvaltning. Jag trodde att de skulle kunna komma hem till mig och säga åt mig hur jag skulle göra, vilka ev förändringar som behövdes i lokalen o.s.v. Men så funkar det inte längre, visade det sig! Med nya lagstiftningen ligger ansvaret för att planera, analysera risker, göra rutiner o.s.v. hos verksamhetsutövaren. Sen ska man "bara" anmäla till kommunen och lämna uppgifter till dom innan man startar. Och så ska dom kontrollera att man gjort det på ett bra sätt. För mig kändes detta ganska bakvänt - om man är ny i branschen är det ju svårt att veta hur man ska börja!   

Jag fick dock jättebra hjälp, dels genom projektet Eldrimner som kunde ge telefonrådgivning, dels genom kurs (1 dag) hos Hushållningssällskapet (fast det finns nog fler kursarrangörer). Kontentan var att det är fullt möjligt att använda sitt vanliga kök för att ex baka kakor och servera, men man måste förstås uppfylla samma krav som ställs på alla andra verksamheter. Vi har redan kök med ytor som är lätta att rengöra (kakel, plastmatta, lackat/målat trä), kommunalt vatten, möjlighet till separat handtvätt, möjlighet att separera diskhantering från mathantering o.s.v. så det blir inga stora förändringar. Jag kommer att skilja caféets matvaror från våra egna i kylskåp, frys och skafferi och ha rutiner för hur jag ställer om från familjekök till cafékök inför de dagar jag ska ha öppet, med noggrann städning av alla ytor, särskilda kläder, nya handdukar o.s.v.     

Jag kommer dokumentera hur det går och hur jag gör lite mer i detalj än det blir skrivet här, och jag har pratat med Petter om att skriva något i Åter sen, för jag misstänkte att det är många som vill prova på detta. Och det är ju bra om man kan få del av andras erfarenheter... positiva o negativa! Jag har själv saknat någon sådan beskrivning.

Vill man läsa mer redan nu kan jag tipsa om Branschriktlinjerna för utomhusmatlagning, där finns - lite oväntat - de av Livsmedelsverket godkända riktlinjerna för matlagning i eget kök, som ett separat kapitel.  ::) Tack Eldrimner för det tipset, jag hade aldrig hittat dem själv! Det finns också en broschyr som heter Starta café som kan vara läsvärd fast den är lite väl generell tycker jag.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/branschriktlinjer/branschriktlinjer_utomhusmatlagning.pdf

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%20SLV%20%20Kaf%c3%a9_G.pdf
« Senast ändrad: 02 apr-14 kl 21:25 av frökenfräken »

frökenfräken

• -
« Svar #9 skrivet: 17 jun-14 kl 20:51 »
Japp, nu är vi igång!
Har haft öppet två helger och klarat av första inspektionen från kommunens livsmedelsinspektör  ;D Puh!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 18 jun-14 kl 09:46 »
Roligt! Lycka till i fortsättningen också. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 18 jun-14 kl 10:16 »
Lycka till!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

frökenfräken

• -
« Svar #12 skrivet: 16 aug-14 kl 22:24 »
Oj nu är det bara två helger kvar, sen är säsongen över för i år...
Det har gått jättebra, efter några veckor tog det riktigt fart! Några gånger har det varit så att jag nästan hoppats att det inte ska komma fler gäster för det är svårt att hinna med  ;D Trevligt problem iofs! Folk är också väldigt glada och positiva.

Jag har fixat en Facebooksida om verksamheten: https://www.facebook.com/pages/Fryksta-Tr%C3%A4dg%C3%A5rdscaf%C3%A9/1502832153263239?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare
Berberis, Seimo, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser