Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med beteende på get  (läst 3799 gånger)

annajohannas

• Gäst
Hjälp med beteende på get
« skrivet: 31 mar-14 kl 11:28 »
Jag har en get som är tre år. Hennes beteende har jag inte upplevt hos någon av de andra. Hon är på mig hela tiden, hon skall slicka på mina kläder, i mitt ansikte , öron. Att jag har några ögonfransar kvar är helt otroligt. Hon luktar på de, biter försiktigt och buffar sedan försiktigt till mig. Hon skall under armarna på mig. Har gjort allt, men hon är tillbaka direkt. Det är bara mig som hon är så kärvänlig med. Hon brunstar inte, jag börjar undra om hon fastnat i något beteende, men vet inte hur jag skall kunna bryta detta. Har någon av er varit med om detta?

Nina W

• Värmland
SV: Hjälp med beteende på get
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 12:14 »
-Nej, riktigt sådär vet jag ingen get som betett sig men jag är inte getägare och har aldrig varit. Ett år så skötte jag två getter på en 4H gård. Det gick illa då den ena killade så båda killingarna var dödfödda. Jag var med under förlossningen och mjölkade och pysslade om henne efteråt. Då liksom adopterade hon mig, eftersom det inte fanns någon killing så trodde hon att det var mig hon skulle ta hand om.
Så snart hon hörde mig så bräkte hon och sedan skulle hon vara med mig vad än jag gjorde, men det funkade ju inte så hon skrek på mig i ett kör och besökarna trodde att hon älskade mig... Så hölll hon på tills jag tagit en veckas semester. Då jag kom tillbaks så hade hon klippt modersbandet och var bara min lilla kompis igen.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 12:28 »
Jag tror geten luktkommunicerar med dig! Att nosa på andra och ge ifrån sig egna doftsignaler är en viktig del av getters (och många andra djurs) språk. Denna get är helt enkelt extra intresserad av att tolka vilka doftbudskap du ger henne :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 16:22 »
Om geten har tillgång till mineraler och salt/mineralslicksten och ändå bär sig åt så här så är det nog som skräptanten skriver  :).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 01 apr-14 kl 17:02 »
Ja, även min första tanke var brunst, salt, vitaminer och mineral.  Men sen började jag undra, om hon möjligen har något vajsing på hormonerna ...  Jag har faktiskt ingen aning om hur t ex en äggstocksinflammation kan yttra sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 apr-14 kl 23:13 »
Hon slickar inte bara på mina armar och ben, utan hon står och tittar på mig, sedan buffar hon till mig, "pruttar" med tungan, och låter den hänga utanför, sedan står hon och tittar på mig, och så börjar det om igen. Sitter jag ner , så är hon på mitt ena öra, sedan ögat, där hon skall småbita och slicka. Så här kan hon hålla på hur länge som helst. Ingen av de andra getterna gör så här. Börjar undra om hon blivit smått förälskad? :o

SussiloII

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-14 kl 16:00 »
sedan buffar hon till mig, "pruttar" med tungan, och låter den hänga utanför, sedan står hon och tittar på mig, och så börjar det om igen.

Det är ett brunstbeteende hos bockar när de uppvaktar getter. Hur var det, har hon mineraler och saltsten? Har hon normala brunstperioder dvs ett par dagar ca var 3:e vecka? Har hon haft killing?

annajohannas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 apr-14 kl 22:08 »
Hon har både mineraler och saltsten. Hon har regelbunden brunst från hösten fram till vårkanten, som är tre dagar var tredje vecka. Hon har aldrig haft killing.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 03 apr-14 kl 13:59 »
Då är det nog delvis hormonellt betingat; hon nosar efter en bock att para sig med, och då är du närmast till hans att bli undersökt på jakt efter rätt dofter!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

annajohannas

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 apr-14 kl 11:08 »
Fast detta har varit i en månad nu. Tidigare har hon ropat efter mig hela tiden. Men som hon gör nu, känner jag inte igen.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 06 apr-14 kl 06:11 »
Getter väljer oftast "bästa partiet" när de väljer make.  Men det händer att de blir förälskade.  En gång blev en bock förälskad i mig, han var jättesöt.  Men troligen hade han ont, och smärta tar sig stundom sexuella uttryck på getter.  Några getter har jag också sett som varit bisexuella.

Och så förekommer det att de är "tvekönta". eller snarare "mitt-emellan".  Har hon bevisat att hon kan få barn?

annajohannas

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 apr-14 kl 19:27 »
Har aldrig parat henne, så jag vet inte om hon kan killa.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 06 apr-14 kl 22:12 »
Hur ser hon ut under svansen?  Om klitoris är förstorad, och/eller kladdig, samt om hon är extra behårad, då kan du misstänka att hon är "hermafrodit".  I så fall är hon steril, samt beter sig som en bock.  I princip.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser