Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såmaskin drabant  (läst 2899 gånger)

MickeN

• Jämtland
såmaskin drabant
« skrivet: 28 mar-14 kl 21:02 »
hej söker instruktions bok till en drabant 2,50m r15 elr om det är någon som vet hur den funkar?
Med vänlig hälsning mickke

Ex.

• -
SV: såmaskin drabant
« Svar #1 skrivet: 28 mar-14 kl 21:57 »
vad vill du veta?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

MickeN

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-14 kl 22:16 »
vill veta hur den funkar hehe :) nä men är nybörjare och ska så 3 hektar vall med den till våren va jag tänkt med vet fasen inte hur den funkar. hittar inget vred på den heller. kan du förklara med bilder och ord vore det jätte tacksamt! och hur man ska ställa in den när man sår vallfrö.
Med vänlig hälsning micke

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 28 mar-14 kl 22:19 »
Har du alltså inte separat frölåda på den, utan ska så vallfrö i huvudlådan?

MickeN

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-14 kl 09:30 »
ja det finns ingen separat frölåda enbart huvelåda

MickeN

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 30 mar-14 kl 15:49 »
??

Ex.

• -
« Svar #6 skrivet: 30 mar-14 kl 17:53 »
Har letat efter nån gammal såtabell här , men inte hittat nån än.

Maskinen har ett otal inställningsmöjligheter.

Först sitter det en vändbar plåtväxel ute vid hjulet. Den ska vara märkt med 1, 2 och 3, och går alltså att vända på tre olika vis. Det är den för tillfället rättvända siffran som visar vilken man har.

Sen på insidan, under växellådan, sitter det en kort kedja. Där kan man välja att sätta det lilla kedjehjulet uppe eller nere. Ger alltså en dramatiskt förändrad hastighet.

På växellådan sitter det ett par kulhandtag, varav det ena går att ha i inre eller yttre läge. Det ger olika ingrep för kugghjul i växellådan.

Och sist då så ställer man in vilken växel man vill köra på.. har för mig det är 16 olika lägen.

Ska man köra gräsfrö så handlar det om att få alltihop att gå så sakta som möjligt.
Man ställer dessutom upp bottenklaffarna på läge 1. Det finns en spak i ena änden av maskinen till detta.

MickeN

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-14 kl 21:25 »
okej! så det ska gå så sakta som möjligt när man sår vallfrö. du har ingen instruktionsbok på detta? elr tror du att jag ska köpa en annan som är lättsammare?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser