Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gårdsnamn  (läst 5374 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: gårdsnamn
« Svar #20 skrivet: 31 mar-14 kl 10:02 »
Inte alls garanterat. . Här kommer byn saknar 4 av 6 gårdar namn. De har istället kallats typ "Karlssons" om någon med det namnet ägde gården för att sedan byta namn ttill nästa ägares namn. Det är nog inte ett helt ovanligt "namnskick" så det är ingalunda garanterat att gården har ett namn.
Det är oxå ett sätt att namnge en gård!
Poängen är att om en nyinflyttad hittar på en ny benämning på sin gård, är det tyvärr troligt att namnet inte blir etablerat i folkmun. "Stjärnkullen? Var är det nånstans?...Åh, jaså, du menar Fällan!"
De gamla namnen berättar om det som varit, både om tidsepoker och personer och miljön runtikring. Jag tycker att dessa är viktiga att bevara!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Halte

  • Gäst
SV: gårdsnamn
« Svar #21 skrivet: 31 mar-14 kl 10:16 »
Det är oxå ett sätt att namnge en gård!
Poängen är att om en nyinflyttad hittar på en ny benämning på sin gård, är det tyvärr troligt att namnet inte blir etablerat i folkmun. "Stjärnkullen? Var är det nånstans?...Åh, jaså, du menar Fällan!"
De gamla namnen berättar om det som varit, både om tidsepoker och personer och miljön runtikring. Jag tycker att dessa är viktiga att bevara!
Vad jag menade var att det inte är ett namn utan en beskrivning. . Vår gård kallades förr Schmidts, sedan Lidéns och när vi köpte den kunde den ju inte gärna kallas för det längre. . Gissningsvis kallas den efter vårat  efternamn om vi blir kvar tillräckligt länge. Blir ju lite märkligt om vi skulle säga "Lidéns gård" när de inte längre äger den

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: gårdsnamn
« Svar #22 skrivet: 31 mar-14 kl 10:47 »
vet ni om när gården bebyggdes? är den avstyckad från en större enhet?
jag skulle börjat med husförhörslängd,alla gårdar i den har ett namn.det fanns nämligen inga adresser eller postlådor på den tiden (före 1900) på landsbygden.
hittar du inget namn men däremot gården så kallas den ju något i husförhörslängden.ett torp som senare har växt till gård kan saknas i längden då torpen ligger under ursprungsgården.
då kan ett alternativ vara gårdsnamnet+torp som ändelse.
annars hade jag sökt efter den ursprungliga byggaren (om det finns dokumenterat) eller den äldste ägaren som går att hitta och döpt gården efter denne t.ex abrahamsgården eller johansgården.
du nämde också en stensatt bäck? är det en kvarnränna eller vad har syftet varit? om det funnits kvarn eller dyligt är namnet givet, Hjortseryd kvarngård.
du måste alltså forska längre bakåt.
jag är också övertygad att det finns ett ursprungsnamn,kanske nu bortglömt.
ta hjälp av kyrkböcker och ev. hembygdsförening.
ett äldreboende är inte heller fel att besöka,de gamla som bott på bygden vet mer än man tror. ulf

Halte

  • Gäst
SV: gårdsnamn
« Svar #23 skrivet: 31 mar-14 kl 11:01 »
Ja husförhörslängder är ett bra tips. Men återigen,  namn behöver inte finnas där. I husförhörslängderna här i byn fram tills 1930-talet så särskildes inte någon av de 6 gårdarna med namn.. Det står bara bynamnet och så mantalssiffrorna. Efter 1930 så döpte 2 av gårdarnas ägare sina gårdar så numera är det bara 4 namlösa gårdar.

Kolla Lantmäteriets gratistjänst "Historiska kartor" också, där finns fötutom gamla kartor också dokument.
Behöver du hjälp så hojta till.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: gårdsnamn
« Svar #24 skrivet: 01 apr-14 kl 09:35 »
Det är oxå ett sätt att namnge en gård!
Poängen är att om en nyinflyttad hittar på en ny benämning på sin gård, är det tyvärr troligt att namnet inte blir etablerat i folkmun. "Stjärnkullen? Var är det nånstans?...Åh, jaså, du menar Fällan!"
De gamla namnen berättar om det som varit, både om tidsepoker och personer och miljön runtikring. Jag tycker att dessa är viktiga att bevara!

Någon gång htttade någon på ett nytt namn på gården, och det skulle inte förvåna mig om de flesta gårdar bytt namn då och då. Så kanske man skall bevara traditionen att byta namn istället?

Förresten, förre ägarinnan till min gård ansökte om att byta tillbaka från vägnamn till gårdsnamn, det gick igenom strax efter jag köpte stället. Så nu är gårdsnamnet sökbart på google maps. :-)

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: gårdsnamn
« Svar #25 skrivet: 02 apr-14 kl 10:32 »
Märkligt nog heter BÅDA gårdarna i min by "Grannas".

Gimsteinn

  • Inlägg: 4
SV: gårdsnamn
« Svar #26 skrivet: 02 apr-14 kl 12:43 »
Nej jag har verkligen frågat runt, ingen som hört ngt. Huset som står där idag är byggt -49 men det låg ett hus här innan, ladugården är mycket äldre

Halte

  • Gäst
SV: gårdsnamn
« Svar #27 skrivet: 02 apr-14 kl 12:47 »
Nej jag har verkligen frågat runt, ingen som hört ngt. Huset som står där idag är byggt -49 men det låg ett hus här innan, ladugården är mycket äldre
Har du kollat gamla kartor? Lantmäteriets Historiska kartor..
Eller spm sagts tidigare,Husförhöralängderna.

Vet du inte hur man gör så pm:a så kan jag kolla upp det åt dig


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
javill, Dalibor, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser