Potatistorn

Startat av Tomtelia, 26 Mar-14 kl 13:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tomtelia

Är sugen på att testa odla potatis i torn , men vet inte riktigt hur man gör. Har läst mig till att jag gör ett torn med nät och att man sen ska använda halm och jord. Ska jag bara ha halm längst ut mot nätet och sen varva jord och potatis uppöver och sen täcka med halm högst upp eller hur gör ja?

honeyybees

Om det är ett sånt jag tror du menar sätter man potatis i en tunna och fyller sedan på med jord allteftersom stammen växer. Du kan nog använda nät med halm också. Bara att testa!

Jansdotter

Jag har planer på att göra en sådan grej i sommar! Har läst på tv- programmet Strömsö.s hemsida om att odla potatis i halm, och eftersom jag inte vill att halmen ska blåsa iväg tänker jag mig tillverka en "tunna" av hönsnät och förankra i marken. Man skulle ju kunna använda kompostgaller också, men nu råkar jag ha hönsnät hemma! I det här projektet ingå bara halm, direkt på marken och potatis! Jag vet ju ännu inte om det blir bra, men jag har googlar runt lite, och det verkar som att det går lika bra för dem som kör med bara halm som för dem som slänger i lite jord för säkerhets skull!

Smila

Testade detta för två år sedan med halvgott resultat. Svängde ihop en cirkel av stormaskigt hönsnät, fyllde med jord men hade halm utåt. Satte sju potatisar per varv och tre varv totalt. Men få av potatisarna grodde men av de som grodde kom det ok av potatisar. Konstaterade att det var mer arbete att bygga och riva konstruktionen än att sätta potatis på gammalt vis. Men det är bara min erfarenhet och jag önskar dig all lycka till :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

354 Gäster, 0 användare