Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kaliber till avlivning?  (läst 16272 gånger)

John Rambo

• Gäst
SV: Vilken kaliber till avlivning?
« Svar #40 skrivet: 25 mar-14 kl 20:01 »
Då får jag lägga en 5 år på gym och steroider om jag ska binda grisen först.
Men som jag förstår det av det du skrivit, har din magnum jaktlicens.
Vad säger du om att hyra ut den, vad ska du ha för det?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 25 mar-14 kl 20:19 »
Då får jag lägga en 5 år på gym och steroider om jag ska binda grisen först.
Men som jag förstår det av det du skrivit, har din magnum jaktlicens.
Vad säger du om att hyra ut den, vad ska du ha för det?

Man lånar inte ut vapen om man vill ha sina licenser kvar .
Lagligt går det men i så fall är ett av kraven att den som lånar vapnet har ett vapen i samma klass och alltså behörig att inneha ett sånt .
Och då bortfaller ju behovet för dig genast .

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 mar-14 kl 21:54 »

Då har man valmöjligheten att skjuta på håll om situationen kräver det.
Dyker en sådan situation upp, och man bara har bultpistol, kan det gå illa.
Halalslaktning är nog lättare sagt än gjort.

Halal är inte ett dugg mer komplicerat eller olagligt än vanlig slakt. Kravet för att det skall vara halal är att djuret dör pga att blodet töms ur kroppen och att en troende muslim läser några ord under tiden. Det utförs mycket halalslakt i Sverige helt lagligt med bedövning.

Sedan skall du kanske inte skriva öppet på nätet att du begår lagbrott med din pistol, detta kan lätt sluta med att du inte har någon pistol längre

John Rambo

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 26 mar-14 kl 06:56 »
Halal låter inte särskillt smidigt.
Nej lagbrott har jag inte begått, det är det andra som anklagat mig för i temat, helt grundlöst.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 26 mar-14 kl 07:01 »
Du försöker att få andra att begå lagbrotten åt dig ?

Men en pistol/revolver är inte laglig att använda även om den har kaliber och kraft nog åt det . Så så fort du använder den så r det lagbrott och det här är väl kanske en uppvigling till

Du har gevär eller hagelbrakare om du nu inte vill använda bult eller halal som alternativ

Olagligt med ljuddämpare på enhandsvapen , men det går att få till geväret
Subsonic finns till många gevärskalibrar också

Men gå jägarexamen först så du vet vad du pratar om

John Rambo

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 26 mar-14 kl 07:08 »
Det är du som inte vet vad du pratar om.
Det är inte alls olagligt att avliva gris med pistol, sluta förstöra tråden.

Efterlyser minsta möjliga pistol att avliva gris med.
Och enda som kommit fram är att 22 lr troligen är för litet för gris.

John Rambo

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 26 mar-14 kl 07:33 »
Dokumentärfilmen Bondens tid på jorden avlivas gris med pistol, tyvärr framgår inte vilken kaliber.
Och nu hittar jag inte länken till filmen som gick att se förut.

Tillsammans med kokvinnorna, landet som inte längre är och andra.

Halte

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 26 mar-14 kl 07:34 »
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf
Allt står ju på Jordbruksverkets sida..

Sidan 13 paragraf 7, enhandsvapen får användas om de uppfyller kraven som står där. I övrigt finns bestämmelser om skjutvapen och avlivning av olika djurslag på sidan 16.

zeina66

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 26 mar-14 kl 08:16 »
Bra länk, Halte!

Lärde mig något nytt  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #49 skrivet: 26 mar-14 kl 08:17 »
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf
Allt står ju på Jordbruksverkets sida..

Sidan 13 paragraf 7, enhandsvapen får användas om de uppfyller kraven som står där. I övrigt finns bestämmelser om skjutvapen och avlivning av olika djurslag på sidan 16.

Det har redan tagits upp att det är tillåtet . MEN det krävs även att det står på licensen att vapnet är avsett för avlivning och inte annat . Finns fler myndigheter som bestämmer .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #50 skrivet: 26 mar-14 kl 08:21 »
Det är du som inte vet vad du pratar om.
Det är inte alls olagligt att avliva gris med pistol, sluta förstöra tråden.

Efterlyser minsta möjliga pistol att avliva gris med.
Och enda som kommit fram är att 22 lr troligen är för litet för gris.

Har inte sagt det är olagligt , MEN vapnet ska ha en licens som säger att det får användas för avlivning och inte har annat skrivet på licensen .
Polisen är MYCKET restriktiv med den typen av licenser så det är inte lätt att få .

Så för att det står på en sida att man får behöver inte betyda att man får för nästa högre instans .

Leta på forumet så ska du se att det finns måna trådar om just den här frågan och alla har samma svar .

Halte

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 26 mar-14 kl 08:41 »
Har inte sagt det är olagligt , MEN vapnet ska ha en licens som säger att det får användas för avlivning och inte har annat skrivet på licensen

Detsamma gäller ju kulvapen och hagelvapnen också, vilket du förespråkade i ett inlägg här ovan. Eller hur menar du?

Men har man nu en sportskyttelicens till ett vapen i rätt kaliber så är det väl bara att skjuta på. . Risken att åka dit är ju mikroskopisk om man nu inte babblar om det vitt och brett.

Licens till enhandsvapen av lite grövre kalibrar är enklast att få tag om man sysslar mycket med eftersök av skadat vilt,  kanske i kombination med att man har vildsvinsfälla också.

Polisens licenshantering för enhandsvapen är extremt slumpvis oxh personberoende.. I Sörmland kom de flesta ansökningarna om revolverlicens in då en viss person hade semester.. Då slapp man riskera avslag. Så ptata med folksom redan har licens i samma polisdistrikt, det kan ge tips

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #52 skrivet: 26 mar-14 kl 08:48 »
Sportskyttelicens ger dig inte rätt att skjuta ett djur . Det krävs ett extra tillstånd i så fall .

Och många gevär har ju jaktlicens och är därmed lagliga att använda .

Och i det här fallet så har ju inte rambo egen licens så då måste han få någon annan att skjuta vilket kan leda till att någon annan blir skyldig till brott .

För att få ha ett enhandsvapen för avlivning så ska dessutom vapnet vara spärrat som enkelskottare om inte mycket speciella behov finns . Så då bör ju det falla bort också .

Sportskyttelicensen kräver att du är aktiv skytt och tävlar , skjuter guldserie vart år som registreras . Sedan är en sån licens bara femårig .

Halte

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 26 mar-14 kl 08:58 »
Sportskyttelicens ger dig inte rätt att skjuta ett djur . Det krävs ett extra tillstånd i så fall .

Och många gevär har ju jaktlicens och är därmed lagliga att använda .

Och i det här fallet så har ju inte rambo egen licens så då måste han få någon annan att skjuta vilket kan leda till att någon annan blir skyldig till brott .

För att få ha ett enhandsvapen för avlivning så ska dessutom vapnet vara spärrat som enkelskottare om inte mycket speciella behov finns . Så då bör ju det falla bort också .

Sportskyttelicensen kräver att du är aktiv skytt och tävlar , skjuter guldserie vart år som registreras . Sedan är en sån licens bara femårig .

Jo men det där är ju självklarheter. . Det är ju som att säga att man inte får jaga utan jägarexamen.
Tror nog  ingen i tråden har undrat över det du beskriver. Frågan var vilken kaliber som var laglig. Licensen är ju upp till var och en hur man vill chansa med.. Det är ju mest en teoretisk diskussion.
Huvudsaken är ju ändå att man använder rätt kaliber, resten är ju bara ett byråkratiskt bekymmer.

Och tar man in någon annan som avlivar så får man ju anta att vederbörande är medveten om vilken licens hen har och tar ett beslut utifrån det.

John Rambo

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 mar-14 kl 09:27 »

Och i det här fallet så har ju inte rambo egen licens

Det är det du som säger, och även mycket annat jag inte visste om mig själv.
Så undrar om inte du blandat ihop mig med någon annan Rambo.
Och ljuger gör du i nästan varannat svar.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #55 skrivet: 26 mar-14 kl 09:28 »
Jo men det där är ju självklarheter. . Det är ju som att säga att man inte får jaga utan jägarexamen.
Tror nog  ingen i tråden har undrat över det du beskriver. Frågan var vilken kaliber som var laglig. Licensen är ju upp till var och en hur man vill chansa med.. Det är ju mest en teoretisk diskussion.
Huvudsaken är ju ändå att man använder rätt kaliber, resten är ju bara ett byråkratiskt bekymmer.

Och tar man in någon annan som avlivar så får man ju anta att vederbörande är medveten om vilken licens hen har och tar ett beslut utifrån det.

Det är ju det personen inte är . För i så fall skulle samma sak inte behöva upprepas ett par hundra gånger .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #56 skrivet: 26 mar-14 kl 09:29 »

Det är det du som säger, och även mycket annat jag inte visste om mig själv.
Så undrar om inte du blandat ihop mig med någon annan Rambo.

Behöver inte veta mer om dig för att veta att du inte har vapen och inte har de kunskaper som man får om man har jägarexamen eller annan vapenutbildning än möjligen skjutit under värnplikt . Men det är inte troligt det heller

John Rambo

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 26 mar-14 kl 09:30 »
Har inte sagt det är olagligt ,

Jo, det har du, senast i förra inlägget.

"Men en pistol/revolver är inte laglig att använda även om den har kaliber och kraft nog åt det . Så så fort du använder den så r det lagbrott"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 26 mar-14 kl 09:37 »
Kalibern är ju också bara ett byråkratiskt bekymmer om man använder tillräcklig styrka men ligger under lagen i kuldiameter. Men det är de byråkratiska bekymren som drabbar oss om vi gör fel och det kommer fram.

Det finns fler regler också, Rambo. Du får inte skjuta inom detaljplanerat område, om det så bara är för att avliva en katt med en 22s i grytpistol.

Karlsdotter, du har ändrat så det blir felciterat i ditt inlägg 8.

Och så undrar jag fortfarande var ni läser att kula under 5 meter är distansavlivning.

Sedan undrar jag om någon vet hur det ligger till med den gamla slaktmasken, den som ser ut som en tratt och laddas med 9mm kula. Är det licens på den och omfattas den av bestämmelsen om skott inom detaljplanerat område?

Men skall man slakta och inte har något att bedöva grisen med, så är det otroligt mycket lättare att köpa en bultpistol än att gå igenom hela kedjan av tvång för att få inneha och använda ett enhandsvapen för bedövning. Du behöver inte ens vapenskåp för bultpistolen.

Halte

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 26 mar-14 kl 09:50 »
Kalibern är ju också bara ett byråkratiskt bekymmer om man använder tillräcklig styrka men ligger under lagen i kuldiameter.
Ja visst är det så.. Ser man bara till att man gör det på ett sätt som är "humant" för djuren och sköter det snyggt så anser jag att det bara är ett byråkratiskt problem.. Visst kan man få problem om det upptäcks men risken är ju obefintlig om man sköter det snyggt. Men visst,  de finns där, reglerna.
Men jag säger även som andra redan skrivit,  en bultpistol är förmodligen smidigre, billigare inköp och inget byråkratiskt krångel med lika bra resultat.
« Senast ändrad: 26 mar-14 kl 10:01 av Halte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
emmsy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser