Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OEM Kod  (läst 26555 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
OEM Kod
« skrivet: 21 mar-14 kl 06:23 »
Var på bilen hittar man den koden ???.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: OEM Kod
« Svar #1 skrivet: 21 mar-14 kl 06:55 »
Vad är det för slags kod, och vilket bilmärke/modell/årsmodell rör det sig om?

Bilens chassinummer kallas ibland, i synnerhet i USA, för VIN-kod, men det är ju en helt annan sak.
Citroën och Peugeot har något som kallas ORGA-nummer, som egentligen är tillverkningsdatumet i kodad form. Ett fyrsiffrigt nummer som står stämplat antingen på vänster A-stolpe eller på något väl synligt ställe i motorrummet (t ex på höger fjäderbenstorn).
Fiat med derivat (t ex VAZ/Lada, Lancia, Alfa) har en motsvarande datumkod som brukar stå instansad i ett hörn på typskylten, ofta med rubriken "Number for spares" eller något liknande på annat språk.
VAG-bilar (Audi, Seat, Skoda, VW) har en s k utrustningsskylt där alla nummer och koder som gäller för en viss bil är samlade, den sitter som regel på bagagerumsgolvet under mattan.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-14 kl 19:05 »
Jag skall köpa ny startmotor till min fiat strada,jag söker på mitt reg nr hos mister-auto.se som jag har köpt av tidigare.
Det kommer då fram 3 st startmotorer ,på de 2 dyraste står det 05-06 antager att det är årsmodell min är en -06a på den billigaste står inga årtal och det är den jag vill ha.
Därför vill jag kolla med OEM koden som dom pratar om och har en massa nr vid varje startmotor.
Fattar bara inte riktigt vad det är för en kod.
Jag frågade misterauto teamet de sa att de fick fram 4 startmotorer på mitt reg nr och att OEMkoden har fiat fabriken och att det står på startmotorn som sitter på bilen.Vilket inte direkt hjälper mig.
Tycker att det borde vara så enkelt att om man söker på regnr så passar alla som kommer upp....men jag är inte säker på att det funkar så där och jag fick inget svar på den frågan och säljaren.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 mar-14 kl 21:40 »
De här registreringsnummersökningarna brukar ytterst sällan fungera bra annat än på de allra vanligaste modellerna av de vanligaste märkena i Sverige. Så snart det blir det minsta lilla udda så är det bara tur om det råkar finnas rätt uppgifter i databasen.

I det här fallet gissar jag att säljaren är ute efter Fiats detaljnummer som står instansat på originalstartmotorn, och då är det nog bara till att plocka loss den för att lyckas läsa av det, om det inte går att se med startmotorn på plats.

En annan möjlighet är om det går att snäva in sökningen med ledning av vilken motortyp som sitter i din bil. Det verkar förekomma tre olika dieselmotorer i Strada av den årsmodellen - en 1,7 l med turbo och två olika 1,9 l , utan respektive med turbo.
Ta en titt på http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_detail_model_view&data[id_make]=25&data[id_model]=4199 , om du söker vidare tills du kommer fram till startmotorer för rätt motoralternativ finns det för varje startmotortyp också en lista över vilka originalnummer den ersätter.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-14 kl 12:33 »
Tack för tipset på den sidan.Har du några erfarenheter av att ha handlat där ?.
Jag har en 1,9jtd.
Jag ser att effekten är olika på alla startmotorer på misterauto är den 2,2 och på denna nya sida är de 1,7 och 2.
Har det någon betydelse??.
Lars

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 22 mar-14 kl 19:59 »
Jag har handlat där 4-5 gånger sedan i höstas och det har fungerat bra. De är inte SÅ snabba på att leverera, ofta dröjer det en vecka från beställning innan paketet går iväg från deras lager och sedan några dagar till innan det är här. En gång råkade jag ut för att paketet "försvann". Enligt Postens godssökning skulle det vara levererat till utlämningsstället men jag fick aldrig någon avi i brevlådan och när jag frågade på utlämningsstället hade det inte kommit. Så småningom ringde jag Posten och efterlyste paketet, då visade det sig att det hade blivit liggande på en paketterminal, någon chaufför hade visst tyckt att det var för tungt för att köra ut och bara lämnat det.

Skillnaderna i angiven effekt spelar ingen större roll (det kanske bara rör sig om att olika tillverkare mäter på olika sätt), men du bör kolla noga att den startmotor du väljer verkligen tycks passa på bilen. Som sagt, jämför med nummer som står på din gamla startmotor och kolla gärna också i tillverkarnas (t ex Bosch) egna rekommendationstabeller om de är överens om ersättningen. Skulle det finnas bra bilder eller måttritningar på ersättningsstartmotorerna kan man också använda dem för att jämföra med den gamla. Viktiga saker är t ex placering och diameter på skruvhål, gängade eller ogängade hål, antal kuggar på drevet.

Micke1

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 maj-14 kl 10:47 »
Jag skall köpa ny startmotor till min fiat strada,jag söker på mitt reg nr hos mister-auto.se som jag har köpt av tidigare.
Det kommer då fram 3 st startmotorer ,på de 2 dyraste står det 05-06 antager att det är årsmodell min är en -06a på den billigaste står inga årtal och det är den jag vill ha.
Därför vill jag kolla med OEM koden som dom pratar om och har en massa nr vid varje startmotor.
Fattar bara inte riktigt vad det är för en kod.
Jag frågade misterauto teamet de sa att de fick fram 4 startmotorer på mitt reg nr och att OEMkoden har fiat fabriken och att det står på startmotorn som sitter på bilen.Vilket inte direkt hjälper mig.
Tycker att det borde vara så enkelt att om man söker på regnr så passar alla som kommer upp....men jag är inte säker på att det funkar så där och jag fick inget svar på den frågan och säljaren.

OEM kod = original monterad utrustning. Alltså exakt samma startmotor som satt original monterad från fabriken, Sen finns det massor av andra fabrikat som också passar men är ej OEM till denna bil. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser