Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?  (läst 57346 gånger)

signe

  • Inlägg: 498
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #40 skrivet: 17 okt-09 kl 19:29 »
Jag köpte en gammal Electrolux-assistent för 150 kr på loppis. Den gick sönder några veckor senare när vi gjorde äppelmos (poff sa det och så rök det) men det gjorde inte så mycket för alla tillbehör som köttkvarn, passertillsats m.m. gick att använda på den nya assistent som vi sedan inhandlade. Jag har fått lära mig att "rullen" ska ligga an mot kanten i början av degblandningen men sedan under själva knådningen låser man "armen" så att rullen inte ligger an. Då blir det bättre knådning av degen.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #41 skrivet: 17 okt-09 kl 21:36 »
Den gick sönder några veckor senare när vi gjorde äppelmos (poff sa det och så rök det)

Antagligen är det bara radiostörningsskyddskondensatorn som har exploderat. Om du inte har radioamatörer eller andra som lyssnar på mellan- eller kortvåg i det närmaste grannskapet så är det bara att plocka bort resterna av kondensatorn och köra vidare.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #42 skrivet: 27 okt-09 kl 15:10 »
Bosch har en assistent av mindre model som jag tror att trådskaparen syftade på i första inlägget. 1 liter är ju löjligt som sagt men det är inte 1 liters bunke utan kapasiteten på degvätska siffran anger.
Håller precis på att köpa den till sonen.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #43 skrivet: 23 dec-12 kl 12:17 »
Jag tar mig friheten att förhylla tråden med några bilder på en Bauknecht "Köksbjörn".

VikingaDotter

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #44 skrivet: 01 jan-13 kl 12:43 »
Hushållsassistenten vi hade hemma gick i sönder i morse... :'( Jag vet inte när den är ifrån men gammal är den så det kanske är rättså naturligt att den la av. Dock har jag en nystartad surdeg i kylen som måste bakas och jag överkever inte utan att få baka. Någon som har en ide vad man kan göra???

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #45 skrivet: 01 jan-13 kl 13:14 »
Knåda för hand

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #46 skrivet: 02 jan-13 kl 12:40 »
Hushållsassistenten vi hade hemma gick i sönder i morse... :'( Jag vet inte när den är ifrån men gammal är den så det kanske är rättså naturligt att den la av. Dock har jag en nystartad surdeg i kylen som måste bakas och jag överkever inte utan att få baka. Någon som har en ide vad man kan göra???

Kolla om du kan låna en assistent av någon granne?

Men vad är det för slags maskin och vad är det för fel på den? På Electrolux från 50- och 60-talet är det mycket vanligt att drivremmen hoppar av, då går motorn men degbunken rör sig inte. Man får skruva loss bottenplåten för att sätta dit remmen. Orsaken till detta är att motorns gummiupphängningar har tappat formen så att motorn har ställt sig snett, och har remmen väl hoppat av en gång får man räkna med att det händer fler gånger tills man har gjort något åt motorupphängningen.

 

VikingaDotter

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #47 skrivet: 02 jan-13 kl 12:41 »
Knåda för hand
Ja det borde man nog kunna göra... finns det något bra knep för att knåda/ blanda för hand? Vet att Ankarsrums maskiner kom upp i diskussionen innan men var de värda pengarna?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #48 skrivet: 02 jan-13 kl 13:07 »
Ja det borde man nog kunna göra... finns det något bra knep för att knåda/ blanda för hand? Vet att Ankarsrums maskiner kom upp i diskussionen innan men var de värda pengarna?


Eh?? Det är ju bara att knåda på... Blanda först degen i en bunke tills den börjar bli trögjobbad. Upp på bakbord eller bänk eller rengjort köksbord och knåda på 10-15 minuter.

Det finns dutublänkar för allt:

How to Knead Dough

queer

  • Inlägg: 195
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #49 skrivet: 02 jan-13 kl 14:04 »
Jag lånade en bok på biblioteket ...

Enklare bröd av Martin Johansson ...

Har slutat knåda ... typ ...

Har väl annat att göra ... som att dricka kaffe ...

Godare blir det också ... och Martin verkar vara så trevlig ...

http://litemer.paindemartin.se/ ...

Lokattan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #50 skrivet: 02 mar-13 kl 16:36 »
Funderar på att köpa en  OBH Nordica hercules 6682,  är det någon som har erfarenhet av den?

stridhmaria

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #51 skrivet: 28 mar-13 kl 11:30 »
Hej, jag har ärvt min mormors gamla assistent från 50-talet, den fungerar och har ALLA tillbehör kvar, men jag använder den inte själv och funderar på att sälja den till någon som skulle uppskatta den, men vad kan andrahandsvärdet vara?  En ny electrolux assistent kostar ju skjortan, men denna har ju mer än ett halvsekel i bagaget, fast den inte har blivit mycket använd på åtminstone de senaste 30 åren.  Är den någon som har någon ide om vad som vore en rimlig summa att begära?  ??? ??? ??? ??? 
Mvh Maria

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #52 skrivet: 05 nov-13 kl 11:52 »
Jag har läst denna tråden, läst råd & rön, kollat lite här & var men kanske inte blivit ett dugg klokare på vad jag behöver.

Kvalitet #1, stor bunke, köttkvarn, korvhorn, passertillsats, vispar, degkrokar och en maskin som klarar stora surdegar. Minst 800W motor.

Min 12 åriga Bosch MT har brunnit och hamnat på återvinning. Den hade en del tillbehör som användes ibland när det behövdes.
När den körde deg så vandrade den på bordet och var lite opålitlig i allmänhet. Alltså ingen Bosch!!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #53 skrivet: 05 nov-13 kl 13:07 »
Fixat, jag drog till Elon för jag behövde den idag.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #54 skrivet: 06 nov-13 kl 14:30 »
Fixat, jag drog till Elon för jag behövde den idag.

Men vad blev det då för märke/modell?

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #55 skrivet: 06 nov-13 kl 14:40 »
Den blev svensk men inte Electrolux. En Ankarsrum AKM6290 med alla tillbehör.

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #56 skrivet: 06 nov-13 kl 15:25 »
Den blev svensk men inte Electrolux. En Ankarsrum AKM6290 med alla tillbehör.

Electroluxassistenten finns inte längre utan den heter numera Ankarsrum. Samma tillverkare under alla år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #57 skrivet: 06 nov-13 kl 17:36 »
De hade en röd metallic hemma, så den blev röd (matchar brödskrinet och soda maskinen).

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #58 skrivet: 07 nov-13 kl 03:03 »
Fundera på en sådan vad tror ni om den har ju kraftig motor  och väldigt mycket tillbehör .För och nackdelar mot Ankarsrum AKM6290?  http://www.tretti.se/hushallsapparater/matberedare_och_assistenter/koksassistenter/bosch-mum86r1

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #59 skrivet: 07 nov-13 kl 06:47 »
Har man för avsikt att baka, vispa, mala och vill spara lite tid pga lite större satser är en kombimaskin en kompromiss.
Allt beror på behovet. Assistenter har oftast för svag motor och plasten har gjort sitt intåg även till de dyrare maskinerna.

Har man vilt, en gris att ta hand om eller dylikt är nog en motoriserad kvarn och korvkanon med rostfritt att föredra.
Titta t ex på Nima också.

http://www.nimaab.se/se/grp/kottkvarnar-och-tillbehor.php


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser