Kroppkakor - hjälp!

Startat av Gryning, 11 Mar-07 kl 18:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

captainmikael

Tänkte väl det,, mer kroppkakor till folket.
Måste erkänna att jag inte kört så mycket Ölänska kroppkakor , men det ska göras i veckan.

Dagg

Här hittade jag en intressant tråd! Idag har jag gjort kroppkakor för första gången. Det blev med kokt potatis. Allt fungerade finfint, men jag var lite konfunderad över receptet jag använde. Där stod att jag skulle ha 2 MSK kryddpeppar (till ett halvt kg potatis). Det smakade MYCKET kryddpeppar- för mycket för min smak. Hur mycket har ni i?

http://www.koket.se/smalandska-kroppkakor

//Dagg

LimJans

Citat från: Dagg skrivet 10 Mar-16 kl 18:54
Här hittade jag en intressant tråd! Idag har jag gjort kroppkakor för första gången. Det blev med kokt potatis. Allt fungerade finfint, men jag var lite konfunderad över receptet jag använde. Där stod att jag skulle ha 2 MSK kryddpeppar (till ett halvt kg potatis). Det smakade MYCKET kryddpeppar- för mycket för min smak. Hur mycket har ni i?

//Dagg

Kryddpeppar är en krydda som lätt tar över. Dosera därför försiktigt! Testa med en knapp msk nästa gång.

Dagg

Tack, det ska jag göra!
//Dagg

tropfrog

Till ett halvt kilo skulle jag inte ta ner än en halv tesked. Men då är jag från Skåne. Frugan som är från Västgöta slätten skulle säkert gå på receptet plus lite till. I den delen överdoseras kryddpeppar och det grövsta, kanske receptet kom därifrån trots allt?

Måste testa kroppkakor en dag, blev ju sugen.

Mvh
Magnus

Dagg

Skåning även jag...kan bero på det kanske?  ;D Stekte dem till lunch igår och då smakade det inte så starkt av kryddpeppar. Det lär i alla fall bli kroppkakor fler gånger!
//Dagg

Vitis

Vita eller gråa, eller mittemellan, blir ännu lite godare med kallrökt fläsksida!  Värt att prova för er som ännu inte gjort det.

javill

Citat från: Dagg skrivet 10 Mar-16 kl 18:54

//Dagg

Finmalna kryddor blir det ju mycket smak av. Jag stöter hel kryddpeppar när jag använder det. Två msk hel kryddpeppar blir inte riktigt lika mycket.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dagg

Jag stötte hela korn...och mätte upp 2 msk av det malda...inte konstigt det blev "kraftig" smak!  8)
//Dagg

LimJans

Citat från: Dagg skrivet 13 Mar-16 kl 19:14
Jag stötte hela korn...och mätte upp 2 msk av det malda...inte konstigt det blev "kraftig" smak!  8)
//Dagg

:o

javill

Citat från: Dagg skrivet 13 Mar-16 kl 19:14
//Dagg

Haha, nä kan tänka mig att det blev bra drag.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dagg

Citat från: javill skrivet 13 Mar-16 kl 22:42
Haha, nä kan tänka mig att det blev bra drag.  :D

Japp! Kan rekommenderas mot förstoppning... ;D
//Dagg

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

356 Gäster, 0 användare