Det enda som krävs är ju att du hittar en hingst du gillar. och det där med att det är synd att korsa en fin "renrasig" behöver ju inte betyda något om du har en klar tanke med vad du vill göra med fölet. Jag resonerar själv så att jag hellre gör mina egna hästar.

Då vet man vad man har, vad det varit med om har för erfarenheter och så..
Just nu har jag korsat mitt fina quarter sto (med fin stam) med en tinker/fullblods hingst just för att jag ville ha något lite kraftigare än quarter, robustare ben och lite mer höjd på. Sen vore det ju inte synd om hans rejäla man och hovskägg gick igen i fölet heller...Och fläckigheten, hingsten är svart,vit skäck. Ser ut precis som en tinker fast lite ädlare i och med fullblodspappan. (jag kan tänka mig många som är inne på western och quarter-linjer skulle rynka på nästan att jag blandat på det viset med det får man ju lov att strunta i

)
Nu hör visserligen till saken att jag själv äger hingsten också och han är den bästa hästen som finns i världen och är lite gammal nu så jag måste tänka på att hålla kvar lite av hans blod i min lilla hästflock.

Men jag tror på att den blandningen kommer bli jättefin, hingsten har ju dessutom lite lugnare och "coolare" sätt eftersom det är hälften kallblod i och med Tinker-mamman och det kommer nog bli bra eftersom mitt sto är lite "på tårna" då hon har mycket boskapsblod i sig..Han är väldigt lättkörd tillexempel så jag tänker mig att avkomman kan komma att funka bra till gården, just på grund av det. Jag vill ha både ridhäst som är allround men sen också något man kan använda mer i "arbete"..
Är du intresserad av honom som hingst så är du välkommen att pm:a.. Han är stor häst 1.62 mankhöjd men har betäck D-ponnys med gott resultat.. Hingsten heter Kansas King här kan du kolla i blå basen på stamtavla, avkommor ect.
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=144983Han har inte betäckt på länge då han hade en annan ägare, men nu tänkte jag att han skulle få börja med det igen på gamla dar. Eftersom han gillar det så mycket

och är duktig och rutinerad.
Jag red honom när jag var tonåring (för typ 12 år sen), hade honom på foder men sen såldes han och jag alltid tänkt på honom sedan dess...Så jag letade efter honom på internet en dag och hittade till slut hittade ägaren. Tänkte mig att iallafall få hälsa på min favorit-kille sen förr och kanske få köpa ett språng. Det hela slutade med att jag fick köpa honom.. Fantastiskt att få sin flickdröm besannad kan jag säga..
Iaf, nu vill jag ju inte stjäla din tråd genom att prata om min hingst, men som sagt.. Är du intreserad så PM-a annars kan jag bara säga "go for it" hitta något som passar och gör din egen blandning och få en skräddar-sydd häst efter dina behov. Dessutom är det ju en klar fördel att ha ett föl från första början. Kunna vara med och "bonda" med det med en gång så det blir riktigt präglat på dig så blir det en bra arbetskamrat och ridhäst sen i framtiden som du har ett starkt band med..