Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel och betäckning  (läst 3458 gånger)

saint206

• Småland
Avel och betäckning
« skrivet: 14 mar-14 kl 22:42 »
Kan någon VÄNLIG själ berätta för mig vad som krävs av stoet om man vill betäcka? Vilka kostnader ska man tänka på?
Jag vill göra en häst (ponnymått) till mig själv, att rida, köra och ha på gården. Stoet är renrasig new forest, jag tänker mig en lite grövre ras på hingsten, för att få lite mer massa, men helst inte SÅ mycket mer höjd ( hon är maxad c ) några tips?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

saraksson

• Småland
SV: Avel och betäckning
« Svar #1 skrivet: 22 mar-14 kl 11:04 »
Av stoet krävs ingenting. Av dig krävs desto mer.😀 det jag menar är att du ska se till att stoet är i god kondition. Inte för tunn eller för smal, och att hon är frisk. Detta gör att hon har störst chans att bli dräktig och att gå hela vägen till fölning. För att få en grövre häst tycker jag att du ska titta på de olika hingstar som finns och välja en som nedärver grovleken i sina föl. Att korsa med annan ras tycker jag är synd.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-14 kl 12:15 »
Kostnad är ju framförallt språngavgift. Ultraljud om du vill veta att allt är ok. Sen tillkommer ju registrering av fölet, ev kastrering och grundvaccinering till att börja med.
Av new forest finns ju en uppsjö av olika modeller så det går ju som sagt att välja en som ger grövre avkommor om du vill ha en rasren häst. Trevliga mindre arbetshästar är ju annars nordisar som brukar ge fina avkommor som blandraser. Jag hade även tittat på fjordingar och små welsh cob.
Kommer det en haj - simma fortare.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-14 kl 14:23 »
Många tycker det är synd att korsa henne eftersom hon är diplomerad och har bra stam, men jag vill som sagt göra en till mig, och då vill jag utgå ifrån mina krav och intressen.. Nordis vore ju kul, men blir inte den rasen för tung vid naturlig betäckning? Jag har sneglat mot irisch cob lite... Men hur är dom i lynnet?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-14 kl 14:52 »
Har du själv inget intresse av att ställa avkomman så spelar det ju ingen roll, se till dig själv först. En liten nordis är inte tyngre än en irish cob/tinker.
Till din fråga: de irish cob jag haft att göra med har varit väldigt trevliga och stabila i psyket.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 23 mar-14 kl 14:23 »
Den absolut största kostnaden kommer att bli själva inkörningen och inridningen om du inte kan göra det själv. Inridning brukar kunna gå hyffsat bra om du "bara" vill ha en häst att rida ut på lite skogsturer med eller något lättare pass på ridbanan. Ska den gå högra dressyrklasser krävs lite mer. Men inkörningen skulle jag nog råda dig att ta hjälp av kunnigt folk så du får en väl inkörd och säker häst. Skulle du skicka iväg den på inkörning till någon duktig får du nog räkna med 10-15.000 kr i alla fall och då kommer du ha jobb kvar att göra själv också.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 01 maj-14 kl 19:14 »
Ekonomiskt sett lönar det sig knappast att föda upp till sig själv tyvärr, om man räknar med omkostnader för betäckning och dräktighet, och så ska man dessutom hålla avkomman tills den är gammal nog att bli "användbar".  ;) Risken finns ju också att avkomman inte alls blir som man hade tänkt sig att rida eller köra, och man inte passar ihop, helt enkelt. Det har hänt mig, den som var en riktig keeper sålde jag till slut som femåring när jag till slut fick inse att vi inte matchade alls. Det sved i hjärtat, länge....

Irish cob och tinker är fantastiska i lynnet och du har ju en tinkeruppfödare i ditt län, dessutom!

Varmblod90

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 13:39 »
Varför inte rida in och köra in din New Forest? Min mamma hade ett New Forest sto på 80 talet som dem använde på gården, drog pinne harv, hämtade stock från skogen mm. Dem red henne med.
Och med tanke på det du vill ha så tror jag din New Forest klarar av det.

Om inte så rekommenderar jag att du köper en som redan är färdig! En ras av Cob typ kan passa.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 maj-14 kl 14:16 »
Att föda upp en egen häst från noll är nog aldrig en direkt lönsam affär men allt går inte att mäta i pengar. Vill man och tycker det är roligt ska man absolut prova. Har man dessutom självinsikten att se sina begränsningar och ber om hjälp med saker man inte kan lär man sig enormt mycke på vägen också. Här finns allt att vinna! Man vet dessutom allt hästen varit med om och förstår varför den reagerar på ett visst sätt. En vän att växa tillsammans med!
Att korsa in en annan ras för att få fram de egenskaper man själv önskar är inget fel, tvärtom, du vill ju hitta en häst som passar dig. Att det kanske är dyrare över tid och mer 'arbete' är sånt man får räkna som en investering i sitt egna intresse och kunnande.

OliviaJohanna

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-14 kl 12:46 »
Det enda som krävs är ju att du hittar en hingst du gillar. och det där med att det är synd att korsa en fin "renrasig" behöver ju inte betyda något om du har en klar tanke med vad du vill göra med fölet. Jag resonerar själv så att jag hellre gör mina egna hästar. :) Då vet man vad man har, vad det varit med om har för erfarenheter och så..

Just nu har jag korsat mitt fina quarter sto (med fin stam) med en tinker/fullblods hingst just för att jag ville ha något lite kraftigare än quarter, robustare ben och lite mer höjd på. Sen vore det ju inte synd om hans rejäla man och hovskägg gick igen i fölet heller...Och fläckigheten, hingsten är svart,vit skäck. Ser ut precis som en tinker fast lite ädlare i och med fullblodspappan. (jag kan tänka mig många som är inne på western och quarter-linjer skulle rynka på nästan att jag blandat på det viset med det får man ju lov att strunta i ;) )

Nu hör visserligen till saken att jag själv äger hingsten också och han är den bästa hästen som finns i världen och är lite gammal nu så jag måste tänka på att hålla kvar lite av hans blod i min lilla hästflock. :) Men jag tror på att den blandningen kommer bli jättefin, hingsten har ju dessutom lite lugnare och "coolare" sätt eftersom det är hälften kallblod i och med Tinker-mamman och det kommer nog bli bra eftersom mitt sto är lite "på tårna" då hon har mycket boskapsblod i sig..Han är väldigt lättkörd tillexempel så jag tänker mig att avkomman kan komma att funka bra till gården, just på grund av det. Jag vill ha både ridhäst som är allround men sen också något man kan använda mer i "arbete"..

Är du intresserad av honom som hingst så är du välkommen att pm:a.. Han är stor häst 1.62 mankhöjd men har betäck D-ponnys med gott resultat..  Hingsten heter Kansas King här kan du kolla i blå basen på stamtavla, avkommor ect.
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=144983

Han har inte betäckt på länge då han hade en annan ägare, men nu tänkte jag att han skulle få börja med det igen på gamla dar. Eftersom han gillar det så mycket ;) och är duktig och rutinerad.

Jag red honom när jag var tonåring (för typ 12 år sen), hade honom på foder men sen såldes han och jag alltid tänkt på honom sedan dess...Så jag letade efter honom på internet en dag och hittade till slut hittade ägaren. Tänkte mig att iallafall få hälsa på min favorit-kille sen förr och kanske få köpa ett språng. Det  hela slutade med att jag fick köpa honom.. Fantastiskt att få sin flickdröm besannad kan jag säga..

Iaf, nu vill jag ju inte stjäla din tråd genom att prata om min hingst, men som sagt.. Är du intreserad så PM-a  annars kan jag bara säga "go for it" hitta något som passar och gör din egen blandning och få en skräddar-sydd häst efter dina behov. Dessutom är det ju en klar fördel att ha ett föl från första början. Kunna vara med och "bonda" med det med en gång så det blir riktigt präglat på dig så blir det en bra arbetskamrat och ridhäst sen i framtiden som du har ett starkt band med.. 

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-14 kl 13:33 »
Åh, kapar tråden en smula jag också men måste bara säga oliviajohanna vilken underbar häst du verkar ha! Blir verkligen sugen att betäcka mitt paint sto med honom men har lite långritter och äventyr planerat i höst och jag vet att hon väldigt snabbt blir väldigt dräktig och tycker det är jobbigt att bli riden långt.
Jag har en valack avkomma efter henne och min mor har ett helsyskon till honom också. Deras pappa är quarter och tyvärr verkar han få lite för mycke 'tävlingsnerver' och är lite för mycke på tå för min smak så förmodligen säljer jag honom. Han är utlånad på foder nu...
Hur som hellst om din hingst får behålla hälsan så kan jag vara väldigt intresserad av att betäcka nästa år.

OliviaJohanna

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-14 kl 11:47 »
Hej HannaPanna! (och förlåt för tråd-kap igen då :) )

Tack, ja han är superfin min Kansas, rejäl och kraftig och hur snäll och cool som helst men samtidigt kan man få honom upp i "tempo" om man driver på.. Kanske dock inte lika mkt nu när han är äldre, men jag tror det är för han är lat och smart och vet att jag inte vill ta för mkt på hans krafter, nu får han mest skogsturer i godan ro för lagom motion.. :)

Om du vill kolla mer på honom har jag skrivit om honom på min blogg retroolivia.com. Där finns även bilder på fölet som kom i förgår.. Det blev ett sto, fläckig som far sin.. Där hade jag tur, var lite orolig att det skulle bli en fux som mamman sin eftersom det också är ganska dominant ;) Det är bara att höra av dig nästa år, jag tror nog han är fräsch då med men sånt kan man ju aldrig veta i förväg, bara att hålla tummarna. Jag ska ta ett till föl efter honom på samma sto nu i år igen. Så att jag har avkommor så jag klarar mig även när han går ur tiden ;) Det gäller ju att tänka framåt :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser