Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu kom brevet minus 9,3 procent  (läst 1474 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Nu kom brevet minus 9,3 procent
« skrivet: 14 mar-14 kl 20:58 »
Stödrättsvärdena sjönk 9,3 procent 2014.
Nedläggning för de som redan går back ??.
Lönesänkning för de fåtal som det går så bra för att de har ca eu stödet som lön.
Nu inväntar vi bara höjningarna på gödning,utsäde ,pellets och ENSILAGEPLASTEN.

Är det bara jag som tycker att det finns extra många får på blocket till salu eller bortskänkes.
Jag hade nästan kunnat dubbla min fårbesättning av alla som vill skänka bort (eller 100 kr st)
 i Halland.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

olivia.k

• Jämtland
SV: Nu kom brevet minus 9,3 procent
« Svar #1 skrivet: 19 mar-14 kl 08:47 »
Är det bara jag som tycker att det finns extra många får på blocket till salu eller bortskänkes.
Jag hade nästan kunnat dubbla min fårbesättning av alla som vill skänka bort (eller 100 kr st)
 i Halland.

Ja det är bara du. Jag hittar inga får som bortskänkes däremot någon i Halland som tror att han kan hyra ut sina får för 500kr /styck.

Det är mycket som blivit sämre med årets stöd. Exempelvis kan man inte få stöd för hotade husdjursraser längre och varför ska jag då bli medlem i genbanken och Elitlamm och betala för det när jag inte får något för det? Och kommer fjällkon bli helt utrotad nu?
Man kan heller inte söka ur nationella reserven längre vilket jag tänkt göra.

Jag läste även att man kommer bli av med de stödrätter som man inte använder, så detta kanske gör att folk säljer dem billigare? Jag blev tvungen att köpa stödrätter eftersom de personer som lagt beslag på stödrätterna på min mark vägrade lämna dem ifrån sig och att köpa var inte billigt.
"År 2015 när det nya gårdsstödet införs försvinner möjligheten att ändra ordning på stödrätterna i SAM Internet. Om du då har mer stödrätter än mark är enda sättet att hindra att vi drar in de överflödiga stödrätterna att du säljer dem." citat jordbruksverket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nu kom brevet minus 9,3 procent
« Svar #2 skrivet: 19 mar-14 kl 08:52 »

i Halland.

Har sett många får till salu i vinter. Har själv djur till salu. Tror att det största problemet här i krokarna i alla fall är att 2013-års vallskörd var helt kass. Det finns helt enkelt inte foder ens till de djuren man har.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare
ASIO Sweden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser