Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igenväxt åker/betesmark, hur göra?  (läst 13749 gånger)

Granelunds odling

• Närke
Igenväxt åker/betesmark, hur göra?
« skrivet: 13 mar-14 kl 13:55 »
Om man har en mark som är väldigt igenväxt med stort gräs och ojämnheter så är väl det bästa att först och främst ha lite får/getter på marken och sedan grisar som får gräva upp den.
Men om man inte har tillgång till något av det, vad är då de mest effektiva sätten att kunna använda jorden.
Finns det några mindre och billigare maskiner man kan använda till det eller är det bara att ta fram spaden och börja vända (med lite kompost osv nerblandat)? Förutsatt att man vill hålla det billigt.

Bör man börja redan på hösten eller kan grästovorna ligga och komposteras där nere medan man samtidigt odlar?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Igenväxt åker/betesmark, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-14 kl 14:04 »
Hur stor mark är det?
Vad vill du använda den till? Grönsaksland?
Hur länge har den stått och tuvat till sig/vuxit igen/etc?
Går det att gräva i den? Har du prövat?

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-14 kl 14:22 »
Det allra lättaste är som du själv sa:  gris. Dom bökar upp även den tovigaste mark till finaste potäta åkern på bara ett par veckor om det är lite blött. Skulle du vilja ha tillgång till gris så hör av dig (var i Sörmland bor du?) annars är spade det billigaste, men också slitsamt som attan. Kanske finns nån snäll bonde i närheten sim kan plöja upp det? Med dagens maskiner tar en liten åkerlapp bara ett par minuter och nu har folk ändå plogen framme!

Vill du ändå köra på spade så skulle jag ta bort dom största tuvorna och lägga i en hög vid sidan sen bara vända ner resten. Men räkna med mycket ogräs (oavsett hur mycke eller lite du vänder ner) vilket också talar gott för gris, dom älskar ogräsrötter!!
Kommer det en haj - simma fortare.

kurt

« Svar #3 skrivet: 13 mar-14 kl 14:43 »
Det finns väl många billiga alternativ. Man kan täcka allt med svart plast eller presenning i 3 år, eller så kan man lägga ut potatisar och täcka med 50 cm hö eller  halm, man kommer ändå vara tvungen att rensa en massa ogräs sen, men efter att ha odlat potatis är i alla fall marken mjukare

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 mar-14 kl 16:06 »
Sådana marker har jag öppnat med grållen tillsammans med överdimensionerad kultivator.
Blir många vändor i samma spår men fulltank, snus och hörlurar med musik löser det. :)

Höll på 2-3heldagar under en sommar och körde ner det.
När hösten kom och det slutade växa drog jag en liten pinnharv med fyrhjulingen några vändor ovanpå allt.
Sen kom våren och där trädde fram världens finaste gräsmatta men då blev det bara äng/bete igen.

På ett annat ställe körde jag ner slyn med grålle och kultivator ihop med många vändor.
Plöjde på hösten och drog pinnharv bakom fyrhjuling på våren. Ren fin jord hela sommaren utan ogräs. :)

Granelunds odling

• Närke
« Svar #5 skrivet: 13 mar-14 kl 21:55 »
Tack!
Jag undrar dock mest för att kunna göra upp en bild i om/hur ett framtida markköp ska gå till..

Mvh

Granelunds odling

• Närke
« Svar #6 skrivet: 15 mar-14 kl 15:49 »
Något sånt här kanske skulle kunna fungera?
http://www.quadivator.com/UTVtandemdisc.html
https://www.youtube.com/watch?v=2EhQ3f66LAE
Eller måste man efter den fortfarande plöja tro?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 mar-14 kl 07:22 »
Något sånt här kanske skulle kunna fungera?
http://www.quadivator.com/UTVtandemdisc.html
https://www.youtube.com/watch?v=2EhQ3f66LAE
Eller måste man efter den fortfarande plöja tro?

Känns väldigt mycket som en Amerikansk produkt. Skulle vara kul att se hur stor skillnad den patetiska vikten gör. Nåja. En tallriksharv tror jag är bra om man ska träda marken. Man kör och kör igen när det börjar bli grönt. Så gjorde man förr. Vi har plöjt ner i höstas och rensat för hand på våren. Nu pratar jag de små odlingarna på kanske totalt 1000 kvadratmeter. Vi tar lite i taget och utökar succesivt för att inte tappa greppet. Många äldre bönder förespråkar roundup. Det dödar allt!

Juniperus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 mar-14 kl 07:28 »
 Bladhackan eller flohackan som den också kallas är mycket effektivare än spaden. Jag tycker även att den är skonsammare mot ryggen.

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-14 kl 08:14 »
Om man har en mark som är väldigt igenväxt med stort gräs och ojämnheter så är väl det bästa att först och främst ha lite får/getter på marken och sedan grisar som får gräva upp den.

Jag skulle släppa grisar där. När de har bökat upp marken så är det lättare att dra bortbuskar då deras rötter kommer fram. Ifall du ser nåt ställe där grisarna behöver böka extra mkt slänger du ut nån näve havre - det sätter igång deras böklust. När grisarna gjort sitt jobb under sommaren kan du låta någon bonde plöja upp marken under sen höst - låta frosten frosten arbeta med jorden (klumpar, tuvor) harva till våren och så nytt.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut, var du bor osv men detta är mitt förslag och har fungerat fint för mig. Det finns nog inga snabba, billiga lösningar när man ska restaurera igenväxt mark. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Granelunds odling

• Närke
« Svar #10 skrivet: 23 mar-14 kl 22:16 »
Det finns inget liknande en manuell slåtterbalk/vertikalskärare fast som just ruffar upp gammal hård jord/torvor etc. att börja med?
Det finns ingen handdriven plog av något slag? Räcker en jordfräs?

Skogsola

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 mar-14 kl 06:20 »
 Ge en svart femhundring till nån bonde med rejäl traktor och plog. Han gör mer på en timme än du gör på en sommar med handverktyg. Det är kul att göra saker själv. Men då ska man göra rätt saker och dit hör inte tung jordbearbetning.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #12 skrivet: 24 mar-14 kl 14:33 »
Tanken är ju inte riktigt att ta flera tusen kvadrat så där i början.. Utan mest till nåt grönsaksland kanske.. Då kanske nån sorts jordfräs fungerar?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 24 mar-14 kl 14:54 »
Det hela är ju hypotetiskt ... men om marken är igenvuxen och kraftigt tuvig, så bör man börja med att få bukt med tuvor och sly innan man börjar bearbeta jorden. Detta gäller vid maskinell bearbetning.
Undantag: om man har en kraftig traktor, kanske man kan bearbeta tuvor och jord i ett. Men det blir fler bearbetningar och helst en del väntetid mellan dem. Så även då skulle jag nog föredra att börja med t.ex. betesputs eller kanske en gammaldags slaghack, snarare än att gå direkt på med t.ex. tallriksredskap eller jordfräs. Plöja direkt i tuvig mark kan nog vara svårt, även om jag inte testat.
Maskinell bearbetning underlättas av en lättare (sandigare) jord, försvåras av lerjord.

Hur det är om man använder djur vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är som du skrev i början av tråden att man börjar med getter för att sen släppa på grisar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 24 mar-14 kl 15:01 »
Ska du få bukt med tuvig mark med handjagare rekommenderar jag nåt i den här vägen:
http://www.as-motor.de/
se även:
http://www.skarholmens.com/PDF/as%202009.pdf
T.ex. AS 53, s.k. släntklippare eller slyklippare. Typ betesputsare med 5 dm arbetsbredd.

Eller som Kurt sa så kan du täcka. Det blir billigare, men kan bli lite knepigt att få det att täcka bra om marken är ojämn, förmodar jag. Täcka med pressening eller markväv: går kanske men det är risk att sork biter hål. Täcka med gräs: går åt väldigt mycket.

Juniperus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 mar-14 kl 19:00 »
Ge en svart femhundring till nån bonde med rejäl traktor och plog. Han gör mer på en timme än du gör på en sommar med handverktyg. Det är kul att göra saker själv. Men då ska man göra rätt saker och dit hör inte tung jordbearbetning.

Vad som är rätt och vad som är fel beror helt på vilka faktorer man räknar in. Visserligen gör traktorbonden mycket mer på kortare tid men använder samtidigt mycket mer energi. Fort och mycket är inte alltid rätt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 mar-14 kl 19:15 »
 På en timme bränner traktorbonden åtta liter bränsle och gör ett oerhört arbete. På samma bränslemängd färdas en bil tio mil. Då är allt traktorns energiförbrukning nyttigare använd. Att köra åtta liter bränsle i en jordfräs kommer man heller inte långt med.

Juniperus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 mar-14 kl 07:27 »
Vid trädgårdsarbete förbrukar människokroppen 1680 KJ per timme, medans traktorn då förbrukar ca 400 MJ (om jag har räknat rätt). Det är en skillnad som är 250 gånger större. Hur försvarar man det? Till det måste man också räkna energikostnader för byggandet av traktorn, utvinning av naturesurser såsom järnmalm och olja samt transport av traktorn.
« Senast ändrad: 25 mar-14 kl 07:35 av Kulkuri »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 25 mar-14 kl 10:17 »
Vid trädgårdsarbete förbrukar människokroppen 1680 KJ per timme, medans traktorn då förbrukar ca 400 MJ (om jag har räknat rätt). Det är en skillnad som är 250 gånger större. Hur försvarar man det? Till det måste man också räkna energikostnader för byggandet av traktorn, utvinning av naturesurser såsom järnmalm och olja samt transport av traktorn.

Om traktorn bryter 10 000m2 vall i timman och människan bryter 10m2 i timman, så är traktorn effektivare. Och när man tänker på slitaget på kroppen och framför allt psyket att bryta en ha vall med spade så kan i alla fall jag lätt försvara traktorn.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #19 skrivet: 25 mar-14 kl 17:30 »
Betalala bonden för att plöja och harva så blir det redigt gjort  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser