Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selen  (läst 2500 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Selen
« skrivet: 12 mar-14 kl 15:08 »
Hej alla.

Tackorna här kommer troligen att lamma i april, baggen betäckte dem i november så om han inte var steril är det ju dags att ge dem en dos selen och sen en till om två-tre veckor om jag förstått det hela korrekt.

Dock blir jag inte riktigt klok på om jag ska köpa Selen på Apoteket - Selevitan.vet
eller om jag kan/ska köpa på Granngården; http://www.granngarden.se/search?query=selen.
Närmare sagt denna: http://www.granngarden.se/product/e-vitamin-selen-1-l verkade vara nåt, och/eller denna http://www.granngarden.se/product/ade-vitamin-flytande-1-l.

Har ju bara sex tackor så det känns tämligen onödigt att köpa en 25 kg säck med torr selen att blanda ut med då den säcken troligen "aldrig kommer ta slut" utan bara bli dålig med tiden.
Pulverformen är nog lättast att ge blandat med rivna morötter t.ex. men flytande är väl lättast att spruta in om man behöver och det är väl vad man får göra med lammen när de är nyfödda?

Vad säger ni?
Hur snart efter födelsen bör man förresten ge lammen selentillskottet?

skogaliten

  • Inlägg: 1295
    • -
SV: Selen
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 19:53 »
När jag hade ca 10 tackor, så gav jag flytande "Lantmännens" E-vitamin Selen i dricksvattnet. Den produkten är avsedd att ges dagligen. Så jag multiplicerade antalet tackor med en dagsgiva och antal dagar tills det var dags att fylla vatten igen, och gav i min lilla 40 liters Thermobar. Jag brukade tömma, rengöra och fylla Thermobaren 2 gånger per vecka. Jag hade i princip aldrig några problem med "svaga lamm". Vanliga grusmineraler fanns i en liten krubba som fylldes en gång per vecka.

Selenpulver (oavsett tillverkare) gett som "engångsdoser" har jag aldrig fått fåren att äta upp ordentligt, samt haft svårt att få koll på om alla individer verkligen ätit något alls. Vatten måste dom ju dricka, så då visste jag att alla fått i sig.

Numera, med en större besättning och delvis annat vattensystem, så ger jag pulvermineralen "Lantmännen Effekt Lamma", som innehåller Selenjäst, i samband med ena givan av kraftfoder varje dag, från ca 6 veckor före lamning, och efter lamning tills de två säckar jag köper tagit slut. Den här mineralen är speciellt framtagen för får under lamningstiden och ersätter extra givor med E-selen preparat.
De får också flytande E-vitamin/selen i vattnet under lågdräktigheten och mineralbaljor (av en typ de faktiskt äter av) under hela året, utom lamningsperioden.

Lammen får en engångsdos "Chevivit" E-vitamin selen (pumpflaska) när de ätit sitt första mål råmjölk. Detta preparat skrivs ut av fårhälsoveterinär eller annan veterinär, och är enkelt och praktiskt att använda. Dessutom så "noppar" lammen av tackornas mineralfoder.

Personligen så tycker jag att daglig tillförsel är absolut enklast och säkrast, förutom om man injicerar. Utslaget över tid, så kommer alla tackor att äta, eller dricka, av det man ger dagligen och man kan vara tämligen säker på att alla har fått en rimlig andel.

Att ge Lantmännens (eller annan tillverkares) flytande i vattnet håller jag för det allra enklaste i mindre besättningar. Man behöver heller inte köpa stora säckar eller förpackningar av något som sedan inte går åt.




Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Selen
« Svar #2 skrivet: 13 mar-14 kl 11:33 »
Hallå där.
Jag kör granngårdens selen + E-vitamin i pulverform till mina tio tackor, jag strör den dagliga dosen över deras kraftfoder.
Tycker att det går snabbt o lätt, och jag har aldrig haft några problem med brist hos vare sig tackor eller lamm.
Tomas.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Selen
« Svar #3 skrivet: 13 mar-14 kl 21:53 »
Vi brukar köra blandade fårmineraler i fodret. Innehåller det mesta ett får behöver. Lösa mineraler äter våra får mycket lite av.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Selen
« Svar #4 skrivet: 30 mar-14 kl 14:02 »
Gjorde precis som Björntorparen, dvs köpte på Granngården.  :)

Så nu väntar vi bara på att få se om det blev några lamm gjorda i november. Så som baggen jobbade då - så hoppas vi verkligen på att det gett resultat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 2 användare
LimJans, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser