Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få tag på ekologiskt opastöriserat smör?  (läst 11246 gånger)

yogafire

• Västerbotten
Få tag på ekologiskt opastöriserat smör?
« skrivet: 11 mar-14 kl 03:19 »
Finns det någon som vet var man kan få tag på ekologiskt opastöriserat smör eller någon privatperson som tillverkar eget och kan tänkas sälja det vidare?
Alternativt söker jag efter ekologiskt opastöriserat grädde så jag kan kärna smöret själv.

Det behöver inte vara certifierat, bara det är ekologiskt.

Jag har slutat helt och hållet med pastöriserade mejeriprodukter och gissa vad jag hittar i de vanliga affärerna - precis! Ingenting överhuvudtaget...
Saknar mina pålägg på brödet.

ThePrupp

• Gotland
SV: Få tag på ekologiskt opastöriserat smör?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 09:49 »
Ja, det finns att köpa på lite olika ställen runt om i landet. Googla opastöriserat smör så får du flera träffar.

Alternativet är såklart att köpa grädde direkt av en bonde om du har en ekologisk producent i närheten, och vispa ihop ditt eget smör - det tar tid, men är väldigt enkelt och supergott.

Lycka till!

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-14 kl 22:04 »
Oviken säljer över nätet. Men du borde definiera ekologiskt för dig själv tycker jag.

yogafire

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 16 mar-14 kl 22:50 »
Ja, det finns att köpa på lite olika ställen runt om i landet. Googla opastöriserat smör så får du flera träffar.

Alternativet är såklart att köpa grädde direkt av en bonde om du har en ekologisk producent i närheten, och vispa ihop ditt eget smör - det tar tid, men är väldigt enkelt och supergott.

Lycka till!

ber om ursäkt, men att säga att det finns på några ställen runt om i landet utan att nämna ett exempel är faktiskt helt onödigt att skriva överhuvudtaget då. att det finns på några ställen runt om landet, vilket jag självklart vet om själv att det finns, det är därför jag också frågar om det är någon som mer specifikt vet var det finns.
att säga att jag bör googla på en term hjälper mig inte heller när jag frågar i trådstarten om någon vet var det finns att tillgå. jag efterfrågar inte ett tillvägagångssätt för hur ska få reda på om det finns.

jag har googlat på det i några omgångar under flera månader, det enda jag har hittat är några på gotland som tillverkar det, men de vill inte svara en när man kontaktar de.

har försökt hitta en lokal producent i närheten, frågat bekanta, bett de fråga sina bekanta osv - ingen tycks veta något, annars hade jag mer än gärna velat göra det själv om jag bara hade grädden.

Oviken säljer över nätet. Men du borde definiera ekologiskt för dig själv tycker jag.

ekologiskt för mig är när man gör sitt yttersta för att påverka naturen så lite som möjligt på ett negativt sätt, när djuren får utlopp för sina biologiskt programmerade beteenden och att de får äta sin naturliga föda (vilket för mig är det djuren själva äter om de får leva fritt utan att människor gör deras val åt dom).
nu finns det säkerligen inte många här i sverige som låter djuren få leva på det här sätt, men ju närmare desto bättre.

oviken kvalificerar sig inte in där enligt mig, då de bjuder korna på ett supermumsigt sojafoder, vilket jag fick veta när jag kontaktade och frågade dom.

Howlit

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 mar-14 kl 05:26 »
I Härjedalen finns två trevliga tanter som gör smör och ost mm, de bor på kulturreservatet Lillärjåbygget och säljer sina produkter i liten skala. Kanske långt från dig men.. Annars får du skaffa egen ko, det är trevliga djur!

Ex.

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 09:06 »
oviken kvalificerar sig inte in där enligt mig, då de bjuder korna på ett supermumsigt sojafoder, vilket jag fick veta när jag kontaktade och frågade dom.

Skippa då det ekologiska och köp konventionellt istället, så är chansen större att hitta produkter där djuren inte fått soja.
Istället får du syntetiskt tillverkade aminosyror.. så det är bara att välja  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-14 kl 09:50 »
Skippa då det ekologiska och köp konventionellt istället

Det var väl inget bra råd exet...  läs gärna naturskyddsföreningens skrift "Faktaunderlag om ekologisk
mat och ekologiskt lantbruk"
http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/fakta_ekokampanj_mvv_2013_0.pdf
Tex. sid 4 -  inledning
  ;)"Ekologiskt – radikalt idag, nödvändigt imorgon
Att lägga om till ekologiskt ser de flesta bönder fortfarande som ett radikalt och lite
exklusivt grepp.
Ett extra tufft miljöbeting som vissa lantbrukare väljer att ta på sig för att
kunna sälja till de mest miljömedvetna kunderna, men att det inte är en realistisk väg för
lantbruket som helhet. Men den här inställningen kommer rätt snart att vara överspelad.
Alldeles runt hörnet väntar en genomgripande omställning för hela lantbruket, som kommer
att förvandla det mesta av ekolantbrukets metoder från frivillig överkurs till nödvändiga
baskrav."

Tala ut människa!!!

Che Guevara

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 mar-14 kl 09:53 »

Va är det som säger att det inte är ekologisk soya . Om så är vad är felet då enligt dig ?

Karinmjansson

« Svar #8 skrivet: 18 mar-14 kl 22:09 »
Var bor du då ? Tänkte mest på logistiken...:)

Ex.

• -
« Svar #9 skrivet: 18 mar-14 kl 23:42 »
Det var väl inget bra råd exet...  läs gärna naturskyddsföreningens skrift "Faktaunderlag om ekologisk
mat och ekologiskt lantbruk"

Jag spetsade såklart till det lite, men ville visa att allt inte är så enkelt alla gånger.

Vill man ha fullvärdigt protein, med de viktiga aminosyrorna, till djur, så kan man få det från soja, fisk, eller framställa det syntetiskt.
Syntetiskt är inte tillåtet i ekofoder, och alltså är man hänvisad till soja eller fisk.  Vill man då inte att djuren ska få soja så....tja..
Konventionellt foder kan man däremot bereda utan soja alls, med hjälp av syntetiska aminosyror.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-14 kl 00:14 »
Finns väll någon foder böna som nästan är lika bra som soja har ja för mig men ja kan givet vis minnas fel.

yogafire

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 19 mar-14 kl 00:29 »
Var bor du då ? Tänkte mest på logistiken...:)

jag bor i umeå, har ni något att erbjuda? :)

Skippa då det ekologiska och köp konventionellt istället, så är chansen större att hitta produkter där djuren inte fått soja.
Istället får du syntetiskt tillverkade aminosyror.. så det är bara att välja  :)
Jag spetsade såklart till det lite, men ville visa att allt inte är så enkelt alla gånger.

Vill man ha fullvärdigt protein, med de viktiga aminosyrorna, till djur, så kan man få det från soja, fisk, eller framställa det syntetiskt.
Syntetiskt är inte tillåtet i ekofoder, och alltså är man hänvisad till soja eller fisk.  Vill man då inte att djuren ska få soja så....tja..
Konventionellt foder kan man däremot bereda utan soja alls, med hjälp av syntetiska aminosyror.

jag tycker det verkar lite tramsigt att man måste komplettera med 'fullvärdigt protein', hur skötte man det förr i tiden? gömde man fisken i den övriga födan eller tvångsmatades djuren?

det känns inte rätt att ge djuren något de självmant inte hade ätit om de fick välja fritt.

det är inget jag behöver välja mellan då det faktiskt finns de som varken använder soja, syntetiska proteiner, fisk, konventionellt framställt foder eller något annat påhitt.

Va är det som säger att det inte är ekologisk soya . Om så är vad är felet då enligt dig ?

det är inget jag tycker att jag bör fundera över då det uppenbaras som ytterst otroligt att använda sig av ekologisk soja, men i övrigt ej använda ekologiskt foder.

djuret hade valt att beta på en naturbetesmark framför en plantage med soja, om den fick välja själv, vilket säger mig att det vore fel av mig att ta ifrån det valet från djuret och istället bjuda på soja.
« Senast ändrad: 19 mar-14 kl 00:36 av yogafire »

Karinmjansson

« Svar #12 skrivet: 19 mar-14 kl 08:16 »
Västmanland. För långt.

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 20 mar-14 kl 14:06 »
Jag kommer kärna smör från mjölken av mina fjällkor i sommar. De äter inget annat än gräs, örter, löv och sånt som kor skall äta. Kan nog ordna så att det hamnar i Umeå på endera eller andra sättet. Hör av dig framöver så ordnar vi det.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 20 mar-14 kl 15:19 »
Jag kommer kärna smör från mjölken av mina fjällkor i sommar. De äter inget annat än gräs, örter, löv och sånt som kor skall äta. Kan nog ordna så att det hamnar i Umeå på endera eller andra sättet. Hör av dig framöver så ordnar vi det.

Dagens mest glädjande inlägg :D härligt att få bekräftat att det finns kor som kan leva utan soja- fisk- eller syntetiskt-foder!
Tala ut människa!!!

renee d

« Svar #15 skrivet: 20 mar-14 kl 15:49 »
vist göra dom det.
 But Now I must go to my native language.
 In our "civilized " society many of us expect to buy anything we want, when we want it.

I live in a small village. 150 years agor the population was nearly 200. Now we are 10.
150 years ago butter, cheese etc. was a summer activity produced in the fäbod from the fantastic grass and herbs encouraged in their growth by the long summer days. Fjällnära cows are a unique breed . They are noted to have double B in their casein which makes their milk super efficient for coagulation.
 Hay was gathered in the villages and myrer. Barley was grown (In the 14th, 15th century this area was Norways kornkammer.
 In the long winter months the cows were fed on this hay and korn. A bad summer or a long winter meant hardship, sickness and death for folk and fä. Some years cows had to be carried out of the stables in the spring. Owners desperately cut spring branches , scratched for roots and herbs to keep their living (their cows) alive. These cows were pregnant, would soon hopefully give birth to contnue the cycle of survival.
 In this village child death rate was between 50 and 80% 150 years ago. Now I know that the invention of antibiotics is much to be thanked for this change , BUT, a bad winter meant that people went hungry. There was no supermarket round the corner.
  Peas were used instead of soya to supplement the cows diet.
 For three years I have tried to grow beans. Each year my crop has failed. The winter frosts just come too early. I am having better luck with sugar foder beet which I can use as a supplement
    Yes, even today we can milk our cows without feeding them soya etc. and I do think we should.And hereby accept a smaller milk yield But in many regions this would mean a totally different approach to agriculture - a self-sufficient but sharing approach.
Please do not misunderstand me. I am not advocating the use of food supplements, I am trying to explain some of the reasons it has happened. Big business :'( 
Yours sincerely, Renee

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 20 mar-14 kl 19:03 »
Allting går att utveckla, så även utfodring av kor med traditionellt foder, som hö:
http://www.komedhorn.se/homjolk.htm

Det här handlar mycket om torknings- och hanteringsteknik för hö, samt om goda egenskaper hos ost och mjölk från kor som äter hö (och färskt gräs - antar jag).

Även intressant om problem med ensilage:
"Smörsyrabakterier, klostridier finns normalt i jord. Därifrån kan de komma med grödan under skörden och hamna i foder och så småningom även passera kons mage och hamna i gödsel och därefter spridas till mjölken vid mjölkningen. Det är inte ovanligt att hö, som skördas under regniga förhållanden, kan blandas med jord, men det är framför allt vid ensilering som klostridierna tillväxer och utgör ett hygienskt problem. Höga sporhalter i ensilage kommer huvudsakligen från jordinblandning eller om sporbemängd stallgödsel följt med grödan vid skörden.
Clostridiesporer i mjölken verkar kvalitetsnedsättande på osten genom smörsyrajäsning och kan till och med omöjliggjöra framställning av ost. Nitrat kan tillsättas mjölken vid osttillverkning för att motverka uppförökning av clostridiesporer. Nitrats giftverkan i människan erhålls efter omvandling till nitrit.
Detta är en viktig anledning till att kor bör utfodras med hö och inte ensilage."

Kanske dags att tänka i andra banor än vita plastbalar?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 20 mar-14 kl 19:05 »
det känns inte rätt att ge djuren något de självmant inte hade ätit om de fick välja fritt.

En ko som råkar komma åt en binge med spannmål eller kraftfoder kan föräta sig. Troligen kan de även göra det på det mumsiga sojafodret om de får obegränsad tillgång.

Ex.

• -
« Svar #18 skrivet: 21 mar-14 kl 14:58 »
Detta är en viktig anledning till att kor bör utfodras med hö och inte ensilage."

Kanske dags att tänka i andra banor än vita plastbalar?

Nja, fast det där är ju basic kunskap för varje lantbruksutbildad bonde.  Redan när jag gick lantbruksskolan på 80-talet så pratade vi om hur viktigt det var att få igång mjölksyrebakterierna i ensilaget för att det skulle bli rätt resultat. Att få smörsyra var och är helt förkastligt.
Det kom dom på redan på 30-talet, och använde då den livsfarliga AIV-syran.  Sen övergick man till myrsyra som fortfarande var kraftig som tusan. Nu har man gått ner ytterligare i styrka och nu tror jag nästan man klarar att stoppa ner näsan i en dunk  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 21 mar-14 kl 15:33 »
Nja, fast det där är ju basic kunskap för varje lantbruksutbildad bonde.  Redan när jag gick lantbruksskolan på 80-talet så pratade vi om hur viktigt det var att få igång mjölksyrebakterierna i ensilaget för att det skulle bli rätt resultat. Att få smörsyra var och är helt förkastligt.
Det kom dom på redan på 30-talet, och använde då den livsfarliga AIV-syran.  Sen övergick man till myrsyra som fortfarande var kraftig som tusan. Nu har man gått ner ytterligare i styrka och nu tror jag nästan man klarar att stoppa ner näsan i en dunk  :)

Det kanske du har rätt i. Dock undrar jag ändå om det är bra med så hög andel ensilage i foderstaten som det kan bli idag. Jag undrar om det inte vore bättre med mer hö och mindre ensilage. T.ex. vad gäller mjölk- och ostkvalitet?

F.ö. vad gäller tillsatser: Den enda gången jag varit med och ensilerat så använde vi ingen annan tillsats än lite gröpe och melass. Det skulle räcka för att få det att självsyras och det fungerade. När man mjölksyrar grönsaker, som är samma process, förlitar man sig ju också på självsyrning och det brukar fungera. Men för all del, man kan ju då rengöra ingredienserna och hålla ute luft helt och hållet.

Vi använde då ensilaget som ett tillskottsfoder till höet. I den omfattningen skulle det närmast kunna ses som ett hälsomedel för dem. För min del äter jag mjölksyrade grönsaker som ett komplement till min kost, men jag skulle inte vilja äta huvuddelen av mina vegetabilier syrade. Nu är jag ju ingen ko, men ändå ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser