Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkaniner - frågor om boendet  (läst 3632 gånger)

Vild

• -
Köttkaniner - frågor om boendet
« skrivet: 07 mar-14 kl 15:46 »
Så hamnade jag även här på kaninsidan. :)

Jag och min man planerar att köpa en liten gård för att kunna hålla lite djur för kött, ägg och mjölk. Men innan vi kommer dit vill vi gärna börja så smått med det vi kan där vi bor nu för att samla kunskap och även känna efter vad vi vill hålla på med. Vi har redan höns och funderar nu på om det kanske kan vara möjligt för oss att även prova att ha lite kaniner, att föda upp och slakta för kött. Bara för att få lite kunskap om det och känna efter om det är något för oss.

Har vi utrymme nog för detta? Kom gärna med synpunkter, tips och råd.
Vi bor i hus på landet, med 1500kvm tomt och ett uthus på ca 10 kvm där hönsen har halva. Den andra halvan, dvs 5 kvm, hade jag tänkt ha som kaninhus. Den delen har fönster och egen dörr ut men är fn inte isolerad. Behöver kaniner ha isolerat? Behöver de ha värme? Vilka värmekällor är tillåtna i kaninhus? Jag vet ju att man kan ha sällskapskaniner i uteburar med isolerade bohålor utan värme, men vad är smartast i min situation? Förutom huset ska kaninerna få utevistelse på ett eller annat sätt, exakt hur beror lite på situationen.

Jag har tänkt att ha en hane och 1-2 honor. Hanen tänkte jag hägna in i kaninhuset så att han har sällskap av honan(-orna) men inte kan para hej vilt. Honorna hade jag tänkt ha tillsammans om jag har två. När ungarna ska separeras undrar jag om de av honkön kan gå kvar med mödrarna fram till slakt. Och om ungarna av hankön kan gå ihop i en egen del fram till slakt eller om de måste delas upp pga konfliktrisken?

Tacksam för svar. :)

Gösta

SV: Köttkaniner - frågor om boendet
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 15:54 »
Välkommen i gänget!
Fjäderfä och kaniner skall inte ha kontakt med varandra. Parasitspridning. Vuxna honor kan fungera men oftast blir det osämja när de får ungar.
Kaniner tål kyla dock har de svårt när det blir för varmt (+30 grader)
Ungarna bör avskiljas efter 8 veckor från modern. Detta för att honan ska få återhämta sig och på nytt gå i brunst.
Du kommer att få mycket olika idéer som svar på ditt inlägg. Läs dessa svar med lite sunt förnuft så kommer det att gå bra.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 07 mar-14 kl 15:58 »
Jag hade mina ute i oisolerade burar. Kaniner har sin isolering med sig (pälsen) och ytterligare isolering är definitivt ingen fördel. Tempererade stallar kan man ha om man vill ha ungar runt hela året, under +12 grader kan det vara svårt att få honorna dräktiga.

Personligen hade jag använt huset till att förvara hö, halm och annat i och byggt några uteburar till kaninerna.

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 07 mar-14 kl 16:24 »
Tack för era svar och synpunkter. :)

Kaninerna och hönsen ska inte gå ihop utan det är två olika rum och det är ordentligt tätat mellan dem - och båda har egna ytterdörrar. Kan det funka?

Okej, uteburar är bättre. Det skulle vi absolut kunna bygga men det känns som att det vore smidigare och enklare att ha dem i ett hus med ståhöjd där man kan städa och sköta om dem, det är vind och vattenskyddat och man har en bra översikt över alla djur - och kan skydda dem från rovdjur. Samt även ha el för eventuella värmeplattor, lampor etc på vintern när det är mörkt och man kanske vill hålla vattnet frostfritt. Det går ju förstås i uteburar med, men det känns som att det vore lättare om man hade det inne i ett hus. Också att kunna dela av och öppna upp efter behov och antal djur. Eller tänker jag fel?

Förvaring av hö kan jag ordna ändå, jag ska inte ha så många djur så jag kan ordna förvaring för foder utanför, och har även ett till uthus för förvaring av ved, trädgårdsredskap och annat där det finns plats för ett litet foderlager.

Men OM det är bättre att ha uteburar - hur många burar och hur stora behöver jag för min lilla produktion? :)

Torpfröken

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-14 kl 05:49 »
Jag skulle definitivt hellre ha kaninerna i koloni än i burar, gärna med en grävsäkrad utegård.
Vill du läsa mer om att ha kaniner i koloni så är en svensk tjej medförfattare till den här boken:

http://www.amazon.com/Rabbits-Colonies-Urban-Rabbit-Project/dp/1493736450/ref=la_B00BZ54JEC_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1394253955&sr=1-3

Jag vet att hon föder upp till produktion.

SussiloII

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-14 kl 07:12 »
det känns som att det vore smidigare och enklare att ha dem i ett hus med ståhöjd där man kan städa och sköta om dem, det är vind och vattenskyddat och man har en bra översikt över alla djur - och kan skydda dem från rovdjur. Samt även ha el

Förvaring av hö kan jag ordna ändå, jag ska inte ha så många djur så jag kan ordna förvaring för foder utanför,

Det är viktigt att djurskötseln funkar någorlunda smidigt även för människan och jag tycker du har en mycket bra lösning  :).

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 08 mar-14 kl 07:42 »
Va roligt att ni tror att det kan funka. Då ska i sätta igång och rensa ur huset, ordna med lite galler och burar, och sen är det bara att köpa kaniner. Jag har tänkt mig en lantras, Mellerud eller Gotlandskanin. Funderar på att ta vuxna kaniner för att kunna få en kull redan i sommar - går det att hitta vuxna kaniner av någon av dessa raser tror ni? Eller det kanske blir svårt att hitta två honor som går ihop, kanske ska ta en hona och en hane och sen behålla en hona ur första kullen? Kan man låta ungar av honkön gå kvar med sin mor fram till slakt eller blir det bråk?

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 08 mar-14 kl 08:00 »
Jag har de flesta av mina kaniner i en arbetsbod på vintern, med ca 8+, för det underlättar för mig (inget fryser). Det viktiga är ventilationen.
Kaninuppfödare och pelargontant.

SussiloII

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-14 kl 08:05 »
Borde inte vara svårt att hitta vuxna honor som man kanske kan få köpa redan parade. Här kanske du kan hitta några:
http://www.alternativ.nu/index.php?board=105.0

Visst kan man låta honungar gå kvar hos mamman fram till slakt men det beror ju också på om du tänker ta en ny kull. Då bör ju honan få en liten vilotid.

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 08 mar-14 kl 18:05 »
Tack för svaren. Va bra, då borde det vara möjligt att prova på det i alla fall i mitt lilla uthus. Idag har vi städat ut det andra uthuset för att kunna göra plats i kaninhuset i morgon. Köpt lite kompostgaller och på måndag ska jag prata med bonden som jag köper spannmål av om jag kan få köpa hö sen. :)

Hur sköter man smidigast mockning i kaninhuset? Går man med kattspade varje dag när man har så få som jag kommer att ha, eller vad är bäst?

Torpfröken

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 mar-14 kl 18:27 »
Kolla om dom har ett favorithörn för bajs och kiss, ställ då dit en toalett.

Oregano

• Hälsingland
    • maskros.weebly.com
« Svar #11 skrivet: 09 mar-14 kl 00:40 »
Gotlands- och Mellerudskaniner kan du också hitta till salu på www.gotlandskaninen.se
Aeon's kaniner - gotlandskaniner i genbank - http://maskros.weebly.com

Vild

• -
« Svar #12 skrivet: 09 mar-14 kl 16:48 »
Smart torpfröken. :) Jag har ställt in en låda, om dom skaffar sig ett favorithörn ska jag ställa den där. Nu är kaninhuset klart för inflytt. Det vi inte har ännu är inhägnad i anknytning, men vi kan lösa det provisoriakt tills vi byggt en riktig.

Tack för hemsidan Oregano! Ska genast gå in och titta där.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #13 skrivet: 12 mar-14 kl 13:14 »
Är du intresserad av en gotlandshona så har jag en till salu! Hon är snäll o trevlig o ger fina kullar o är en duktig mamma.
www.alsjobergets.se
Hon heter Hylletorps Fannie om du vill titta på stam osv. Jag ska ner mot Sala på måndag. Går att få henne parad om du är intresserad av det.
Med vänlig hälsning Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Vild

• -
« Svar #14 skrivet: 12 mar-14 kl 14:15 »
Är du intresserad av en gotlandshona så har jag en till salu! Hon är snäll o trevlig o ger fina kullar o är en duktig mamma.
www.alsjobergets.se
Hon heter Hylletorps Fannie om du vill titta på stam osv. Jag ska ner mot Sala på måndag. Går att få henne parad om du är intresserad av det.
Med vänlig hälsning Erica

Oj va söt hon var, nu blir jag velig! Jag har hittat en hona som jag bokat intresse på men skulle något hända så det inte blir av så är jag intresserad av din hona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser