Trådlyft... men råkade snubbla på tråden när ämnet råkar vara aktuellt för mig.
...
Tror nästan alla är trasiga i grenen och en del vid knäna.
Detta (och söndernötta fickor) är standardslitaget på jeansbyxor. Den goda nyheten är att jeanstyget går bra att reparera, beroende på skadan och reparationsmetoden kan man få ganska osynliga resultat. Å andra sidan har det ju t.o.m. blivit populärt att gå omkring i trasiga och på senare tid även uppenbart (illa) lagade jeans, det går rent av köpa dom färdiga i affären på det viset. En aning ironiskt att folk betalar extra för att köpa "slitna" jeans, när punkarna som en gång skapade stilen gjorde det för att dom inte hade råd med nya byxor...
Har man en symaskin kan man ganska enkelt och snabbt laga hål och tunnslitna områden, hur synligt det blir hänger naturligtvis på hur bra man matchar trådfärgen mot tyget och vilken variant av lagning man gör. Bäst är att förebygga redan innan hålet uppstått, att helt enkelt sy fram och tillbaka över ett slitet område förstärker det med de nya trådarna, man kan lägga en lapp på baksidan som då sys fast och också agerar förstärkning. Finns det redan ett hål behöver man definitivt lappen bakom för att få något att sy i där hålet är, samma metod med sömmar fram och tillbaka fungerar utmärkt. Trestegssicksack är ett alternativ till vanlig rak söm, den täcker ett mycket bredare område med ett flertal stygn - man kan helt täcka ett område med denna söm, och i praktiken skapa nytt tyg. Husqvarna kallade metoden "quick-stopp" och beskriver stoppning av skador i många typer av tyg i sina gamla instruktionsböcker. Matchar man stygnriktningen med trådriktningen i tyget åtminstone i sista "lagret" söm kan det bli ganska osynligt.
Exempel på (främst på grund av trådfärgen ganska synlig) lagning med maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=VfEc-lceKCYÄven utan maskin finns det många varianter av lagningar, den jag har använt mest är att limma en jeanslapp på insidan, ganska noga limplacering så inget jäser ut genom skadan och att minst en halvcentimeter av lappens kant förblir olimmad - limmar man hela vägen ut får man en styv skavande kant som kan vara ganska obekväm. Är det en reva/hål sys kanterna antingen ihop eller ner mot lappen.
Jag har efter limningen sytt ner kanten av lappen, tråden genom kanten på lappen men bara halvvägs ner genom tyget i byxorna för att inte ge en synlig söm på utsidan. Ingen av dessa lagningar har gett upp, däremot nöts tyget sönder någonstans intill lappen - så snåla inte, börja med en rejäl lapp över HELA det slitna området, inte bara där det blivit hål
denna gången.
Rekommenderar Gütermann textillim, bättre och lättare att jobba med än vanligt billigt latexbaserat textillim. Lite dyrare - och värt det!
Hål i botten på en ficka åtgärdas genom att sy rätt över fickan lite högre upp, så det blir en ny "fickbotten" uppe i friskare tyg, med lite mindre ficka som resultat. Ibland fungerar det länge, ibland dyker snart nya hål upp, hänger nog till stor del på tygets kvalité och orsaken till hålet.
Orsaken till att jag la märke till denna diskussionen är att jag just återupplivat morsans gamla Husqvarna symaskin från 50-talet (den sov visst jäkligt gott och gillade inte alls att bli väckt), och är ungefär halvfärdig med ett försök att ersätta det ohållbara tunna tyget i framfickorna med större fickor av jeanstyg från andra kasserade byxor, och att sy in en extra tygremsa i sidosömmen på bägge sidor från midjan ner till knäna för att göra det möjligt att åter igen få plats i byxor som blivit undanlagda för att jag vuxit ur dom. I bästa fall slutar det med ett par användbara vardags/mekbyxor med extra stora & extra hållbara framfickor, i värsta fall slutar det med ett förstört par ganska slitna och för små byxor och att symaskinen åtminstone fungerar perfekt igen - och att jag kan hantera den, syslöjdslektionerna var ganska bortglömda.