Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips på bilar  (läst 5822 gånger)

jörmundur

• Medelpad
Vill ha tips på bilar
« skrivet: 25 feb-14 kl 19:29 »
Hej.

Vi behöver en "ny" bil i framtiden. det ska vara en med 4-hjulsdrift som man kan lägga i o ur vid behov.
antingen någon slags kombi eller suv, som ska vara snål i drift.

vad kan ni tipsa om för modeller? plus o minus?

budget är nog max 100.000 ca

/F
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vill ha tips på bilar
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 20:05 »
Om jag inte missförstått så är det få bilar nu för tiden som det går att lägga i och ur fyrhjulsdriften på, de flesta är automatiska. Subaru är väll ett undantag men frågan är hur snåla de är. Forestern är i alla fall fin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 feb-14 kl 22:45 »
Subaru har åtminstone förr i tiden sällan blivit långlivade. De rostade bort fort (fortare än de flesta andra japanska 80- och 90-talsbilar) om de inte blev minutiöst välskötta och fick några extra rostskyddsbehandlingar under de första åren, motorproblem var också rätt vanligt.

Ett problem med mindre SUVar och kombibilar med fyrhjulsdrift, i synnerhet sådana som är utvecklade ur en grundkonstruktion som från början var tänkt att vara framhjulsdriven, är att bagagerumsgolvet ofta hamnar så högt upp att bagageutrymmet knappt är användbart.
På fyrhjulsdrivna bilar med tvärställd motor är fördelningsväxellådan ofta en svag punkt eftersom det brukar vara mycket trångt där den ska sitta, och det har hänt att tillverkaren har varit tvungen att underdimensionera den för att den överhuvudtaget ska få plats.
Har man fyrhjulsdrift med s k viskokoppling bör man komma ihåg att den är lätt att köra sönder om däcken har olika dimension. På en sådan bil bör man alltså skifta mellan fram- och bakdäck regelbundet för att de ska slitas jämnt, och byta alla fyra däcken på en gång när de är utslitna (även om man egentligen bara har råd med två däck just då).

När det gäller att få bra totalekonomi så föreslår jag att man i första hand siktar in sig på bilar med ganska traditionella bensin- eller FFV-motorer utan turbo, även om de på papperet har högre bränsleförbrukning än vissa andra modeller.  Moderna "snåldieslar" är oftast extremt optimerade för att få bra siffror i EU:s standardiserade bränsleförbrukningsprov, men de går aldrig att köra så snålt under normala förhållanden. De kan också bli dyra att ha i längden när det börjar bli dags att byta partikelfilter eller om några känsliga delar i ett modernt dieselinsprutningssystem (common rail) havererar.
Bensinmotorer som är alltför optimerade (s k downsizade motorer med direktinsprutning, turbo mm som har högt effektuttag ur en liten cylindervolym) blir sällan långlivade, en del av dem har också problem med hög oljeförbrukning.
Det lönar sig också att välja en bil med en beprövad motortyp som sitter i många olika bilmodeller från samma märke eller koncern och som har tillverkats oförändrad i flera år.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 25 feb-14 kl 23:06 »
Tänk på att dieslar som har några år på nacken har en löjligt hög vägskatt.

Kombinationen 4-hjulsdrift och snål finns egentligen inte, räkna med 10-30% högre förbrukning bara pga 4-hjulsdriften än motsvarande 2-hjulsdriven. Men om man inte kör så många mil blir det inte så stor ökad kostnad om året. Hur många mil kommer bilen att gå om året?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 feb-14 kl 23:23 »
En annan sak att fundera på är att törstiga bilar tenderar att vara markant billigare och man måste ofta köra väldigt många mil innan en snål bil "betalar sig" jämfört med en mindre snål bil, och som redan konstaterats så tenderar 4WD att dricka mer än motsvarande 2WD-bilar. Det gäller även om man kopplar ur 4WD eftersom hela extratransmissionen fortfarande snurrar med + att bilen väger mer.

En variant kan vara att helt enkelt ha två bilar, en bra 2WD (gärna med antispinn etc) och en äldre 4WD som funkar som andrabil, laståsna och den där bilen man tar när väglaget är helt åt skogen. Vi har en äldre Jeep som vi köpte för 40 papp och även om den börjar bli väldigt risig nu så har den ändå hängt med i snart 8 år i vår ägo och har tagit sig fram helt fantastiskt bra i snökaos och elände som en vanlig svenssonbil mest slirar runt i. Jeepen är dessutom en utmärkt bil att dra släp med (vår får dra 3.5 ton om man har BE-kort...), man kan köra runt på en nyplöjd åker (har provats) och det går att byta avgassystem utan att lyfta bilen pga frigången. Fast nu har (bland annat) ACn packat ihop så nu får den vara kvar enbart som vinterbil. Om vi inte helt sonika gör av med den mtp att den kostar relativt mycket i skatt och försäkring...

Viskoskopplingar avråder jag bestämt från. Om du ska ha reservdäck i bilen för att slippa bärgning vid punka så måste du ha fem däck som helst ska roteras några gånger om året för att hålla slitaget så jämt som möjligt, har du bara fyra jämt slitna däck och får punka är det bara att ringa bärgare och få bilen släpad till däckfirma. Slänger du på ett sånt där Kalle Anka-däck eller ett däck som inte är identiskt slitet som övriga så kör du sönder kopplingarna, pajar du ett däck så illa att det inte går att laga (tex om du skär upp det mot något vasst) så måste du byta hela omgången däck. Även viskoskopplingar som sköts helt rätt tenderar att ge upp med tiden och det är en dyr operation att byta skiten. Vem som än kom på idén att sätta viskoskopplingar på Svenssonbilar borde ha en knäpp på näsan och klipulver i kalsongerna som straff.

Fyrhjulsdrivna bilar (speciellt de som är "riktiga" 4WD och inte bara vanliga Svenssonåk med extra transmission) tenderar dessutom att vara bullriga, den höga frigången gör dem ofta obekväma och svajiga i högre hastigheter (landsväg och motorväg) och du vill inte försöka göra en undanmanöver i panik med den höga tyngdpunkt en vettig 4WD har.

Kontenta; ska du bara ha en bil vete fasen om jag tycker det är vettigt med 4WD. Köp nåt billigt och beprövat som bara används vid behov, men ha nåt vettigare för vardagen.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

MagnusH

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-14 kl 08:23 »
En begagnad Subaru, gärna någon som gått norröver för att minska rosten. De är populärare där. För ungefäör 8 år sedan blev det en liten boom för Subaru, en sådan kan du få tag i för under 100kkr. (Legacy el. Outback) Stort lastutrymme har de med.

Lite förslag:
http://www.blocket.se/vasternorrland?q=subaru&cg=1020&w=2&st=s&ps=&pe=&mys=2004&mye=2007&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=4&is=1&l=0&md=th

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 26 feb-14 kl 10:10 »
Jag vill tipsa om ett alternativ - en framhjulsdriven Citroën C5 med gashydraulisk fjädring (betyder att man kan justera frigången) och ett par snökedjor från Biltema! Jag körde hem ensilagebalar på släpkärra uppför vår branta och helt isbelagda backe hela förra vintern med detta ekipage. Snökedjorna är smidiga att lägga på och ta av, lägga på tar ca 1 minut per kedja och ger ett fantastiskt driv! Vår C5:a som är från 03, har gått 25000 saltbestänkta mil är i princip gratis att köpa idag, har ingen rost (trots frånvaro av skötsel) och har ännu inte börjat kosta reparationer! Dieseln drar 0.67 i snitt, då är betydande andel körning med släpkärra inräknat!

Varför vill ni ha fyrhjulsdrift?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MagnusH

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 feb-14 kl 14:27 »
Fyrhjulsdrift är bra på isiga, snöiga och vattenfyllda asfaltvägar. Och grusvägar. Om det bara är 100m en gång i veckan så är behovet helt klart inte så stort. Aldrig mer 2-hjusldrift för mig (utom på traktorn). :-)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 26 feb-14 kl 16:47 »
oj, många svar här. det är bra det.

vi har dels en mkt brant kurvig backe att ta oss upp för varje vinter. sen är övriga vägen sån att den är i samma höjd som åkrarna ock därför driver igen mycket lätt o snabbt.
gillar subaru,  kör mazda nu utan snökedjor, det var ju en bra ide också.:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 26 feb-14 kl 16:48 »
En begagnad Subaru, gärna någon som gått norröver för att minska rosten. De är populärare där. För ungefäör 8 år sedan blev det en liten boom för Subaru, en sådan kan du få tag i för under 100kkr. (Legacy el. Outback) Stort lastutrymme har de med.

Lite förslag:
http://www.blocket.se/vasternorrland?q=subaru&cg=1020&w=2&st=s&ps=&pe=&mys=2004&mye=2007&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=4&is=1&l=0&md=th

vad drar en sån gissningsvis:)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 feb-14 kl 16:54 »

http://fueleconomy.org/feg/PowerSearch.do?action=Cars&path=1&year1=2006&year2=2006&make=Subaru&model=Legacy%20AWD&srchtyp=ymm&pageno=1&sortBy=Comb&tabView=0&rowLimit=10

Nånstans mellan knappa litern och 1.4 liter milen. Notera att automatmodellen drar mindre. ;)

(om sidan visas med MPG så går det att ställa om till liter per mil under "Personalize")
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-14 kl 17:00 »
Vi hade en Legacy automat, drog 1,0-1,1 i blandad körning utan släp. Suveränt grepp jämfört med pickuperna som jag kör eftersom den har personbilsfjädring.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-14 kl 07:58 »

Min Outback 2.5i drar runt 0,9 liter/mil. Lite över på motorväg, lite under på landsväg. Stadskörning blir det inte så mycket av.

Beppo

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-14 kl 09:27 »
Subaru har trevlig AWD. Inom VAG koncernen finns också bra AWD system om man väljer ett system med Torsendiff och inte Haldex, DVS Audi med längsmonterad motor A4, A6, Allroad m fl och ej A3 vilket jag gissar ändå inte är aktuellt. Eller Passat fram till karossen som kom 2006.

Som föregående talare har sagt så påverkas inte förbrukningen av AWD som går att lägga i och ur nämnvärt eftersom drivaxlar och transmission fortfarande snurrar med. Om man däremot har en bil med frihjulsnav monterade gör det ju skillnad, men det är ju inte så aktuellt på de flesta bilar aktuella här.

Bensin eller diesel är ju en fråga. Bensin drar som sagt oftast mer men är billigare i skatt och är generellt billigare i service och reparationer, såklart med undantag.
Kör man en del är diesel aktuellt. Saker man ska tänka på är att vägskatten ändrades då miljökravet EU5 introducerades 2005/2006 och bilar som uppfyller EU5 beskattas efter CO2 utsläpp och de som är EU4 eller äldre beskattas enligt vikt. Den viktbaserade skatten är i rundaslängar dubbelt så hög som den CO2-baserade. Nackdelen med EU5 och är att partikelfiltren introducerades tillsammans med en aggressivare EGR-strategi med mera. På grund av det så kan man säga att det vid övergången blev en nedgång i kvalitet och uppgång i bränsleförbrukning.

Om du kör mycket släp kan jag också rekommendera dig att fundera på om en automat kan vara något.

Själv åker jag Passat 4motion 1.9TDI generation 3BG 2001 - 2005. Den har gått 35 000 mil och jag har kört den ca 20 000 av dessa och är mycket nöjd. På den har jag kopplat ur EGR-ventilen för att slippa krångel med den, vilket har sänkt förbrukningen med upp till 1 deciliter vid landsvägskörning. Visst jag släpper ut mer NOx nu men å andra sidan släpper jag ut mindre partiklar och CO2.
Nackdelen med Passat är framvagnen som är jobbig att byta och att kamremmen ska bytas med 9000 mils intervall, men då delar är billiga i Tyskland blir den ändå billig om man skruvar själv. Sen ska jag påpeka att jag min framvagn fortfarande inte glappar och den är aldrig bytt, peppar peppar. Sedan verkar det vara så att kopplingen på dessa är lite underdimensionerad då många behöver byta koppling (inklusive undertecknad) mellan 25000 och 30000 mil. vägskatt på 6100 kr är ju också en dålig sak, men vägs upp en del av att förbrukningen håller sig mellan 0.55 och 0.65 L/mil.
Fördelar är då som sagt förbrukning och att motorn håller väldigt bra, insprutningssystemet håller länge och turbon är driftsäker.

Audi A6 allroad är också en trevlig bil som man åker väldigt bra i. Den finns med luftfjädring som man kan höja bilen skapligt med vilket gör att man tar sig fram fin fint när det är lite snö. Där bör man undvika att köpa den med den 2.5 liters V6 TDI motorn som fanns bland de tidigare modellerna då den dieselpumpen har en tendens att rasa och är dyr att byta. Den finns med 2.7 liters bensin V6 som må vara lite törstig men trevlig att köra.

Annars så har ju topgear testat och konstaterat att världens bästa bil är Toyota Hillux  ;D

kackelmann

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 feb-14 kl 10:07 »
Finns en bra europeisk sida också med användarrapporterad förbrukningsdata

http://www.spritmonitor.de/en/overview/47-Subaru/0-All_models.html?constyear_s=2004&constyear_e=2007&powerunit=2

Vilken bil/bilar man ska ha (om ekonomin spelar roll) måste utgå från hela hushållets transportbehov, men ibland undrar jag om inte många stirrar lite väl på en specifik lösning som lösning på allt. Funderat själv på om det inte vore smartare och billigare ha en billig/snål vardagsbil och för de situationer som kräver något extra ex.vis. mycket last- eller dragkapacitet eller svåra snöförhållanden helt enkelt ha en extra bil som står avställd stora delar av året. Den kan ju dra hur mycket soppa som helst om den bara körs väldigt lite. KÖper man nåt 30 år eller äldre för dessa extrema tillfällen typ en Blazer eller nåt så kostar den ju inget i skatt heller.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

MagnusH

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 feb-14 kl 10:25 »
Två bilar? Tja, de skall ju besiktigas och skattas ändå. Blir allt en del underhåll också bara av att stå tycker jag. Båda bilarna tappar i värde (särskilt finbilen) av tid. Och så har du kapitalkostnaden.

Men idén är kanske inte så dum ändå. En lätt begagnad småbil för persontransport, och en mycket begagnad stor bil med V8 för godstransport. Fyrhjulsdrift förstås, så röstar på en Range Rover.

Ex:
http://www.blocket.se/orebro/Land_Rover_Range_Rover_4_6_Hse_52328995.htm?ca=15&w=3

kackelmann

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-14 kl 10:46 »
Två bilar? Tja, de skall ju besiktigas och skattas ändå. Blir allt en del underhåll också bara av att stå tycker jag. Båda bilarna tappar i värde (särskilt finbilen) av tid. Och så har du kapitalkostnaden.

Men idén är kanske inte så dum ändå. En lätt begagnad småbil för persontransport, och en mycket begagnad stor bil med V8 för godstransport. Fyrhjulsdrift förstås, så röstar på en Range Rover.

En skattefri veteranare som är rejäl och fyller ett grövre transportbehov behöver inte kosta så mycket i årskostnad. Besiktning varannat år, försäkring bara när man kör och underhållsbehovet blir inte så stort om man bara håller sig till låga körda mil. Dessutom tappar en sådan sällan särskilt mycket i värde förutsatt att man inte betalar ett överpris från början. Tänker en stor jänkare, Land rover, valp eller nåt annat som tar sig lätt fram, lastar mycket och smutsigt.
Typ denna, http://www.blocket.se/gavleborg/Nissan_patrol_safari_52314038.htm?ca=23_5&w=3
Lite fix men vafan... gammal bil som man kör ibland, gör väl inget om den inte är som en ny Lexus
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 feb-14 kl 11:14 »
Gamla bilar tappar inte så mycket i värde pga ålder/mil längre, det är mer skick som avgör priset. Vi har numera en tendens att köpa bilar i 40-50k-prisklassen och då blir inte bilarna så himla dyra i värdeminskning och även reparationer av äldre bilar tenderar att bli billiga eftersom det brukar finnas gott om delar på skroten, från alternativa affärer (Mekonomen tex) och att nästan varenda mek kan bilarna (i alla fall om de är hyfsat vanliga).

Min S60 var lite av ett fynd. Långmilare som gått 32k mil (om jag inte minns fel) på 8 år, men perfekt servad enligt bok och bara en liten rostfläck på bensinlocket (det är lite mer nu... *host*). Betalade 40-nånting kontant, bilen har gått som en klocka och är attans bekväm att åka i. Antispinn gör också att den tar sig fram rätt ok även om det är halt, men är det REJÄLT halt (eller jag ska släpa tungt) tar jag Jeepen. Gamla Jeepar är billiga, folk är så jävla rädda för höga förbrukningssiffror.  ;D

-- Bruce Schneier '08

hans

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 27 feb-14 kl 23:50 »
Jag har haft en Suzuki grand vitara sedan ny 07 en superbil vad gäller drag och framkomlighet men lite hård i fjädringen och ganska törstig på bensin men jag var jättenöjd med den inte ett hostande på 12000 mil inte ett fel vad jag kan minnas.....kanske någon rem vid service.....Men jag har tittat på Dacia duster och läst allt jag kommit över och även provkört och inte hittat några direkta fel förutom krocksäkerhet.....Ett jäkla bra pris 156500 fyrhjulsdriven disel med förbrukning strax över 0,5 så det blir nog en sådan i höst....

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #19 skrivet: 19 apr-14 kl 00:19 »
Jag råkade köpa en Honda HR-V , och har varit mer än nöjd. Pålitlig, bra att köra även långa sträckor och rätt bränslesnål (0,65 liter i sommarföre) Tips: 5-dörrarsmodellen är vida mer praktisk än 3-dörrarsversionen  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser