Det kan vara yttre drivknuten som ger missljud ifrånsig.
Missljud från lager respektive drivknutar har helt olika karaktär så det brukar vara lätt att skilja dem åt.
Lagerljud brukar vara av det skärande eller mullrande slaget och påverkas av hjulets belastning. Sidkrafter påverkar lagerljudet på samma sätt oavsett om man framkallar dem genom att svänga eller att köra på en väg som lutar i sidled. Lagerljuden brukar också låta likadant vare sig man kör framåt eller backar.
Drivknutsljud brukar vara dunkande eller knakande ljud som sällan hörs när man kör rakt fram men alltid blir värre vid rattutslag, lika oavsett om man svänger höger eller vänster. När en drivknut just har börjat väsnas och felet inte är alltför allvarligt, så kan man ofta märka att den bara låter då motorn driver bilen. Den är alltså tyst (eller åtminstone tystare) då man motorbromsar eller backar.
Om man är snabb när en drivknut just har börjat låta så kan man ofta rädda den genom att tvätta ur den noga, fylla den med nytt fett och sätta ihop igen, helst med nytt dammskydd. Det är mycket lämpligt att göra samma sak på båda sidor av bilen och byta plats på höger och vänster knut, om de är lika. Var skeptisk mot dammskydd som säljs som piratreservdelar, kolla noga innan köp att dammskydden är av ett pålitligt fabrikat. Vid tvekan kan man gott kosta på sig att köpa dammskydden som originaldel, det brukar inte vara någon större prisskillnad.