Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  framhjulslager  (läst 5928 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
framhjulslager
« skrivet: 25 feb-14 kl 12:11 »
Har problem med framhjulslager på en skoda fabia.
Känner inget när jag kollar hjulen.

Kan man säga att om det låter mer när man svänger vänster så är höger lager dåligt och tvärtom.
Skillnaden på ljudet är stort beroende av vilket håll jag svänger .
Kör man rakt så ökar ljudet med hastigheten.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: framhjulslager
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 14:23 »
Inte helt säkert, men det är en bra indikation. Om du är lite försiktig kan du göra som jag gjorde med en framhjuldriven som jag ville kolla. Den hade handbromsen bak så det blev enkelt. Jag hissade bara upp det misstänkta hjulet ett par centimeter över marken, startade bilen och lade i fyran. Det hördes direkt att det lagret var slut. Sedan gjorde jag likadant på andra sidan så jag skulle vara säker på att inte behöva åka och handla lager två gånger ;D

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 feb-14 kl 07:47 »
hissa upp bilen, snurra på hjulet och känn på fjädern.
Vibrerar den minsta lilla så är lagret på väg o ge upp.
Går att göra även på en framhjulsdriven bil, men inte lika avslöjande.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 feb-14 kl 20:26 »
Ibland kan man råka ut för att oljudet försvinner när man hissar upp bilen och lagret går obelastat.  Ett sätt att hitta vilken sida det dåliga lagret sitter på är att köra fram och tillbaks förbi en person som står vid vägkanten och lyssnar.  Ett annat sätt är om man hittar ett smalt farthinder och kan prova att köra över det med ett hjul i taget.

Men oftast brukar båda framhjulslagren hålla ungefär lika länge, om du bara byter det lager som verkligen är dåligt nu så är det ganska stor risk att det andra kommer att börja väsnas inom ett år. Så det kanske är lika bra att du byter bägge när du ändå håller på.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-14 kl 21:29 »
Är bilen framhjulsdriven?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 24 mar-14 kl 21:41 »
Ett bra sätt är att fortsätta köra till lagret är så dåligt att det inte är någon tvekan längre  ::)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-14 kl 21:42 »
Så gott som alla småbilar är framhjulsdrivna, så och fabian.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-14 kl 21:45 »
Ett bra sätt är att fortsätta köra till lagret är så dåligt att det inte är någon tvekan längre  ::)

Bara man inte väntar så länge att man får följdfel.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 24 mar-14 kl 21:59 »
Bara man inte väntar så länge att man får följdfel.
Bara inte lagren skär så går det nog rätt bra

För övrigt brukar det vara mycket, mycket enklare att byta lager på ej drivande hjulaxel. Byta lager fram på en framhjulsdriven bil är inte speciellt kul alls  :P

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-14 kl 22:04 »
Det kan vara yttre drivknuten som ger missljud ifrånsig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 25 mar-14 kl 18:03 »
Det kan vara yttre drivknuten som ger missljud ifrånsig.

Missljud från lager respektive drivknutar har helt olika karaktär så det brukar vara lätt att skilja dem åt.

Lagerljud brukar vara av det skärande eller mullrande slaget och påverkas av hjulets belastning. Sidkrafter påverkar lagerljudet på samma sätt oavsett om man framkallar dem genom att svänga eller att köra på en väg som lutar i sidled. Lagerljuden brukar också låta likadant vare sig man kör framåt eller backar.

Drivknutsljud brukar vara dunkande eller knakande ljud som sällan hörs när man kör rakt fram men alltid blir värre vid rattutslag, lika oavsett om man svänger höger eller vänster. När en drivknut just har börjat väsnas och felet inte är alltför allvarligt, så kan man ofta märka att den bara låter då motorn driver bilen. Den är alltså tyst (eller åtminstone tystare) då man motorbromsar eller backar.
Om man är snabb när en drivknut just har börjat låta så kan man ofta rädda den genom att tvätta ur den noga, fylla den med nytt fett och sätta ihop igen, helst med nytt dammskydd. Det är mycket lämpligt att göra samma sak på båda sidor av bilen och byta plats på höger och vänster knut, om de är lika. Var skeptisk mot dammskydd som säljs som piratreservdelar, kolla noga innan köp att dammskydden är av ett pålitligt fabrikat. Vid tvekan kan man gott kosta på sig att köpa dammskydden som originaldel, det brukar inte vara någon större prisskillnad.

John Rambo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 mar-14 kl 18:06 »
Dammskyddet gillar inte U-sväng.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 25 mar-14 kl 18:16 »
Nja, jag skulle nog vilja säga att det absolut värsta för drivknutsdammskydd är kalla vintrar, och i synnerhet att parkera bilen flera timmar med styrningen i ändläge. Om det är riktigt kallt och man har tvivelaktiga piratdammskydd så bör man ställa hjulen rakt när man parkerar, och helst försöka planera så att man inte behöver svänga tvärt under de första metrarna efter start.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare
NordicAlien, Nina Viklander, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser