Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första odlingsförsöket  (läst 4670 gånger)

Crazy_Albin

• Västergötland
Första odlingsförsöket
« skrivet: 24 feb-14 kl 20:32 »
Hej

Jag har planer på att i en snar framtid flytta ut på landet och försöka mig på självhushållningens ädla konst. Dock har jag väldigt lite kunskap överlag om livet på landet. Trotts att jag bott där större delen av mitt liv. Mina tidigare odlingserfarenheter är en blomma som min mor vattnade och skötte om. Samt fyra långa taniga tomatplantor som levererade 2 halvmogna tomater. Så mina färdigheter är inte på topp.

Min plan är att inte ta mig vatten över huvudet och tänkte starta smått med två pallkragar på ca 1kvm styck. Jag har ännu inte planerat så mycket mer än valt ut den ”bästa” platsen hos min far som jag fick smälla upp dem på. Jag bor i norra Västra Götaland, kan vara bra att veta.

Jag har ännu inte planerat så mycket och vill gärna ha lite tips och tankar innan jag startar på allvar:

1. Hur mycket olika sorter kan jag odla på detta utrymme? Hur mycket behövs?

2. Vet inte riktigt vad jag vill odla. Helst lättodlade saker som levererar. Det jag gillar är följande: Mangold och andra sallader, Morötter, Ärtor/bönor. Vet att en del växter inte ska växa tillsammans. Finns det några växter som passar bra till dessa?

3. Jag ska fixa dessa pallkragar. Vända på jorden och tänkte köpa jord. Behövs det?

4. Matavfall och kompost skulle vara roligt att använda men detta projekt håller nog bara ett år då min far antagligen inte vill ta över efter mig. Är det värt att skapa en kompost för det?

Alla svar är välkomna.

Tänk på att jag är oduglig och ge inte för invecklade svar tack :)

//Albin

Peter81

• Södermanland
SV: Första odlingsförsöket
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 12:34 »
Jag är helt värdelös på  odling men tycker ändå det är kul och fortsätter att försöka varje år. Dom säkraste korten för mig har alltid varit vaxbönor och mangold.
När det kommer till örter tycker jag alla ska odla salvia och koriander, detta borde vara lagstadgat.
Enligt mina egna klant-erfarenheter är det knepigt med rotfrukter på en liten yta. Men då bör man ta med i beräkningarna att mina fingrar är mer entusiastiska än gröna.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-14 kl 13:44 »
Kollade på din profil och du bor ju granne med ett stall, Hanaskede. Gå dit och fråga om du kan få hämta en skottkärra brunnen hästgödsel eller två. Det får du säkert gratis om du ber snällt.  ;)

Förrförra året odlade jag i pallkragar med brunnen hästgödsel och ca 5 cm "vanlig" jord uppepå. Salladen blev som en liten skog och rödbetorna var stora och fina. Tomater gillar också hästgödsel.

Om du ska så morötter rekommenderar jag att du köper såband. Det är ett helvete att så de små små fröna lagom tätt. Sådant som bör förkultiveras ex tomat gör du enklast i att köpa färdiga plantor. Öbergs Plantskola finns i Varnhem och har ett bra sortiment. Där hittar nu nog allt du behöver och de kan även ge råd hur du ska ta hand om odlingarna.  :D

Lycka till!
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-14 kl 18:12 »
Tack för svar :)

Lite kryddor vore nice. Koriander skippar jag dock. Bläh.

Hanaskede tänkte jag inte på. Min far känner han som bor där så det kanske skulle gå att få lite. Tänkte inte på det. Så dålig på att fråga om sådant när man känner folket. Men det är ju bättre än att köpa, och billigare :) Tror dock inte de blir ekologiskt då? Vet inte vad de matar sina hästar med men det är nog inte eko grejer.

* Hur är det med förkultivering? Vet inte om jag kommer få tillgång till något bra ställe att göra det på, min far gillar inte när jag sprider ut mig. Var förvånad att jag inte ens behövde tjata på pappa för att tillstånd att gräva på tomten. Behövs mangold förkultiveras?

* vart beställer ni frön? Jag vill ha ekologiskt. Finns det på nämnda butik ElinorE?

Hur många olika växter kan jag odla (på ett ungefär) på 2kvm? Beror ju på hur mycket man ska ha av allt. Men en lagom dos av allt? Om jag delar in varje pallkrage i fyra rutor med en växt i varje ruta. En ruta får bli lite olika kryddor. Blir det bra? eller går det att dela upp mer? Jag vill ha lite mer än en provsmakning av varje grönsak.

*Ska jag plantera blommor för att locka till mig bin och sånt?

//Albin

ElinorE

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-14 kl 20:45 »
Jag tvivlar starkt på att alla grödor som hästarna äter är ekomärkta, men o andra sidan så brukar man inte mata hästar med gift, kemikalier eller gmo. Hästfolk brukar vara väldigt kinkiga med vad deras pälsklingar får tugga i sig.  ;) Se gödseln som en närproducerad vara. Det är också bra för miljön.

Du kan ringa till Öbergs och fråga. De har inga sortlistor på sin hemsida. Annars finns http://www.runabergsfroer.se/?m=24 . De har ekologiskt frö och även väldigt bra instruktioner hur man odlar olika sorters grönsaker och blommor. Men då får du själv förkultivera det som behövs. Det är inte jättekrångligt och det finns små "växthus" man kan ha i fönstret. http://www.plantagen.se/sortiment/sa_och_plantera/drivhus_och_odlingsbankar/52a861deb6182207c600110f/minidrivhus

Olika grödor kräver olika mycket plats, både på bredden och höjden. Välj ut några olika grödor och läs på vad de behöver. Sallad, morötter, tomater och ärtor är enligt min erfarenhet lätta att odla.

Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-14 kl 21:18 »
Tackar :)

Kollade runt på runabergsfröer. Kom fram till att följande vill jag odla:

Spenat
Purjo
Mangold
Freckles – såg häftig ut
Rädisa
Morot
Sockerärtor
Brysselkål
Rödbetor

Rödbetor för att det stod att de var svåra att odla. Om jag lyckas få en rödbeta så blir jag glad :) Tänkte mig sätta ungefär en rad av varje. Kanske är på tok för mycket sorter på 2kvm? Någon som borde skrotas/ersättas? Vet att det finns växter som hjälper och stjälper varandra. Har dock ingen aning om vilka som gör vad. Tänkte ringa och se vad Öbergs har för utbud innan jag beställer.

Kryddor:
Fänkål
Basilika
Anis
Koriander
Salvia

Slängde med koriander och salvia i brist på fantasi och så att Peter blir nöjd :)

Vill köpa så lite prylar som möjligt. Tänkte att jag kanske kan förkultivera en del grejer i pappas lilla entré. Tror det är ganska soligt där för det mesta. Det sipprar dock in lite kalluft där vill jag minnas. Funkar detta eller är det ett no no? Det är nog bästa stället :S

//Albin

Peter81

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-14 kl 20:47 »
 Bra där med koriander och salvia! Just salvia tycker jag är underskattad i matlagning. Samtidigt är den robust, anspråkslös och klarar övervintring. Finns alltså ingen anledning att inte ha den. Låter du den gå i blom kommer du dessutom få många fjärilskompisar.
Om du inte lyckas vänja dig vid koriander kan du ju ge bort knippen i present. Tänka på att plantera mer av den successivt under sommaren.

MissT

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 feb-14 kl 23:06 »
"Kanske är på tok för mycket sorter på 2kvm? Någon som borde skrotas/ersättas? Vet att det finns växter som hjälper och stjälper varandra. Har dock ingen aning om vilka som gör vad. Tänkte ringa och se vad Öbergs har för utbud innan jag beställer."

Jag tycker du skulle skrota brysselkålen. Den tar alldeles för mycket plats om du bara har 2 kvadratmeter. Eller ännu hellre, gräv upp ett extra land till den.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-14 kl 23:20 »
Kanske dags att redan utöka odlingen  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 01 mar-14 kl 10:57 »
Ja alldeles för många sorter till två kvm. Kryddorna behöver nästan en kvm bara de.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-14 kl 14:03 »
Kanske dags att redan utöka odlingen  :)

Haha. Man skulle ju vilja :( Men pappa blir nog inte allt för glad för det. Tror det är bra att börja smått också så man inte tappar lusten:)

Idag fixade jag hästgödsel och pallkragar ifrån grannarna. Kom på att en av de gamla grannarna har hästar och det var bara att ta ifrån dem.

Jag grävde upp och vände på gräsmattan där jag har ställt pallkragarna (staplade två på varandra). Sen på med en lövbädd, gödsel och lite till löv. Sen när det är dags att så hade jag tänkt att köpa lite jord. Låter detta som ett bra upplägg? Något jag gjort fel eller borde tänka på?

Ser att det kommer inte få plats så mycket som jag velat. Får banta listan rejält :) Ska köpa på mig lite frön och se vad det blir utav det hela.

//Albin

Che Guevara

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 mar-14 kl 14:09 »
Haha. Man skulle ju vilja :( Men pappa blir nog inte allt för glad för det. Tror det är bra att börja smått också så man inte tappar lusten:)

Idag fixade jag hästgödsel och pallkragar ifrån grannarna. Kom på att en av de gamla grannarna har hästar och det var bara att ta ifrån dem.

Jag grävde upp och vände på gräsmattan där jag har ställt pallkragarna (staplade två på varandra). Sen på med en lövbädd, gödsel och lite till löv. Sen när det är dags att så hade jag tänkt att köpa lite jord. Låter detta som ett bra upplägg? Något jag gjort fel eller borde tänka på?

Ser att det kommer inte få plats så mycket som jag velat. Får banta listan rejält :) Ska köpa på mig lite frön och se vad det blir utav det hela.

//Albin
Ja lägger kartong i botten för att bromsa ogräset .

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 02 mar-14 kl 15:17 »

//Albin

Det ser bra ut. Man kan som Che var inne på, lägga kartong i botten för att göra det svårare för rotogräs men, det går ändå. Bra att du bantar listan lite också. Men, att ha för mycket frön i förhållande till ytan man ska odla tror jag de flesta brukar ha. Så du är inte ensam.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Torpfröken

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-14 kl 17:08 »
Brysselkål tar ganska mycket plats, du lär behöva en pallkrage enkom för den.

MissT

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-14 kl 17:15 »
Undrar om man kunde lägga wellpapp under? Eller innehåller det något giftigt? Skulle gärna täcka med det under pallkrakarna om det är ogiftigt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 02 mar-14 kl 17:48 »
Persilja, dill och gräslök skulle jag rekommendera starkt! Perfekt till sommarens nypotatis, sill och grillat. Blir det mer än man äter upp kan man frysa in.

Persilja tar tid på sig, så det kan vara bra att förodla nu i småkrukor i ett fönster. Eventuellt med en plastpåse över som "miniväxthus".
Dill bör man sätta i 4-5 omgångar under sommaren, så att man hela tiden har på gång.
Gräslök och persilja är flerårig och kan gräslöken kan även fröa av sig, så den kommer tillbaka år efter år. Persiljan brukar klara sig två år. Den du satte förra året blir tidig persilja året efter, innan den nysatta persiljan är klar att skörda.

Rädisa och bladsallad är också tacksamt. Sås i små omgångar med några veckor mellan hela sommaren. Gärna tillsammans. När du ätit upp rädisorna kan salladen ta över hela utrymmet ytterligare några veckor.

Ett par störar med snöre emellan blir en fin klätterställning för störböna. Vackert och pampigt!

Skruttensmamma

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 mar-14 kl 21:45 »
Ja rädisor växer toksnabbt, så några frön i taget var 14:de dag. Morötter däremot är ganska långsamma av sig. Så vissa växter kan du så igen på samma plats flera gånger på en säsong.

Om du hittar några gamla fönster som passar ovanpå pallkragarna så får växterna en extra skjuts, särskilt tidigt och sent på säsongen.

En del växter är bra att skydda med fiberduk under en del av eller hela växttiden.

Om du vill läsa om köksträdgårdsodling, både i pallkragar och på friland och om olika grödor så är Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" en guldgruva. Hon har också skrivit "Grönsaksodling" som finns på bokrean nu. På bokrean hittar du säker annat bra också.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 mar-14 kl 17:21 »
Hej

Tack för alla svar :) Kan berätta att jag nu beställt och väntar på följande fröer:

Mangold (två olika sorter)
Morot
Rädisor
Sockerärtor
Koriander
Salvia
Basilika
Spenat
Squash

Är det något jag missat som jag borde ha med?

Blir spännande att se hur gröna fingrar man egentligen har. Failar man detta är det väll lika bra att bosätta sig i en lägenhet resten av livet :)

//Albin

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 14 mar-14 kl 17:38 »
Hej

Tack för alla svar :) Kan berätta att jag nu beställt och väntar på följande fröer:

Mangold (två olika sorter)
Morot
Rädisor
Sockerärtor
Koriander
Salvia
Basilika
Spenat
Squash

Är det något jag missat som jag borde ha med?

Blir spännande att se hur gröna fingrar man egentligen har. Failar man detta är det väll lika bra att bosätta sig i en lägenhet resten av livet :)

//Albin

Det är säkra kort, och jag tycker nog att det räcker ganska bra till första årets odlingar.
Fundera gärna på om du skall täckodla. För om du råkar ha gräsmatta så är det perfekt gröngödsling och täckmatrial vilket underlättar jobbet med att ta hand om ogräsrensningen enormt mycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 14 mar-14 kl 17:57 »
Spara frön som blir över till nästa år. De håller sig om de förvaras torrt.

Ett tips är att odla sånt som kan ätas redan som smått (sallad m.m.) i en pallkrage tidigt. Sen när det är dags att starta squashen äter man upp det. 

Förresten kan det vara bra att veta att både rädisblast och rödbetsblast smakar gott, används som sallad.  Alltså, man gör sallad på det som man gallringsrensar. Skölj väl, lättast i en stor bunke med mycket vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Nataks, Får Forever

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser