Hej
Jag har planer på att i en snar framtid flytta ut på landet och försöka mig på självhushållningens ädla konst. Dock har jag väldigt lite kunskap överlag om livet på landet. Trotts att jag bott där större delen av mitt liv. Mina tidigare odlingserfarenheter är en blomma som min mor vattnade och skötte om. Samt fyra långa taniga tomatplantor som levererade 2 halvmogna tomater. Så mina färdigheter är inte på topp.
Min plan är att inte ta mig vatten över huvudet och tänkte starta smått med två pallkragar på ca 1kvm styck. Jag har ännu inte planerat så mycket mer än valt ut den ”bästa” platsen hos min far som jag fick smälla upp dem på. Jag bor i norra Västra Götaland, kan vara bra att veta.
Jag har ännu inte planerat så mycket och vill gärna ha lite tips och tankar innan jag startar på allvar:
1. Hur mycket olika sorter kan jag odla på detta utrymme? Hur mycket behövs?
2. Vet inte riktigt vad jag vill odla. Helst lättodlade saker som levererar. Det jag gillar är följande: Mangold och andra sallader, Morötter, Ärtor/bönor. Vet att en del växter inte ska växa tillsammans. Finns det några växter som passar bra till dessa?
3. Jag ska fixa dessa pallkragar. Vända på jorden och tänkte köpa jord. Behövs det?
4. Matavfall och kompost skulle vara roligt att använda men detta projekt håller nog bara ett år då min far antagligen inte vill ta över efter mig. Är det värt att skapa en kompost för det?
Alla svar är välkomna.
Tänk på att jag är oduglig och ge inte för invecklade svar tack

//Albin