Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två saker: Inga ägg, och tuppar  (läst 573 gånger)

mli79

• Skåne
Två saker: Inga ägg, och tuppar
« skrivet: 24 feb-14 kl 18:17 »

Jag har en grupp på 6 hönor och 2 tuppar (far och son). Alla brahma.

Äggfrågan:
Jag får inga ägg. Har varit helt stiljte under vintern vilket inte är så konstigt. Satte in belysning i hönshuset i januari, men ingen skillnad. Den ena hönan som var högproduktiv förra året lade tre-fyra ägg  för ett par veckor sedan men inte mer. Två har inte lagt ett endast ägg sedan de ruvade fram kycklingar förra sommaren. Tre är födda förra sommaren och kom helt naturligt inte igång innan vintern. Förra våren så började alla mina värpa i januari och fick en stadig produktion ganska direkt - och då var det både mörkare och kallare! De får värpfoder på fri tillgång, går ute hela dagarna, är annars i bra kondition. Behöver jag bekymra mig, eller är det bara att vänta?

Tuppfrågan:
Mina tuppar hjälps åt att betäcka hönorna. De turas om, och med de envisaste hönsen hjälps de åt (oftast är det pappa-tuppen som håller i). Jag har hönsfjädrar i hela trädgården, det går vilt till Men hönorna verkar inte stressade, och tupparna slåss inte. Den unga tuppen är född i juni men har inte börjat gala än. Är det vanligt att det dröjer så länge, eller är det bara för att pappa-tupp är högst i rang? Även om det inte syns på fördelningen av hönsen dem sinsemellan.. 
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser