Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt Strada problem  (läst 4793 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Nytt Strada problem
« skrivet: 23 feb-14 kl 23:02 »
Har en Fiat Strada -06.
När jag startar bilen surrar det lite efter att den har tänt.

Antager att det är den där solinoiden(om det finns) som inte avbryter det där drevet som skall snurra igång startmotorn som inte släpper.
Så det sliter extra på hjälpdrevet,vilket gör att snart lägger startmotorn av  ??????.
Borde man ta bort startmotorn och ev renovera den eller vad.

Jag är inte speciellt bra på bilar så stämmer inte min analys så får ni  rätta mig och komma med tips.

Man borde kanske bo i Göteborg så man kunde ta tunnelbanan.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV: Nytt Strada problem
« Svar #1 skrivet: 23 feb-14 kl 23:03 »
Är även öppen för bud på kärran    10000 mil.   :-[

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 23 feb-14 kl 23:24 »
Men i Göteborg åker dom ju spårvagn :-)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 24 feb-14 kl 06:53 »
Hörs samma ljud även om du kör startmotorn någon sekund men släpper nyckeln innan bilmotorn har startat?

Det är inte alls ovanligt att det samlar sig en seg blandning av olja och damm från kopplingslamellen inne i startmotorn, så man kan bli tvungen att plocka isär den för rengöring och smörjning då och då.

Innan du får startmotorn åtgärdad, så försök använda den så lite som möjligt - parkera om möjligt i utförsbacke så du kan rullstarta istället.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-14 kl 22:04 »
Hörs samma ljud även om du kör startmotorn någon sekund men släpper nyckeln innan bilmotorn har startat?

Det är inte alls ovanligt att det samlar sig en seg blandning av olja och damm från kopplingslamellen inne i startmotorn, så man kan bli tvungen att plocka isär den för rengöring och smörjning då och då.

Innan du får startmotorn åtgärdad, så försök använda den så lite som möjligt - parkera om möjligt i utförsbacke så du kan rullstarta istället.
Tycker inte ljudet finns kvar när motorn ej startat.
Frågan är hur allvarligt är problemet,hur länge kan den gå utan åtgärd?,kan det bli spåner som förstör mer än startmotorn?.

Det är ju så jävla trångt att jag inte ens kan känna runt för att fatta hur många bultar det finns.
Har sett bild på startmotorn finns 2 bultar att lossa varav den ena sitter så in i helsike svåråtkomligt så jag börjar deppa.
Sedan borde jag koppla bort batteriet (har jag märkt) och då blir det väl problem med div nollställningar?.

Får böja till några nycklar på jobbet och sedan prova igen.
En "mekaniker" som har tappat lusten på att mecka men är för snål för att lämna in .
Hur svårt kan det va lossa 2bultar och 2 sladdar dra ut.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 mar-14 kl 23:05 »
Det borde inte vara några särskilda nollställningsproblem på en så ny bil (annat än eventuell kodad bilstereo). Om det finns något adapteringsminne i motorstyrsystemet så klarar det sig säkert utan strömförsörjning.

Om man fortsätter köra med hopkläggad startmotor så är det ju i första hand startmotorn som kan få förvärrade skador, i värsta fall kan även startkransen på svänghjulet skadas (och då blir man ju så illa tvungen att ta loss växellådan från motorn för att komma åt att åtgärda det).

Har du kollat att det inte är genomgående skruvar till startmotorn, så det finns en lättåtkomlig mutter någonstans mitt emot på kopplingskåpan?

emil.jönsson

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 mar-14 kl 23:50 »
Det går att göra med strömmen på också, bara man är noggrann med att den tjocka kabeln inte nuddar något annat ;) Mvh han som byte startmotor på sin Volvo igår på under 20min ;D

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-14 kl 20:44 »
Det går att göra med strömmen på också, bara man är noggrann med att den tjocka kabeln inte nuddar något annat ;) Mvh han som byte startmotor på sin Volvo igår på under 20min ;D
Jag borde haft en volvo,hade en för 20 år sedan i den kunde man sitta i motorrummet.

Idag får inte ens en trasa plats i motorrummet.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-14 kl 20:51 »
Nu läcker det inte hydralolja från minihjullen äntligen något fixat.
Har kollat på startmotorn jag kan inte lossa bult 2 tror det är 2 plus styrpinne.
Funderar på om det är någon ide att lämna in och få axeln uppsmörjd kommer det att hålla om det nu är det som är fel.
Kanske bättre att beställa en ny .
Det kan inte va så att drevet åker tillbaks med sådan fart att det snurrar tomme i luften ett tag innan det stannar och det är det surrandet man hör.
Jag fattar inte riktigt hur ljudet uppkommer.
Lars

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-14 kl 21:40 »
Kommer du åt kabeln som styr startreläet? Den brukar sitta med ett flatstift på startmotorreläet. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser