Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impregnering med bivax  (läst 13683 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Impregnering med bivax
« skrivet: 23 feb-14 kl 21:16 »
Hej

Fjällräven säljer vaximpregnering , detta innehåller Bivax och parafin. Detta skall man gnugga på och sedan skall man värma med strykjärn eller hårfön för att de skall sätta sig.
Borde man inte kunna göra sådant själv fast med Linolja och Bivax, ännu mer naturligt tänker jag.
Frågan är bara hur?
Några förslag eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Västra Götaland

Inga-Karin E

• Halland
SV: Impregnering med bivax
« Svar #1 skrivet: 23 feb-14 kl 22:02 »
Detta undrar jag också. Och hur man gör möbelpolish och impregnering till skor med bivax... Men, det får kanske bli en annan tråd :-[ ...

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-14 kl 22:08 »
Detta undrar jag också. Och hur man gör möbelpolish och impregnering till skor med bivax... Men, det får kanske bli en annan tråd :-[ ...

I gamla engelska romaner brukar det beskrivas hur dom putsar möblerna med en blandning av bivax och terpentin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 22:12 »
Paraffin och linolja kan nog inte utan vidare ersätta varandra.  Linoljan är ju en s k oxiderande olja, som härdar när den kommer i kontakt med luft. Ska man ersätta paraffinet med någon förnybar produkt ska man nog hellre titta på sådana vegetabiliska oljor som inte härdar - alltså t ex rapsolja.  Man bör förstås också tänka på att de flesta icke härdande oljor istället härsknar med tiden, och bedöma om den härskna lukten kan vara ett problem.

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 23 feb-14 kl 22:19 »
Jag satt just på bibblo och läste ikapp en massa Hemslöjdentidningar. Skrev av receptet i ett reportage om en kvinna som sydde sydvästar. Hon gjorde såhär..
Ta ett tättvävt bomullstyg och tvätta det. Innan du syr nåt av det så impregnerar du med 2 delar kokt linolja och en del balsamterpentin. Pensla tygets ena sida med detta och häng luftigt utomhus i en månad. Vänd tyget ibland så inte impregneringen rinner ned och blir ojämn. Sen syr du din grej. Nu impregnerar du ännu en gång på samma sida som innan med två delar kokt linolja och en del bivax (smält i vattenbad och utrört i oljan.) Blandningen ska bearbetas så den blir lite som smör i konsistensen. Minns inte hur det skulle torka sen, men man ska ju vara varsam med linoljeindränkt tyg så det inte börjar brinna då oljan oxiderar.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-14 kl 07:20 »
....
Ta ett tättvävt bomullstyg och tvätta det. Innan du syr nåt av det så impregnerar du med 2 delar kokt linolja och en del balsamterpentin. Pensla tygets ena sida med detta och häng luftigt utomhus i en månad. ....... Minns inte hur det skulle torka sen, men man ska ju vara varsam med linoljeindränkt tyg så det inte börjar brinna då oljan oxiderar.

Tycker det där med 'att brinna' är viktigt att tänka på i synnerhet om man experimenterar med linolje blandningar och tyg. Det är allmänt känd att tyg dränkt med linolja utgör en brandfara, dvs att det kan vara självantändande under vissa omständigheter.

Om man vill ersätta paraffin så finns det rapsoljebaserad vax som ersätter paraffin vid ljustillverkning. Det borde funka tillsammans med bivax som impregnering. 

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #6 skrivet: 24 feb-14 kl 13:38 »
http://www.alltomhonung.se/bivaxpolish-for-skinn/

Har tänkt prova det här nån dag men har inte fått tummen ur...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Malin på torpet

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 24 feb-14 kl 13:55 »

Jag har ett läderbalsam hemma som jag smörjer in mina kängor med, det är gjort av bivax, kokosfett och lanolinolja, tänkte jag skulle pröva att göra eget men vill egentligen byta ut kokosfettet mot något annat...
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 24 feb-14 kl 20:13 »
Tycker det där med 'att brinna' är viktigt att tänka på i synnerhet om man experimenterar med linolje blandningar och tyg. Det är allmänt känd att tyg dränkt med linolja utgör en brandfara, dvs att det kan vara självantändande under vissa omständigheter.

Om man vill ersätta paraffin så finns det rapsoljebaserad vax som ersätter paraffin vid ljustillverkning. Det borde funka tillsammans med bivax som impregnering.

För att tyget ska självantända så måste ju värmeutvecklingen när linoljan oxiderar räcka till för att öka temperaturen så att oxidationen går ännu fortare, osv osv tills det är tillräckligt varmt för att även tyget ska börja brinna.  Risken är såklart störst om tyget är hopknölat som en trasselsudd (det är ju den "klassiska" orsaken till linoljebränder), men om man tänker sig ett linoljeindränkt lakan som hänger slätt och fint på en torklina med bra luftväxling så har jag mycket svårt att tänka mig att det ska kunna bli så varmt att något otrevligt händer. Förmodligen är risken också större ju varmare omgivningen är och ju lägre luftfuktigheten är.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-14 kl 20:23 »
För att tyget ska självantända så måste ju värmeutvecklingen när linoljan oxiderar räcka till för att öka temperaturen så att oxidationen går ännu fortare, osv osv tills det är tillräckligt varmt för att även tyget ska börja brinna.  Risken är såklart störst om tyget är hopknölat som en trasselsudd (det är ju den "klassiska" orsaken till linoljebränder), men om man tänker sig ett linoljeindränkt lakan som hänger slätt och fint på en torklina med bra luftväxling så har jag mycket svårt att tänka mig att det ska kunna bli så varmt att något otrevligt händer. Förmodligen är risken också större ju varmare omgivningen är och ju lägre luftfuktigheten är.
Precis! Det gäller att tänka vad man gör, hur man gör det och var man gör det. Man får inte heller glömma att den totala ytan i ett väv är större än en plan yta. Det vill säga att oljan oxiderar fortare på tyg.

Sjaunja

• -
« Svar #10 skrivet: 24 feb-14 kl 21:12 »
Häng tyget utomhus och slipp våndas. Nemas problemas!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 24 feb-14 kl 22:28 »
Jag förstår inte riktigt vad linoljan ska ha för effekt i impregneringen? Den blir ju spröd när den härdat och borde brytas av textilfibrerna tycker jag.

Silje A

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-14 kl 18:01 »
Här är en beskrivning på hur man kan impregnera ett tyg med lin olja.
http://www.365slojd.se/projects/355-impregnera-tyg-sjalv-kanske-till-en-regnhatt

Själv har jag provat att blanda linolja och bivax nu till ett möbel vax... får se hur det blir

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 01 apr-14 kl 13:17 »
Vi har vaxat en del tygpåsar och liknande med enbart bivax och det fungerar ypperligt. Tyget blir lite stelare dock.
Till tyg 'presenningar' har vi använt enbart linolja och det fungerar väldigt bra för att göra dem vattentäta men dom blir lite skörare och spricker lite efter en del användning. Men man har ju inte råd med riktigt hur mycke bivax som hellst heller...
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser