Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastsanering !!!  (läst 6407 gånger)

christelle

• Blekinge
Plastsanering !!!
« skrivet: 20 feb-14 kl 12:53 »
Sorterar bort och kastar, så gott det går, allt av plast som ev kan lagras in och ge skador på sikt. Kastat barnens pipmuggar, smörknivar, diverse plastskålar, plastmuggar, bestick med plasthandtag. Fy katten vad grejer som kommer att åka ut  >:(
Vissa matvaror finns inte i annat än plastförpackningar, blev positivt överraskad att mild senap finns i glasburk men ketchup? Bregott, mjölk etc etc? Även om plasten är godkänd för livsmedel så borde det väl vara möjligt att man som konsument skulle få en chans att välja förpackningsmaterial?
Fleecefiltar är de inte gjorda av nån slags plast?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Plastsanering !!!
« Svar #1 skrivet: 20 feb-14 kl 13:07 »
Fleece är väl just gjort av gamla PET-flaskor som är söndermalda.

Ketchup finns, den gamla Heinz brukar ju finnas, eller den heter kanske chilisås men smakar som ketchup enligt mej.

Inte för att jag ännu har medvetet börjat lida av all plast men jag förstår din tanke. Att kasta allt verkar ju lite drastiskt, prova med omstrukturering eller till loppis om du nu anser dej ha behov av att byta ut all utrustning i köket..
« Senast ändrad: 20 feb-14 kl 13:56 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #2 skrivet: 20 feb-14 kl 13:32 »
Sorterar bort och kastar, så gott det går
Det känns som om du fått någon sorts hybris. Det mest miljövänliga man kan göra är att inte kasta fullt fungerande saker som måste ersättas med nya. Detta fenomen tas väldigt sällan upp i vår miljödebatt. Så i princip så borde alla gamla bilar äldre än, låt säga 15 år, få miljöpremier. Detta då de spar mest resurser genom att fortsätta rulla.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Britttis

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 20 feb-14 kl 15:04 »
Jag väljer också bort plast, men genom att undvika att skaffa nya plastgrejor så mycket som möjligt. De jag redan har får hänga med så länge de fungerar. En del plast vill jag inte heller vara utan - fleece & tandborsten ;D t ex ,men det finns mycket helt onödig plast. Bestick, köksredskap, skålar kan ju hellre vara av glas, trä eller metall  :)
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 feb-14 kl 15:12 »
Det känns som om du fått någon sorts hybris. Det mest miljövänliga man kan göra är att inte kasta fullt fungerande saker som måste ersättas med nya. Detta fenomen tas väldigt sällan upp i vår miljödebatt. Så i princip så borde alla gamla bilar äldre än, låt säga 15 år, få miljöpremier. Detta då de spar mest resurser genom att fortsätta rulla.

Jag håller med om att man inte ska kasta fungerande prylar men då är det ju nån annan/nån annans barn som blir utsatta för exponeringen.
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Juni-2011/Innehall/Ovriga-artiklar/Mjukgjord-plast-lacker-gifter/
Eller filmen "Underkastelsen" på www.youtube av S. Jarl

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 feb-14 kl 16:40 »
Jo fleece är gjort av plast. Det har ju dessutom visat sig dyka upp små små plastbitar i bl a fisk i haven pga fleece så det är bara skräp. Ull är så mycket bättre!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 20 feb-14 kl 18:04 »
Det finns ju andra sätt att återvinna plast
simple plastic to oil.wmv
Dock så förstår jag inte varför han inte nyttjar gasen. Antingen att leda tillbaka in under tunnan och förbränn den, eller kopplat till en generator.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 feb-14 kl 19:54 »
Om man inte vill köpa bordsfettblandning (Norrgott, Bregott etc) i plastklädda pappkartonger så kan man ju köpa matlagningssmör som är inslaget i metallfolieklätt papper.

Rent allmänt tror jag inte man behöver oroa sig över husgeråd av hårdplast som är flera år gamla. Eventuellt överskott av mjukgörare och andra otrevligheter försvinner ganska snart efter tillverkningen. Att diska prylarna flitigt, helst i diskmaskin med hög temperatur, eller koka dem, kan påskynda processen.

De vanligaste mjukgörarna, s k ftalater, känner man igen tydligt på lukten och lär man sig vad det är för lukt kan man lätt undvika produkter som har sådana i överskott. Typexempel på plast med överskott av ftalater är såna här anti-glid-underlägg för att få en mobiltelefon att ligga kvar på instrumentbrädan i en bil.

Tänk också på att alla s k syntetmaterial i kläder också är att betrakta som plast.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 feb-14 kl 20:26 »
Vet inte var jag fått det ifrån men har läst att all plast som känns kladdig/lite flottig avger gift från plasten men vet inte säkert vilken sort det var men kan ha varit ftalater?
Pipmuggarna till barnen har alltid känts kladdiga i blött tillstånd likaså handtag på brödkniv och handtagen på IKEA-besticken som alltid känns smetiga såväl blöta som torra.
Har inte diskmaskin så inget "försvinner" den vägen.

christelle

• Blekinge
SV: Plastsanering !!! Plåster?
« Svar #9 skrivet: 03 dec-14 kl 08:37 »
Fortsätter med saneringen här och har "kommit på" att i plåster är det plast, plåster som man sätter direkt på skadad hud är de fria från giftiga substanser?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 03 dec-14 kl 09:04 »
Ett sätt att ta reda på om ett plastföremål innehåller ftalater är att lägga det mot en bit styrencellplast (frigolit), vänta ett par månader och se om frigoliten liksom smälter bort där det andra föremålet har legat an. Så vitt jag vet så behöver man sällan bekymra sig mycket om saker som är tillverkade av polyeten eller polypropylen, det är värre med t ex PVC.

Beträffande historiken bakom ftalater så bläddrade jag i en gammal kem-teknisk handbok och hittade uppgifter om att ftalater har tillverkats industriellt sedan 1920-talet. Från början användes de mest som mjukgörare i målarfärger, senare kunde de förekomma som tillsatser i gummi, och under 1940-talet började de tillsättas i plaster. Praktiskt taget alla nu levande människor har alltså kommit i kontakt med ftalater större delen av livet.

Kemiskt sett är ftalater egentligen inga konstigheter. De är salter och estrar av ftalsyra, som är en organisk syra (karboxylsyra) vilken påminner rätt mycket om ättiksyra men har lite längre kolvätekedjor, därför är den inte flytande utan i fast form vid rumstemperatur.

christelle

• Blekinge
SV: Plastsanering !!! Plåster?
« Svar #11 skrivet: 03 dec-14 kl 09:19 »
Ftalater är inget vidare men jag är, när det gäller plåster, mer bekymrad för ev hormonstörande ämnen som appliceras på skadad hud.

Inga-Karin E

• Halland
Hur plastbantar du?
« Svar #12 skrivet: 05 dec-14 kl 09:21 »
Plast är bra. Till rätt saker. Men till engångsgrejer som förpackningar mm är det ju värdelöst. Ta upp olja ur marken, raffinera med allt vad det innebär för miljön och sedan tillverka något som bara slängs på en gång  >:( ... Vad har ni för knep för att undvika att använda plast i onödan?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Hur plastbantar du?
« Svar #13 skrivet: 05 dec-14 kl 09:51 »
Tittade du på mitt i naturen igår?  ::)

Ett sätt är att endast använda papperspåsar när man handlar mat. När man använt de flera gånger och de börjar bli slitna går de i återvinningen. Men å andra sidan kan man återvinna plastpåsar också, och då är frågan hur miljöfarliga de är.

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 dec-14 kl 13:36 »
Hur tar vi bort plastförpackningar i affären? Tar med sig egna alternativ? Påverkar leveratörer och affären?

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 05 dec-14 kl 14:46 »
Förr låg ju tex tandkräm i pappersförpackning helt i onödan, det går ju lika bra utan. frågan är hur man tex ska kunna få tag i tandkräm som inte är plastförpackad? Jag ger snart upp, vi är översållade av plast- och plastprodukter hur man än vänder sig.

mmeo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 dec-14 kl 16:10 »
Ja, det känns rätt hopplöst ibland. Jag försöker vara noga med att inte använda plast i köket, speciellt inte vid värme, typ plastmatlådor i micron eller plastslevar i en varm gryta. Övervåningen där vi sover hålls också helt plastfri så kan vi förhoppningsvis få några timmar per dygn utan att vara omgiven av kemikalier. Men hur man ska slippa alla dessa plastförpackningar som allt ligger i vet jag inte.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #17 skrivet: 05 dec-14 kl 16:15 »
Ge inte upp! Det är ju jättebra att få bort en del, även om man inte får bort allt!

Jag har fått bra dukar med bivax på som man kan använda istället för plastpåsar eller plastfolie. Ska testa att göra egna rätt som det är.

Förr gjorde vi eget "Bregott" av smör och olja som snabbt maldes ihop i matberedare, det var ju egentligen inte jobbigt, men man kunde ju slippa en del förpackningar på det viset...

Och kanske lägga lite tid på att klaga på onödiga plastförpackningar till producenterna... Det kanske ger effekt ändå....

mmeo

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 dec-14 kl 16:22 »

Jag har fått bra dukar med bivax på som man kan använda istället för plastpåsar eller plastfolie. Ska testa att göra egna rätt som det är.

Ja, det här har jag också funderat på att göra! Fungerar de dukar du har bra tycker du? Hur är de att rengöra?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #19 skrivet: 05 dec-14 kl 16:33 »
De där vaxade dukarna funkar fint! Använder dem ju inte till kött och sådär, men till vissa saker funkar det bra. Jag sköljer av dem , man kan nog diska dem med lite diskmedel också tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser